VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mustang podle majitelů: návykový zvuk nezkrotného koníka

Vyškov – Nová auta lidé závidí, stará obdivují. „Kde jsem zaparkoval tu naši škodovku," ptá se lakonicky jeden z návštěvníků, který sleduje odjezd zhruba dvacítky amerických Fordů Mustang z vyškovského Masarykova náměstí. Dlouhá kapota, silný motor vepředu, krátká záď se širokými boky.

29.9.2014
SDÍLEJ:
Fotogalerie
19 fotografií

Mustangy se za oceánem začaly vyrábět v šedesátých letech. Amerika si je zamilovala. Vyškované v neděli na náměstí zřejmě také.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Trochu té návykové hudby z motorů a výfuků si přišli poslechnout Vyškované, kteří mohli obdivovat chlouby českého Mustang Rider Clubu. Ten v neděli odpoledne na Vyškovsku završil dvoudenní motoristické setkání. „Přijely různé modely, především Mustangy V6 a GT z let 2005 až 2013, kromě nich se představují také tři veteráni z let 1964 až 1968. Jde výhradně o Čechy, čtyři vozy jsou pak kolegů z Polska. Jsme parta nadšenců, klub funguje asi deset let. Je nás okolo osmdesáti, aut je stovka, někdo má dvě," usmívá se srazový organizátor klubu Zbyněk Šmahel z Brna.

Původní verze

Původem Vyškovan se chlubí Fordem Mustangem verzí GT z roku 2009. Jde o jeho druhé auto. „Je to osmiválec. Je v podstatě v původní verzi, něco je samozřejmě dodělávané. Mám ho po kamarádovi z Ostravy, který si ho kupoval jako nový. Najeto měl osmadvacet tisíc kilometrů, stál mě půl milionu korun. Což je prakticky jako za oktávku. Láká mě i veterán, až bude garáž, tak doufám, že to klapne," věří organizátor.

Dvoudenní sraz, který nevynechal Brno, Rousínov, Tučapy nebo Slavkov u Brna, připomíná i padesáté výročí od doby, kdy za oceánem z výrobní linky Fordu vyjel první Mustang. A znak běžícího koně láká i po letech. I kdyby stroje neměly povolený vjezd mezi barokní kašnu a morový sloup, nikdo by neměl to srdce je z Masarykova náměstí vyhnat. Navíc Vyškovanů a dalších zájemců snad přichází víc než na všechny letní promenádní koncerty dohromady.

Stanislav Babka je automechanik a autoelektrikář. Motorismus je jeho celoživotní koníček, takže neváhal a udělal si výlet na Vyškovsko. Až z Klatov. „Jsem rád, že jsem přijel. Některé staré stroje už dneska člověk moc nevidí. Je to krása, i když mě osobně spíš lákají sportovní japonská auta," svěřuje se Babka.

Nadšený ovšem je, ostatně také jako majitel červeného Mustangu Cabriolet GT z roku 1966, kterého americká auta zajímají už nějakých dvanáct let. „Jako malý kluk jsem měl klasického angličáka Chevrolet Camaro, bylo nemyslitelné něco takového u nás potkat nebo dokonce sehnat. Po revoluci se leccos naštěstí změnilo," připomíná Zdeněk Zabloudil z Olomouce, který má doma hned devět aut.

Právě před dvanácti lety si pořídil Pontiac Firebird z roku 1975. Dnes ho stále jako na začátku těší hloučky obdivovatelů, kteří nevědí, u kterého modelu se vyfotografovat dřív. Jeho stroj často vítězí. „Těchhle verzí kabrioletů bylo málo. Zhruba před šesti lety byl dovezený ze Spojených států. Renovace byla ještě také tam. Nedopadla ovšem úplně nejlíp. Sem tam jsou vidět oděrky a prasklinky. Podvozek také není ideální. Ale je to radost, jezdíme na srazy, fandí tomu celá rodina. Nikdy mě nenechal ve štychu, je spolehlivý," pokyvuje Zabloudil.

Přišel ho na jedenadvacet tisíc dolarů. „Dnes by stál třicet tisíc. Zvlášť v téhle červené barvě," zdůrazňuje majitel.

Setkání ve Švédsku

Návštěvníci obdivují také veterána z roku 1968, který má za sebou cestu do švédského stotisícového města Västerås. To hostí největší srocení amerických bouráků na světě. „Je známé tím, že při srazech polovinu města uzavřou a nechají v něm jezdit jen právě americká auta. To je něco neskutečného," popisuje Šmahel.

Pár kroků dál odvádí pozornost koně pod kapotou. Několika lidem pohled na motor vyhání adrenalin do slušných výšin. Podle Šmahela však stroje nejsou dělané na extrémní jízdu. „To bych musel upravit podvozek nebo brzdy. Má silný motor a mizerné brzdy, to je zvláštní kombinace. Má ovšem nádherný zvuk. Pocit z jízdy se dá těžko popsat. Mustang je takový nezkrotný koník. Stačí trochu mokra a nezkušený řidič je hned ve svodidlech. Já jsem se s tím svým sžil velmi dobře," směje se organizátor.

Autor: Michal Kočí

29.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Americký prezident Donald Trump.
22

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

Mít námitky k novému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi se nevyplácí. Vysoký úředník dostal výpověď poté, co na soukromé akci kritizoval jeho politiku. Podle agentury AP byl v pátek propuštěn jeden z asistentů poradců v Radě národní bezpečnosti (NSC) Craig Deare. Bílý dům bez bližších podrobností potvrdil, že Deare už není zaměstnancem NSC.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies