VYBERTE SI REGION

Modernizace trati: zastávku v Rousínově nechají, nádraží ne

Vyškovsko – Nejen třeba jízdu dvousetkilometrovou rychlostí, jak v uplynulých dnech informoval Vyškovský deník Rovnost, má přinést plánovaná modernizace trati mezi Brnem a Přerovem. Studie, která už byla v souvislosti se záměrem schválená, počítá i se zrušením čtyř železničních stanic. Tři z nich se nachází na Vyškovsku.

19.12.2015
SDÍLEJ:

Modernizace tratě mezi Brnem a Přerovem se přiblížila. Jako první v Česku umožní vlakům projet i přes Vyškovsko dvoustovkou. Na snímku Chvalkovice.Foto: vizualizace: SUDOP Brno

Že cestování vlakem bude o dost nepříjemnější, se obávají v Rousínově. Právě tamního nádraží se totiž má rušení stanic dotknout. „Chápu, že se stát snaží upřednostnit vlakovou dopravu před silniční. Ale pro mě jako pro starostu jsou důležitější zájmy Rousínova. Proto doufám, že s námi bude Správa železniční dopravní cesty komunikovat. Podle vizualizace, kterou jsem kdysi viděl, by u nás zastávka měla zůstat. Doufám, že to stále platí. Pokud došlo ke změně, rozhodně bychom se hlasitě ozvali," oznámil rousínovský starosta Jiří Lukášek.

Podle informací železničářů by v Rousínově zastávka skutečně měla být zachovaná, nicméně na jiném místě než doposud. V plánu je ovšem zrušení vlakového nádraží. „Zastávka by pak měla být posunutá blíž k centru města," potvrdil mluvčí generálního ředitelství státní organizace Pavel Tesař.

67kilometrů měří úsek, kterého se modernizace dotkne. Celkové náklady si vyžádají 35,4 miliardy korun. Díky ní se může rychlost projíždějících vlaků až zdvojnásobit, a to na 200 kilometrů v hodině.

Zpráva potěšila například Janu Habánovou z Rousínova. Zrušení nádraží jí nevadí. „Je daleko od centra, necítila jsem se tam nikdy příliš bezpečně. Proto jsem také vlakem moc nejezdila. Autobusovou zastávku mám blíž. Ale pokud tu vlakovou přesunou blíž ke středu města, zřejmě ji začnu využívat. Ušetří mi to docela dost času," přemýšlela Habánová.

Změna se má dotknout i Komořan, kde už vlaky asi pět let nezastavují. Co konkrétně modernizace vesnici přinese, železničáři nespecifikovali. Na dotaz redakce ani po urgencích nereagovali. Vedení obce nicméně tuší, o co se může jednat.

Mají obavy, které souvisí s překreslením terénu současné dráhy. „Budeme velmi rádi, když zůstane tak, jak momentálně je. Vytváří nám totiž val, a chrání tak vesnici před vodou z polí. V tom je naprosto nedocenitelná. Kdyby mělo dojít ke zrušení valu, určitě se ozveme, protože je pro nás velice důležitý," vzkázal místostarosta Komořan Jan Kachlík.

Zrušená pak má být i zastávka Hoštice-Heroltice. Její zrušení si nedokáže představit třeba Tomáš Horváth z Vyškova. „Mám tam spoustu kamarádů, kteří ji využívají," zmínil.

Celá stavba je rozdělená na pět etap, Vyškovska se dotknou první dvě: mezi Blažovicemi a Vyškovem a Vyškovem a Nezamyslicemi. Na první jmenované, která přijde na řadu mezi prvními, se podle předpokladu ministerstva dopravy má začít pracovat v roce 2019.

I proto analytik na dopravní politiku z katedry politologie a evropských studií Univerzity Palackého Adam Kabele nyní považuje jakékoliv obavy za předčasné. „S tím, jak se bude datum stavby postupně blížit, je jisté, že dojde i k intenzivnější komunikaci mezi městy, vesnicemi a Správou železniční dopravní cesty. Bez toho není možné tuto stavbu budovat. A také myslím, že datum zahájení stavby je spíš orientační, zcela jistě se termín posune. Komplikace může přinést třeba výkup pozemků," naznačil Kabele.

Autor: Zdeněk Kousal

19.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies