VYBERTE SI REGION

Na tramvaje v Brně se práší. Do muzea nepojedou

Brno – Nejstarší koněspřežná tramvaj v republice stojí v depu. Před zraky veřejnosti vyjede jen výjimečně. Klenot hromadné dopravy, který díky svému stáří nemá v Česku obdoby, skrývají zdi vozovny v Medlánkách. Technické muzeum, jemuž koněspřežka patří, ji v nejbližších letech ani nevystaví. Nemá peníze.

4.5.2014
SDÍLEJ:

Historická koněspřežná tramvaj v Brně.Foto: Aktron

Stejně jsou na tom i další historické tramvaje, autobusy nebo vlaky roztroušené po vozovnách v celém Brně. Sjednotit je na jednom velkém místě ve veřejné expozici jen tak nepůjde. „Abychom muzeum rozšířili o další část, potřebujeme mít vhodné prostory, zajistit jejich rekonstrukci a opravit staré vozy," uvedl náměstek ředitele brněnského Technického muzea Ivo Štěpánek.

Do nové expozice za osmdesát milionů vedení muzea plánovalo přesunout všech osmdesát vozů, které vlastní. Některé z nich měly dokonce jezdit kolejích v uměle postavené prvorepublikové uličce s dobovými obchody.

Na zbudování jim ale chyběly prostory. Stejně jako peníze. „Ubývá nám investic. Musíme neustále škrtat v rozpočtu. O nějakém rozsáhlém rozšíření muzea v nejbližších letech nemůže být řeč," dodal Štěpánek.

K postavení dopravního muzea byli nejblíže v roce 2011. Tehdy měli zájem o bývalý areál Tesly v Purkyňově ulici hned vedle budovy muzea. Dohoda s vlastníkem areálu však padla kvůli jeho ekonomickým problémům. Vedení se tak muselo začít poohlížet po nových prostorách.

Jedny z dostupných, které už navíc muzeum vlastní, jsou v Líšni. V tamějším areálu městské hromadné dopravy se nachází většina depozitáře. „Vím, že tam je dost tramvají z Ostravska. Hlavně úzkorozchodky, které jsou dost na pomezí mezi tramvají a vlakem," řekl brněnský nadšenec do železnic Martin Vybíral.

Potvrdil to i odborník z Technického muzea Tomáš Kocman. „V depu v Líšni je přes sedmdesát vozů. Mezi nimi i parní lokomotivy a železniční vlaky," sdělil Kocman.

Na exponáty do Líšně se ale lidé můžou vydat jen několikrát do roka. „Návštěvníci se musí dopředu objednávat ve velkých skupinách," dodal Kocman.

Podle Vybírala by depo v Líšni bylo pro chystané muzeum ideální. „Dřív tam vedla trať a mohlo by to být zajímavější. Teď jsou koleje ale rozebrané a tramvaje se na výstavy převáží nákladními auty," řekl Vybíral.

S opravou kolejí mezi zastávkami Stránská skála a bývalou Holzovou, na které depo leží, však město v nejbližších letech nepočítá. „Nevím zatím nic o tom, že by se měla trať znovu obnovit," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Podobně se k opravám dříve vyjadřovalo i vedení města. Podle náměstka primátora Roberta Kotziana by ji město mohlo nechat opravit nejdříve za pět let. Své dřívější vyjádření včera nepotvrdil. Nebral telefon.

Štěpánek by přesto chtěl chystané muzeum jinde. Kdy by v Brně mohlo vyrůst, to zatím neví. „O jeho budoucnosti stále jednáme. Je to ale běh na dlouho trať a nedovedu ani orientačně říct, kdy bychom ho mohli postavit," povzdechl si náměstek.
Brňané se tak i nadále k historickým tramvajím dostanou jen několikrát do roka na různých festivalech nebo ojedinělých výstavách. Zbytek roku stráví zavřené v depu.

TOMÁŠ KREMR
PETR JEŘÁBEK

Autor: Redakce

4.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies