Politici zvedají zelenou plácačku, správci drah vedle nich lehají na koleje a o plánech na modernizaci železnice ze Znojma do Břeclavi nechtějí slyšet. Tak přibližně vypadají vyhlídky na to, že v blízké době vzniknou plány na modernější a rychlejší napojení Znojma na klíčové železniční trati.

„Diskutovali jsme možnosti elektrifikace trati Znojmo– Brno. V současné době připadá v úvahu hlavně příprava projektových záměrů především pro trať ze Znojma do Břeclavi s případnou odbočkou na Brno. Přijít s nimi, myslím, můžeme během letošního roku,“ sdělil po jednání o dopravních problémech regionu ministr dopravy Pavel Dobeš. Připustil, že zatím má plán spíše obecnou podobu. „Výslovně se o této variantě zatím nemluvilo, nicméně Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přislíbila příslušnou diskusi,“ dodal ministr.

Úředníci a inženýři Správy železnic ovšem o takových plánech prozatím nechtějí nic slyšet.
„SŽDC coby investor do železniční infrastruktury se prozatím otázkou elektrifikace tohoto úseku tratě nezaobírá,“ konstatoval mluvčí Správy Pavel Halla. Dodal, že loni správci železnic na pokyn ministerstva prověřovali možnosti elektrizace dalších tratí.

Ministerstvo dopravy má zřejmě pro strohý postoj Správy pochopení. „Pan ministr mluvil o možné budoucí elektrifikaci trati. Příprava a uskutečnění takového projektu záleží samozřejmě na penězích, kterých se nyní nedostává. Proto reagovala Správa tímto způsobem,“ konstatoval mluvčí resortu Martin Novák.

Jihomoravskému hejtmanovi Michalu Haškovi se návrh naproti tomu zamlouvá. „Pokud existuje slušné vlakové spojení Znojma s Vídní, měli bychom navázat kvalitním spojením na druhou stranu. Modernizaci tratí, které zvýší komfort cestování a zlepší fungování krajského dopravního systému, podporujeme,“ řekl hejtman. Pokračování elektrifikace trati z Retzu a Vídně může podle něj být pro projekt výhodou i při shánění peněz.

Obnovu diskuse o modernizaci železničního spojení ze Znojma do vnitrozemí vítá i místopředseda spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Jiří Kacetl. „Je důležité, že se tohle téma vrací do diskuse. Pro Znojmo jsou srovnatelnou prioritou tratě na Jihlavu i Břeclav. Ta první ostatně byla v rozvojových plánech ještě před pěti lety,“ uvedl Kacetl. Poukázal přitom na potenciál trati na Jihlavu zejména pro nákladní vlakovou dopravu.

„Nabízí nejkratší tranzit od Rakouska na průmyslový sever Čech a do Německa. Navíc po trati, která je ve srovnání s koridory mnohem volnější,“ upozornil místopředseda.

Přiblížil i přednosti trati na Břeclav. „Jak ukázala studie zadaná městem Znojmem před dvěma lety, po modernizaci lze dosáhnout pětačtyřicetiminutové jízdní doby do Břeclavi a tedy na koridor se spojením na Slovensko a na sever Moravy. Proti silnici nabízí přímější a rychlejší cestu do Hrušovan nad Jevišovkou i Břeclavi,“ dodal Kacetl.