VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na silnicích Blanenska loni zemřelo méně lidí

Blanensko – Je to hned několik dobrých zpráv. Na silnicích Blanenska loni zemřelo mnohem méně lidí než v minulých letech. O život při nehodách přišlo šest lidí, zatímco o rok dřív jich bylo dvanáct, v roce 2010 dokonce čtrnáct. Ubylo také lehce zraněných a viníků nehod, kteří byli pod vlivem alkoholu. Celkem ale kolizí na silnicích přibylo. Za loňský rok policisté evidují pět set dvacet nehod, což je asi o osmdesát víc než v předcházejí­cím roce.

7.1.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jan Vraný

Podle blanenské policejní mluvčí Ivy Šebkové na to, že následky nehod nejsou tak vážné, má velký vliv prevence. „Tento trend je patrný v celé České republice. Všude na silnicích provádějí policisté mnohem více kontrol i dopravně bez­pečnostních akcí. Řidiči mají také mnohem více informací o případném nebezpečí na silnici, sledují dopravní zpravodajství," uvedla mluvčí.

Loni se na Blanensku nestala žádná nehoda, při které by zemřelo naráz více lidí. Mezi ty nejtragičtější se řadí případy smrti dvou mladých řidiček. Prvního červnového dne šestadvacetiletá žena, která řídila Fiat Punto, nepřežila čelní srážku s nákladním autem na silnici I/43 u Černé Hory. „Žena byla mrtvá ještě před příjezdem záchranářů. Ti už jí nemohli pomoci," řekl tehdy mluvčí záchranky Radek Turin. Na místě zemřela dvacátého srpna také pětadvacetiletá řidička felicie u Rozseče nad Kunštátem. V zatáčce vjela do protisměru, sjela do příkopu a s autem ze strany řidiče narazila do stromu.

Právě mladí řidiči jsou podle policistů i instruktorů v autoškolách rizikovou skupinou. „Problém je, že většina mladých si myslí, že tím, že složí zkoušky v autoškole, už všechno umí. Předpisy berou jen jako dobrovolná doporučení," míní spolumajitel blanenské autoškoly Elko Osvald Jevický. Žáky v autoškole učí šestadvacet let. Podle něj jsou dnes řidiči agresivnější než před čtvrt stoletím. „Je to samozřejmě dáno tím, že doba je celkově dravější. Následky nehod sice nebyly třeba loni tak tragické, ale to je podle mě hlavně tím, že jsou lepší auta a výborná zdravotní péče," doplnil.

Nejčastější příčinou nehod na Blanensku byl loni způsob jízdy, kam se řadí hlavně nepozornost za volantem, nebezpečné předjíždění, nedodržení bezpečné vzdálenosti a podobně. „Tyto důvody byly téměř za polovinou nehod. Druhou příčinou je nepřiměřená rychlost, následuje nedání přednosti v jízdě," řekla dále policejní mluvčí.

Nejvíc řidiči loni bourali na silnicích druhých tříd. Podle Šebkové významně přibylo drobných kolizí na parkovištích u nákupních center. Zatímco v roce 2011 policisté evidovali sedmnáct takových nehod, loni jich bylo už jednačtyřicet. „Je to dané zvýšeným provozem u supermarketů. Na řadě těchto parkovišť platí přednost zprava, což si řidiči mnohdy neuvědomí," doplnila k tomu Šebková.

Dlouhodobě nebezpečným místem je silnice I/43 z Brna na Svitavy, kde je nejhustší provoz. Problémem silnice jsou také nepřehledné horizonty a málo bezpečných úseků k předjíždění, případně chybějící odbočovací pruhy. Šebková upozornila například na chybějící odbočovací pruh ve směru od Letovic ke Svitávce nebo na problémy při odbočování vlevo na Voděrady či Skalici nad Svitavou. „Často se tak stane, že řidič auta za někým, kdo odbočuje, nedobrzdí," přiblížila. O silnici I/43 se stará Ředitelství silnic a dálnic. Podle ředitelky brněnského závodu ŘSD Věry Hoderové v nejbližší době na silnici chystají úpravy. „Ten problém si uvědomujeme a snažíme se jej postupně řešit. Letos například přibude odbočovací pruh za Brnem do Podlesí, upravovat chceme i odbočku na Boskovice. V plánu jsou další úpravy, ale například kvůli majetkovým záležitostem to bude pravděpodobně trvat déle," řekla Hoderová.

Problémem na silnicích jsou také opilí řidiči. Loni ale bylo podstatně méně těch, kteří způsobili nehodu. „Bylo jich šestatřicet, o rok dřív sedmapadesát. Takový pokles je jednoznačně daný tím, že množství opilých řidičů zadržíme při běžných kontrolách," dodala policejní mluvčí.

Nehody na Blanensku v číslech

rok 2010 2011 2012
počet nehod 405 437 520
úmrtí 14 12 6
těžce zranění 22 30 30
lehce zranění 221 252 192
škoda (v milionech Kč) 28,6 25,4 22,9

zdroj: Policie ČR

Autor: Leona Paroulková

7.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Uber. Ilustrační foto.

Olomoucký vrchní soud zrušil předběžné opatření. Uber v Brně může jezdit

Antonín Panenka.
9

Český fotbal? Situace není dobrá, říká Antonín Panenka

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

Evropská komise potrestala americký internetový gigant za zneužití dominantního postavení na trhu. Google musí zaplatit rekordní pokutu ve výši 2,42 miliardy eur (63,6 miliard korun) za to, že ve svém vyhledávači blokoval produkty konkurečních firem. Jednalo se o služby spojené s porovnáváním obchodních nabídek.  

Masakru v Srebrenici napomohli nizozemští vojáci, rozhodl soud

/VIDEO/ Bosenská Srebrenica je synonymem genocidy. V červenci 1995 zde srbské jednotky povraždilly 300 bosenských muslimů, čemuž svou pasivitou napomohly nizozemské „modré přilby". Krutou chybu Nizozemců dnes potvrdil odvolací soud v Haagu, rodinám obětí bude přiznáno odškodné.

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Spor o expozici Body The Exhibition vystavující mrtvá těla spěje k rozuzlení. Vedení Prahy 7 získalo právní analýzu, která by mohla přesvědčit policii o nevhodnosti výstavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies