VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lundenburg: Břeclav a Londýn pojí stejný historický název, zjistil badatel

Břeclav – Zní to jako zpráva vytažená z fantasy knihy. 
A přesto: mezi Břeclaví a Londýnem může existovat historická spojitost. Přišel s tím Michal Uher z Klubu vojenské historie Břeclav. Bádáním se dostal ke zjištění, že obě města užívala v minulosti shodný název. Lundenburg.

28.1.2015
SDÍLEJ:

Londýn. Ilustrační foto.Foto: David Vondráček

Uher k tomu řekl: „V historických publikacích se píše, že německé jméno Břeclavi je pravděpodobně zkomolenina slovanského názvu Lovětínhrad. Zřejmě to ale v němčině nemá žádný význam. S tím jsem nesouhlasil a pustil se do hledání, co slovo Lunden znamená."

Narazil přitom na výraz Lundenwic. „Pídil jsem se po tom, co to znamená a dostal jsem se až k tomu, že od osmého do desátého století se Londýn jmenoval Lundenburg," pokračoval nadšenec historie. Návaznost vidí mezi anglosaským a saským obyvatelstvem.

Uher po možných vazbách pátrá dále; obrátí se na odborníky z jazykových ústavů. „Chci zjistit, zda v jazyce používaném v tehdejším Sasku mělo slovo Lunden svůj výraz, i když je současná němčina nezná," sdělil muž.

Příliš velké sousto

Jde o shodu okolností, nebo může být mezi Břeclaví a hlavním městem Velké Británie spojitost? „Hypoteticky je to možné. Města jsou si podobná v tom, že kdysi byla obrannou výspou. Význam Londýna ale byl a je samozřejmě nepoměrně větší. Je také možné, že si název přinesli němečtí osadníci, kterým místo něco připomínalo," zamýšlel se Uher.

O překvapivé souvislosti poprvé slyšela ředitelka břeclavské galerie a muzea Alena Káňová. „Jediné srovnání, které mě napadá je, že Londýn je na řece Temži a Břeclav na Dyji," usmála se historička. „Seriózně se k tomu teď nedokážu vyjádřit. Jisté však je, že o pohybech národů a přesunů etnicky rozdílných skupin zdaleka nevíme vše," doplnila ředitelka.

Pokud Uher získá přesvědčivý důkaz, obrátí se na vedení města. Dokáže si představit, že by mezi Břeclavi a Londýnem vznikla partnerská vazba. „Návaznost s názvem může existovat. Spojitost vidím v Sasech," tvrdí badatel.

Místostarosta okresního města Milan Vojta vnímá takovou možnost jako nepravděpodobnou. Ačkoli připustil, že při přesunech obyvatel se název mohl teoreticky dostat až na území dnešní jižní Moravy, přiklání se spíše k shodě okolností. „U partnerství bych to bral jako nadsázku. Břeclav má partnerská města ve více zemích Evropy, jsou však přibližně stejně velká. A na ta se chceme soustředit. Londýn by byl na spolupráci příliš velké sousto," reagoval Vojta.

Autor: Lukáš Ivánek

28.1.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies