VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na jihu Brna bojují proti rozšíření dálnice. Mají strach ze zvýšení hluku

Brno – Prach, smog a především hluk tisícovek projíždějících aut. To je každodenní realita lidí žijících v okolí dálnice D1 v městské části Brno-jih. Do pěti let může být ještě hůř. Tedy pokud vyjde plán Ředitelství silnic a dálnic, které chce úsek mezi obchodními centry Futurum a Avion Shopping Park v obou směrech rozšířit ze dvou na tři pruhy. Zaměr totiž nepočítá s řešením zvýšeného hluku.

10.3.2015 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost, který o problému již informoval, oslovil obyvatele z okolí. Většina z nich s plánem nesouhlasí. „Už teď mi připadá, že žiji u nějaké Grand Prix. Pokud silnici rozšíří, bude to peklo," uvedl například Michal Tkadlec, který bydlí v nedaleké Sokolově ulici.
Hluk trápí i tamní školáky. „Zatím to není tak strašné, částečně ho totiž zastaví zdejší haly. Víc aut tomu ale rozhodně nepomůže," řekl ředitel základní školy v Bendářově ulici Vlastimil Černý.

Radní městské části stížnosti vnímají. Vadí jim, že stavba problém neřeší, a nesouhlasí tak s vydáním územního rozhodnutí. „Nechceme rozšíření bránit, ale není možné na úkor lidí. Proto trváme na protihlukových stěnách. Pokud to bude nutné, postavíme na protest na dálnici kombajny," podotkl starosta Brna-jihu Daniel Kypr.

O stěnách rozhoduje krajská hygienická stanice. „Na podobná měření a jejich zpracování máme ze zákona třicet dní od zadání. Zatím nás ale nikdo nepožádal," sdělil její vedoucí Jan Mareček.

Mapa úseku dálnice.

Podle Věry Hoderové z brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic požadavek splní možná i bez nařízení hygieniků. „Uvidíme, co případná studie odhalí. Ale nejspíš městské části vyhovíme i bez doporučení," řekla Hoderová.

Podle Kypra už ale potřebná měření hygienici v minulosti udělali. „Rozšíření ale posuzovali jako rekonstrukci, pro kterou jsou povolené limity hluku mnohem vyšší než pro zcela novou stavbu," vysvětlil důvod, proč městská část žádá přehodnocení.

Podle náměstka primátora Martina Andera mají lidé z Brna-jihu podporu magistrátu. „Souhlasím s tím, že součástí stavby musí být i opatření, která zabrání poškození zdraví. V případném územním řízení budeme hájit záj-my Brňanů," přislíbil Ander a kromě omezení hluku zdůraznil také snižování prachu v ovzduší.

Že Brno-jih patří mezi dopravně nejzatíženější části města potvrzuje i koncept Plánu udržitelné městské mobility. „V jednotlivých kategoriích škodlivin se pohybujeme na prvním místě v celém Brně," upozornil radní městské části Pavel Reich. Podle starosty Kypra je umístění protihlukových stěn nutné i kvůli dalšímu rozrůstání. Nevylučuje totiž, že se v budoucnu v Horních Heršpicích v blízkosti dálnice objeví nové rodinné a bytové domy. „Potom by stejně stěny museli postavit a to už bude mnohem dražší," dodal. Podle Andera je ale takové plánování zatím předčasné. „V široké diskuzi teprve řešíme hlavní koncepci využitelnosti tamního prostoru," uvedl Ander.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

10.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Oslav sedmdesátého výročí položení základního kamene nové obce Lidice se zúčastnili vzácní hosté.
28 35

Prezident Miloš Zeman převzal symbolický klíč od obce Lidice

Slavia zvítězila nad Brnem 4:0 a mohla slavit titul
AKTUALIZOVÁNO
32

Slavia přerušila nadvládu Plzně. Titul slaví v Praze

Počítače zkolabovaly a zkolabovaly i British Airways. Nelétají.

Celosvětový výpadek firemních počítačových sítí způsobilo, že jedna z nejstarších světových leteckých společností British Airways (BA) přestalo dnes odbavovat lety na letištích v různých koutech světa. Výpadek se projevil i na linkách mezi Prahou a Londýnem.

Jsem prostě nejlepší. Donald Trump se před odletem ze summitu pochválil

Kdyby si americký prezident k projevu před americkými vojáky na základně Sigonella, kde se s nimi setkal, než nastoupil do letadla směr Washington, pustil známý hit českého zpěváka Leška Semelky „Jsi prostě nejlepší", byl by to stylový podkres jeho vystoupení.

Chiméra, nebo realita? Číňané chtějí zaplatit podmořský tunel na Krym

Okupace Krymu a sankce vůči Rusku asi jen tak neskončí. Lze to vyvozovat jednak ze závěrů summitu států G7, který skončil na Sicílii a jednak z toho, že se čínští investoři vážně zajímají o budování podmořské komunikace z Kerčského poloostrova na poloostrov krymský.

AKTUALIZOVÁNO

Čunek poražen. Bělobrádek obhájil křeslo předsedy

Předsedou KDU-ČSL bude i další dva roky Pavel Bělobrádek. Vicepremiér a úřadující předseda strany dnes na lidoveckém sjezdu v Praze porazil zlínského hejtmana Jiřího Čunka. Pro Bělobrádka hlasovalo 227 delegátů z 276 přítomných, získal tak 84 procent hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies