VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lanovka přepravuje turisty v Moravském krasu už 20 let. Je nejstrmější v Česku

Moravský kras /FOTOGALERIE/ – Nasednout u Punkevních jeskyní do kabiny a za dvě minuty vystoupat k hornímu můstku Macochy. To už dvacet let umožňuje lanová dráha, nejstrmější v České republice. Nahrazuje tisíce aut a autobusů, které ročně míří do Moravského krasu, a turisté se díky ní rychle a pohodlně přemístí mezi dvěma největšími atrakcemi chráněné krajinné oblasti.

15.4.2015
SDÍLEJ:

V těchto dnech finišuje kompletní rekonstrukce horní stanice lanovky.Foto: DENÍK/Leona Paroulková

Lanovka, jediná kabinová na jižní Moravě, zahájila provoz začátkem května roku 1995. Než ale stavba za téměř pětadvacet milionů korun vůbec začala, tak to jednoduché nebylo. „Různí ochránci přírody protestovali, že taková stavba sem nepatří. Přitom lanovky fungují i v národních parcích. Myslím, že dnes nikdo z odpůrců nemůže nic špatného říct, díky lanovce a vláčku od Skalního mlýna se ekologicky přepravují ročně desetitisíce lidí, kteří dříve jezdili auty," uvedl náčelník lanovky Radek Hejč. Těsně před dokončením se dokonce v dolní stanici lanové dráhy objevily rozbušky a nádoby s hořlavinou.

Šikmo i motor

Podle Hejče se jedná o technicky zajímavé a ojedinělé dílo. „Délka trasy je dvě stě padesát metrů, převýšení sto jednatřicet metrů, průměrný sklon třiašedesát procent. Šikmo je uložen dokonce i motor, což je rarita. Lanovka má dvě kabiny, maximální kapacita jedné z nich je patnáct osob. Za hodinu přepravíme tři sta třiapadesát lidí, což v létě znamená za den asi tři a půl tisíce turistů," vyjmenoval některá zajímavá čísla náčelník. Lanovku mohou využít i cyklisté, lidé na vozíku či rodiče s kočárky.

Lanová dráha zažila dokonce i zlatou svatbu. Bylo to před sedmi lety, kdy přímo v kabině před tehdejší starostkou Blanska znovu potvrdili manželský slib manželé Marie a Jaroslav (příjmení prozradit nechtěli). „Vyzkoušeli jsme si let nad Macochou a bylo to senzační," zhodnotila tehdy pro Blanenský deník Rovnost paní Marie.

Za dvacet let se zatím nestalo, že by v kabinách uvízli cestující. Provozovatelé lanovky ale na takovou situaci musí být připraveni. Proto tam hasiči každoročně trénují záchranu cestujících, a to klasickou slaňovací technikou i pomocí vrtulníku.

Největší problémy lanovku postihly v květnu roku 2003 – tehdy se totiž dokonce dvakrát s odstupem dvou týdnů přes strojovnu přehnala povodňová vlna. „Motor byl celý pod vodou. Když jsme jej uvedli do provozu, za pár dní ho velká voda zalila znovu. Naštěstí se povodeň přihnala vždycky v době, kdy lanovka zrovna nejezdila," vzpomněl Hejč.

Provozovatelem lanovky je Společnost pro Moravský kras. Ta chystá na víkend třiadvacátého a čtyřiadvacátého května oslavy. „Vydali jsme výroční pohlednice, leták i pamětní razítko. Pro děti budeme mít připravené různé soutěže, budou odpovídat i na otázky ohledně lanovky," řekl dále náčelník. Tím největším dárkem pro turisty však bude opravená horní stanice lanovky. Rekonstrukci dělníci dokončují v těchto dnech. „Hlavní změnou bude to, že stanice bude celá zastřešená a vše zde bude plně bezbariérové. Také to bude mnohem lépe vypadat," přiblížil Hejč.

Lákadlo pro turisty

Lanová dráha je v období od dubna do října v provozu každý den, do konce roku denně kromě pondělků. V lednu a v únoru nejezdí, v březnu jen o víkendech. Podle Martiny Hejčové z blanenské informační kanceláře Blanka je lanovka už neodmyslitelnou součástí Moravského krasu, na kterou automaticky upozorňují turisty, kteří tam míří. „Vysvětlujeme jim, že autem se až k Punkevním jeskyním nedostanou, že mohou využít vláček a lanovku. Upozorňujeme je i na to, že se jedná o nejstrmější lanovku u nás, takže mnozí jsou rádi, že zažijí něco výjimečného. Hlavně pro děti je to atrakce," uvedla Hejčová.

Na školní výlety do krasu pravidelně jezdí i děti z okolí. „Jezdí tam naši žáci a bereme tam i naše hosty z partnerských škol v zahraničí. V nejbližší době to bude čtyřicet dětí a učitelů ze Srbska. Někdy samozřejmě využíváme i lanovku," řekl ředitel sloupské základní školy Pavel Dočekal.

Lanovka v číslech:otevření: 6. 5. 1995
délka: 250 metrů
převýšení: 131 metrů
kapacita: 353 osob/1 hodina
jízdní rychlost: 2,50 m/s
jízdní doba: 2,05 minuty
kapacita jedné kabiny: 15 osob
přepravených turistů za 20 let: 3,3 milionu
počet jízd za 20 let: 510 tisíc
cena zpáteční jízdenky pro dospělého: 90 Kč

Autor: Leona Paroulková

15.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Seniorka. Ilustrační foto.
3 13

Bydlení, léky, jídlo. Pražští senioři jsou ohroženi chudobou

Ilustrační foto.
1 4

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění během zimních OH

/ANKETA/ Hokejové hřiště, curlingové dráhy či malý skokanský můstek. To a mnohem více nabídne nový olympijský park, který vznikne v Pavilonu Z v areálu brněnského výstaviště. V pátek to potvrdilo vedení Brna s Českým olympijským výborem. 

Jako v Izraeli. Mostecké děti se učí přežít teror

Připomíná to civilní obranu v Izraeli, kde je stav ohrožení součástí života. V Mostě je to zatím jen experiment, který má připravit děti na měnící se Evropu.

Dlouhé čekání na operace? Stovky Čechů míří za lékařem za hranice

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Část lidí nevěří českým lékařům, dalším se nechce čekat měsíce na operaci. Češi se stále častěji vydávají na plánované zákroky do zahraničí. Většina lidí si nemalé výdaje za léčbu musí hradit ze svého.

DOTYK.CZ

Před 69 lety hrozila atomová válka. Zažehnala ji chladná hlava a teplá zima

Winston Churchill chtěl na Sověty shodit atomovku, prezident Francie de Gaulle mu souhlasně přitakával. Americký prezident Harry Truman byl pro citlivější řešení, sovětskou blokádu Berlína započatou jen před pár hodinami, hodlal vyřešit leteckým mostem. Tenhle risk z odpoledne 23. června 1948 vyjde. A Sověti utrpí první poválečnou diplomatickou porážku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies