Jaroslav Pokorný pracuje v brněnské ulici Hlinky. Ze svého bytu na Palackého třídě v Králově Poli tam dojíždí každý den tramvají číslo jedna necelou půlhodinu. O prázdninách si ale nejspíš přivstane. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje dvouměsíční rekonstrukci dopravního uzlu na Mendlově náměstí a cestující čekají výluky.

Největší změny se dotknou právě linky číslo jedna. „Ta pojede z Řečkovic do Bystrce přes Žabovřesky. Z Bystrce směrem k Mendlovu náměstí pak pojede výluková linka obousměrných tramvají, která skončí v ústí Veletržní ulice," uvedl pro Deník Rovnost vedoucí dopravního odboru brněnského dopravního podniku Jan Seitl.

Omezení se však dotkne i ostatních tramvajových linek. „Tramvaje přijíždějící z Pekařské ulice skončí ve smyčce na Mendlově náměstí. U křižovatky Křížové a Václavské ulice vzniknou provizorní zastávky těch tramvají, které jezdí z Hlavního nádraží přes Hybešovu ulici do Modřic, Bohunic nebo Starého Lískovce. Přesný plán omezení představíme ale až začátkem června," sdělil Seitl.

Brňané komplikace spojené s rekonstrukcí chápou. „Kvůli přestupování budu muset vyrážet do práce dřív. Ale nezblázním se z toho. Na přelomu prázdnin navíc budu tři týdny na dovolené," řekl například Pokorný.

Start v červenci

S rekonstrukcí kolejí chce dopravní podnik začít prvního července. Zbrzdit ji může pouze rozhodnutí Drážního úřadu, který zatím nepotvrdil platnost stavebního povolení. Pokud povolení zamítne, dopravní podnik opravy o rok posune. „Vzhledem k náročnosti akce musíme uzel opravovat přes prázdniny, kdy je ve městě méně lidí. Doufáme, že inspekce projekt nezastaví a vše stihneme ještě letos," sdělila mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle ní by však úřad neměl mít s vyřízením povolení problém. „Žádost jsme podali s dostatečným předstihem, aby měl dost času rozhodnutí vydat. Opravy potrvají maximálně dva měsíce," vysvětlila mluvčí.

Drážní úřad však už jednou rekonstrukci Mendlova náměstí zkomplikoval. Nelíbilo se mu totiž plánované prodloužení nástupního ostrůvku pro tramvaje. „Nesplňoval podmínky dané vyhláškou. Jednalo se o rozměry nástupiště a jeho vzdálenost od ploch volného prostranství," řekl už dříve ředitel Drážního úřadu Pavel Kody.

Rozšířený ostrůvek by také zúžil průjezd pro autobusy a trolejbusy. K tomu, v jaké fázi je projednávání stavebního povolení na výměnu kolejí, se včera úřad až do uzávěrky nevyjádřil.

Dopravní podnik chce letos vyměnit koleje na náměstí a přestavět nástupiště. Brno však plánovalo jeho kompletní rekonstrukci, při které měl na náměstí vyrůst nový park nebo fontána. Tento projekt je zatím v nedohlednu. „V pokladně nám chybí potřebných sto milionů korun. A zatím ani nevíme, kdy je získáme," sdělil už dříve náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Výluky tramvají

Změny, které čekají na cestující brněnskou hromadnou dopravou při opravách Mendlova náměstí:

- linka 1 pojede do Bystrce přes Žabovřesky

- výlukoválinka 1 skončí ze směru z Bystrce ve Veletržní ulici, odkud pojede zpět

- linky 5, 6 a 7 skončí ve smyčce Mendlovo náměstí, odkud pojedou zpět na Pekařskou

- vznikne nová provizorní zastávka tramvají v křižovatce Křížové a Václavské ulice

- autobusů se výluky nedotknou, trolejbusy 25 a 26 nahradí v některých víkendech autobusy

JANA DOSTÁLOVÁ
JAN SPĚŠNÝ