Velmi staré modely aut, dobové řidičské průkazy, staré motocykly, auta značek Praga, Tatra či Škoda, ale také traktory či stabilní motory a spoustu dalších zajímavostí z historie motorismu nabízí v České republice rozsahem sbírkových předmětů ojedinělé Muzeum motorismu. Založil a vede ho vášnivý sběratel Jan Drozd.

Své sbírky neustále rozšiřuje a zaplňuje tak postupně do posledního místa své muzeum, budovu bývalé elektrárny, které nedaleko hráze znojemské přehrady vzniklo v roce 2008. Od otevření prošlo muzeem několik desítek tisíc návštěvníků. „Chtěl jsem lidem ukázat vše, s čím byl nějak spojen provoz na silnici. Muzeum je otevřené celoročně, denně kromě pondělí od devíti do pěti hodin. Když ale jsme doma, tak návštěvníky samozřejmě dovnitř také pustíme," řekl Drozd.

Pro letošní sezonu chystá majitel muzea řadu novinek. „V části expozice, kde máme mimo jiné řadu stabilních motorů třeba i z roku 1910, jsme nově nainstalovali plynosací motor. Je to stroj, který používal mlynář, když nebyla voda. Musel sáhnout pro koks, který speciálním způsobem spaloval. Dodělali jsme ke stroji nově generátor, plynový vyvíječ. Je ti kotel, ve kterém se spaloval koks a postupně vznikal generátorový plyn, který poháněl celý stroj," popsal Drozd.

Před strojem už nyní visí cedulka s nápisem výrobce Wichterle a Kovařík, Prostějov, rok 1925. Výkon 30 koní, váha čtyři tuny. „Wichterle je známé jméno, blízký příbuzný výrobce tohoto stroje je vynálezcem kontaktních čoček," dodal Drozd. Milovníci strojů budou jistě nejen u tohoto exponátu nadšeně sledovat poutavý odborný výklad muzejníka.

V muzeu, které začal Drozd budovat už před deseti lety, vystavil muzejník a vyučený zámečník desítky starých osobních aut, traktorů, stabilních strojů, motocyklů, bicyklů, mazniček, čerpacích stanic, heverů, řidičských průkazů, starých reklamních desek, hraček historických fotografií a dalších artefaktů a věcí spojených s počáteční érou motorismu.

Návštěvníci si nově mohou prohlédnout třeba i tlakovou nádrž na vzduch. „Jím se startoval dvouválcový motor, který stojí opodál. Na válci mne fascinuje práce, s jakou jej udělali. Řemeslníci dokázali udělat válec z desetimilime­trového plechu, vše je snýtováno a vše je vodotěsné a vzduchotěsné," popsal s nadšením válec vyšší než dva metry muž.

Především starší hosty muzea může zaujmout parní stroj s ventilovým rozvodem s obrovským setrvačníkem či spousta veteránů aut i motocyklů. Mezi nimi je například třímístná Čechie nebo do luxferů umístěný Jawa 555. „S ní kdysi cestoval známý znojemský mototurista Jaroslav Beránek do Moskvy," naznačil majitel muzea k novince s tím, že u motocyklu se objeví i fotografie z Beránkových cest a další dokumenty.

Když návštěvník muzea opustí patro s automobilovými veterány a motocykly, ocitne se v dalším patře, kde jsou vitríny s hračkami. „Máme zde například plechové hračky aut českých výrobců, dále trambusy, kačeny osm set pětky, spartaky, sedany, pásáky či rarita v podobě ruské hračky. Jde o autojeřáb značky ZIZ," vypočetl se zaujetím a sběratelskou vášní Jan Drozd.

Přírůstkem ve sbírkách je plastika Škody 30. „Je to traktor s traktoristou, kterému jdou blahopřát žena s květinou a muž s praporem. Plastiku jsem získal nedávno na jedné burze. Jsem na tento kousek pyšný. Zatím jsem nepátral, zda jde o nějakou cenu vzornému traktoristovi nebo zda je to předloha pro nějaký budoucí památník. Je to předmět z roku 1953," popsal Drozd.

Letos by se do muzea měla dostat dokonce malá parní lokomotiva. „Jde o sedmimetrový kousek, který by se mohl objevit venku v prostoru, kde bývá náš betlém. Pokud to vyjde, bude to nejzajímavější letošní kousek. Jde o parní lokomotivu, která vozívala uhlí v hnědouhelné pánvi v Mostě," naznačil sběratel.

Muzeum již dříve navštívil i Jiří Mňačko ze Zlína se svými dvěma syny. „Muzeum je úžasné. byli bychom tam strávili hodiny, ale nebylo to možné. Klukům se líbilo úplně všechno. Od těch nejmenších hraček přes motorky a auta až po pro ně obrovské traktory. Těšíme se na příští návštěvu a nové exponáty," řekl muž.