Slavily se tři dny. Pak už následovala Popeleční středa a půst s přípravou na Velikonoce. „Tanec dýní začal, když se blížila půlnoc. Lidé tančili v párech, přičemž muž ženu jakoby podkopl a začali se válet po zemi. Nám mladým děvčatům rodiče říkali, že se to nesmí, že je to velmi neslušné," vzpomínala žena.

Na plese nesmělo chybět ani pochovávání basy. Před půlnocí ji do sálu vnesli na márách. „Symbolizovalo to konec veselí a začátek čtyřicetidenního půstu, kdy se nekoná žádná zábava," popsala s tím, že někteří muži šli přímo z pochovávání basy ve středu ráno do kostela na popelec.

„Aby se káli z prohřešků, protože někteří o ostatcích opravdu řádili," usmívala se.

Její manžel Josef Filípek tradici, která dnes trvá už jen jeden den, stále dodržuje. „Představuji faráře. Musím si sepsat říkání, co se ten rok dělo v obci. Letos ale basu pochovávat nebudeme. Neměl jsem čas sepsat povídání. Dát dohromady sedm stran veršovaného textu je pracné," vysvětlil Filípek.

Dlouhodobě se průvodu účastní i Drahomíra Kolečková z Hodějic. Tam ostatky pořádá sbor hasičů, jehož členkou je už čtyři desítky let. „Nemáme živé muzikanty, vždy byl problém je sehnat. Hudbu si vozíme. Říkáme tomu perníková chaloupka, jde o velký domek na vozíku. Každý rok ji nazdobíme jinak. Letos jsme zvolili téma zabijačky," popsala.

V Hodějicích je ostatkové řádění masek hodně veselé. „Tančíme, masky lezou po stromech, někdo zastavuje auta. Kostýmy máme na půjčení, někdo má svůj vlastní. Jen medvěda mívá stejný člověk. Je to hlavní aktér, který vyzývá k tanci, takže musí být fyzicky zdatný," zmínila Kolečková s tím, že běžně průvod mívá kolem padesáti masek.

V minulosti se lidé kromě medvědů a koní nejčastěji převlékali za takzvané slaměné muže, baby s nůší s dítětem a také řemeslníky. Muži se mnohdy převlékali za ženy nebo ženy za muže, což platí i dnes. „Průvody bývaly velmi bujaré. Masky vydržely třeba jednu obchůzku a potom se musely udělat nové. Každá hospodyňka si kousek utrhla, aby měla bohatší úrodu. Navíc se lidé v převlecích váleli a různě vyváděli," přiblížil etnolog hodonínského Masarykova muzea Tomáš Gronský.

O tom, že je nutné převleky obnovovat, vědí třeba ve Hvězdlicích. Tam ostatky, jinak také masopust nebo fašank, pořádají novohvězdličtí hasiči. Dvě členky sboru každoročně šijí několik nových masek. „Chodí si je půjčovat celé okolí. Na letošní rok nově připravují kostýmy výběrčích. Jejich úkolem bude získat peníze na zaplacení kapely," řekl za hasiče Lubomír Stenchlák.

Masek bývá okolo čtyřiceti. Slavit ale budou až za dva týdny, v době půstu. „Hvězdlice nejsou příliš katolická obec, takže to velký vliv na zábavu nemá," sdělil.

Na masopustní veselí se připravuje také Vyškov. Průvod vyrazí do ulic v úterý. Akci organizuje Muzeum Vyškovska. Od budovy vyjdou maškary s medvědem ve tři hodiny odpoledne. „Chceme, aby se připojila široká veřejnost. Masopustní průvod pořádáme poprvé, cílem je oživit tradice regionu a obohatit kulturní dění ve městě v zimním období," uvedla pracovnice muzea Petra Minářová.

SOBOTNÍ OSTATKY
- Bošovice (9.00 průvod masek, 20.00 ostatková zábava s pochováním basy)
- Černčín (11.30 průvod masek)
- Holubice (7.00 ostatková zabijačka)
- Hostěrádky-Rešov (9.30 průvod masek, 20.00 ostatková zábava)
- Hrušky (9.30 průvod masek, 20.00 taneční zábava s pochováním basy)
- Kozlany (10.30 původ masek, večerní posezení)
- Krásensko (13.30 průvod masek, 18.00 ostatková zábava)
- Křenovice (9.00 průvod masek, 20.00 vostatková zábava s pochováním basy)
- Luleč (15.00 masopustní průvod, následuje večerní zábava se zakopáním basy)
- Nemojany (11.00 průvod masek, 20.00 ostatková zábava)
- Nesovice (10.00 průvod masek, 20.00 ostatková zábava s pochováním basy)
- Němčany (11:00 průvod masek)
- Nížkovice (9.30 průvod masek)
- Podomí (7.00 ostatková zabijačka)
- Šaratice (9:00 průvod masek, 20.00 ostatková zábava)
- Vícemilice (11.00 průvod masek, 20.00 ostatková zábava)