VYBERTE SI REGION

Lezci: Technika jednoho lana neubírá tolik sil

Rudice – Stojím na skále, pode mnou minimálně deseti metrová hloubka a já se mám na laně připevněném k protější skalní stěně spustit nad tu díru. Klepou se mi ruce, kolena, hlas, do hlavy se hrne voda. Já? Já, která mám panickou hrůzu z výšek, tedy spíše z pádu z výšky, si mám dobrovolně zvednout adrenalin v krvi víc, než je nutné? Zdá se však, že odtud už není cesty zpět…

23.7.2012
SDÍLEJ:

ILUSTRAČNÍ FOTO: Rudické skály.Foto: DENÍK/Aneta Nejezová

Kdo šel v sobotu kolem rudických skal Kolíbek, nemohl si nevšimnout lezců na skalách i lana nataženého nad cestou, po kterém se s karabinami dalo samospádem sjet jako na lanovce. To si tam jeskynní záchranáři z České speleologické záchranné služby i další zájemci s řad jeskyňářů i lezců nacvičovali různé lezecké a záchranné techniky při tak zvaných lezeckých dnech.

Právě skály v Rudici jsou pro svoje ideální tvary oblíbeným cílem skalních lezců. A to těch zkušených i úplných amatérů. „Docela často proto zachraňujeme právě třeba v Rudickém propadání ty, kteří se rozhodnou zkusit šplhat po skále. Naše moravská stanice je umístěná v Moravském krasu strategicky právě proto, že je tady velká koncentrace jeskyní a skal," přibližuje Roman Šebela, starosta Rudice a zároveň náčelník stanice Morava České speleologické záchranné služby.

Služba je součástí integrovaného záchranného systému. Pokud někdo uvízne v jeskyni nebo se třeba zřítí ze skály, jsou to zpravidla právě jeskynní záchranáři, kteří se pro něj vydávají po oznámení z centrálního dispečinku. U speleologických záchranářů se v lezecké technice navíc často školí i profesionální hasiči.

V sobotu se v Rudici nacvičovala technika, která má práci záchranářů ulehčit. „Je to technika jednoho lana, přeloženo z anglického výrazu single rope technique. Zatímco dříve se lezci jistili dvěma lany, dnes už jsou lana z takového materiálu, že postačí jen jedno. Navíc pro záchranáře je to pohodlnější, dvě lana znamenala dvakrát více těžkého materiálu, který museli táhnout třeba stovky metrů daleko nebo hluboko na špatně přístupná místa," doplnil Šebela.

Kromě svislého šplhání po skalách se zkoušelo i horizontální slaňování z jedné skály na druhou na nataženém laně. To si mohli vyzkoušet i „nelezci".

Já to s díky odmítám. Do takových dobrodružství se dobrovolně nikdy nepouštím. Na odmítnutí ale jeskyňáři nejsou zvyklí. „No co by to bylo za reportáž, kdybyste si to sama nevyzkoušela a nezažila," říká jeden z nich nekompromisně.

Povzdechnu a odevzdávám mu fotoaparát. Druhý už stojí vedle mě se sedákem, do kterého pomale soukám. Pak šplhám po skále nahoru k lanu a snažím se si nepřipouštět, do čeho se vrhám. Když koukám dolů, nejraděj bych to ještě vzdala. Ale pokud už jsem vylezla až sem, vypadala bych jako srab. z ničeho nic už mi ostatní mávají ze skály, pro jistotu si také zaječím, ale vlastně není proč. Překvapivě pohodová jízda trvá jen pár vteřin a dokonce lituji, že to není déle. Tak ještě jednou?

Autor: Aneta Nejezová

23.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies