VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na tramvaje v Brně se práší. Do muzea nepojedou

Brno – Nejstarší koněspřežná tramvaj v republice stojí v depu. Před zraky veřejnosti vyjede jen výjimečně. Klenot hromadné dopravy, který díky svému stáří nemá v Česku obdoby, skrývají zdi vozovny v Medlánkách. Technické muzeum, jemuž koněspřežka patří, ji v nejbližších letech ani nevystaví. Nemá peníze.

4.5.2014
SDÍLEJ:

Historická koněspřežná tramvaj v Brně.Foto: Aktron

Stejně jsou na tom i další historické tramvaje, autobusy nebo vlaky roztroušené po vozovnách v celém Brně. Sjednotit je na jednom velkém místě ve veřejné expozici jen tak nepůjde. „Abychom muzeum rozšířili o další část, potřebujeme mít vhodné prostory, zajistit jejich rekonstrukci a opravit staré vozy," uvedl náměstek ředitele brněnského Technického muzea Ivo Štěpánek.

Do nové expozice za osmdesát milionů vedení muzea plánovalo přesunout všech osmdesát vozů, které vlastní. Některé z nich měly dokonce jezdit kolejích v uměle postavené prvorepublikové uličce s dobovými obchody.

Na zbudování jim ale chyběly prostory. Stejně jako peníze. „Ubývá nám investic. Musíme neustále škrtat v rozpočtu. O nějakém rozsáhlém rozšíření muzea v nejbližších letech nemůže být řeč," dodal Štěpánek.

K postavení dopravního muzea byli nejblíže v roce 2011. Tehdy měli zájem o bývalý areál Tesly v Purkyňově ulici hned vedle budovy muzea. Dohoda s vlastníkem areálu však padla kvůli jeho ekonomickým problémům. Vedení se tak muselo začít poohlížet po nových prostorách.

Jedny z dostupných, které už navíc muzeum vlastní, jsou v Líšni. V tamějším areálu městské hromadné dopravy se nachází většina depozitáře. „Vím, že tam je dost tramvají z Ostravska. Hlavně úzkorozchodky, které jsou dost na pomezí mezi tramvají a vlakem," řekl brněnský nadšenec do železnic Martin Vybíral.

Potvrdil to i odborník z Technického muzea Tomáš Kocman. „V depu v Líšni je přes sedmdesát vozů. Mezi nimi i parní lokomotivy a železniční vlaky," sdělil Kocman.

Na exponáty do Líšně se ale lidé můžou vydat jen několikrát do roka. „Návštěvníci se musí dopředu objednávat ve velkých skupinách," dodal Kocman.

Podle Vybírala by depo v Líšni bylo pro chystané muzeum ideální. „Dřív tam vedla trať a mohlo by to být zajímavější. Teď jsou koleje ale rozebrané a tramvaje se na výstavy převáží nákladními auty," řekl Vybíral.

S opravou kolejí mezi zastávkami Stránská skála a bývalou Holzovou, na které depo leží, však město v nejbližších letech nepočítá. „Nevím zatím nic o tom, že by se měla trať znovu obnovit," řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Podobně se k opravám dříve vyjadřovalo i vedení města. Podle náměstka primátora Roberta Kotziana by ji město mohlo nechat opravit nejdříve za pět let. Své dřívější vyjádření včera nepotvrdil. Nebral telefon.

Štěpánek by přesto chtěl chystané muzeum jinde. Kdy by v Brně mohlo vyrůst, to zatím neví. „O jeho budoucnosti stále jednáme. Je to ale běh na dlouho trať a nedovedu ani orientačně říct, kdy bychom ho mohli postavit," povzdechl si náměstek.
Brňané se tak i nadále k historickým tramvajím dostanou jen několikrát do roka na různých festivalech nebo ojedinělých výstavách. Zbytek roku stráví zavřené v depu.

TOMÁŠ KREMR
PETR JEŘÁBEK

Autor: Redakce

4.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

EET ilustrační foto
5

Zmatení řezníci či pekaři. Nevědí, zda mají povinně dávat účtenky

Ilustrační foto.
6

Policie v Porsche. Muži zákona jezdí zabavenými auty

Práva občanů, přístup na trh. Strany se shodly na českých prioritách pro brexit

Zachování práv českých občanů, ekonomických vazeb a spojenectví v bezpečnostní a vojenské oblasti jsou nejdůležitějšími zásadami Česka pro jednání o vystoupení Velké Británie z EU. Na dnešní schůzce, kterou svolal předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), se na tom shodli zástupci všech parlamentních stran. Podle premiéra jde o vzácnou shodu české politické scény. Schůzky zástupců stran by měly pokračovat i do budoucna.

DOTYK.CZ

Evropa, daňový ráj to na pohled

Španělsko a další země EU by podle MMF hospodařily s přebytkem. Kdyby část jejich daní nemizela za hranicemi.

Policie obvinila hejtmana Půtu z korupce. Nic jsem neudělal, říká politik

Po téměř třech letech ukončili kriminalisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu vyšetřování údajné korupce kolem libereckého hejtmana Martina Půty (STAN). Spis předali státnímu zástupci s návrhem obžalovat Půtu a dalších 12 lidí a také čtyři firmy. Hejtmana viní z přijetí úplatku a zneužití pravomoci úřední osoby, za což mu hrozí pět až deset let vězení, uvedlo dnes Právo.

Školy zakazují žákům mobily, hrozí i dvojka z chování

O tom, zda vůbec mobilní telefony patří dětem do ruky a od kolika let, se zabýval průzkum Deníku v minulém roce. Z něj vyšlo najevo, že rodiče většinou pořizují dítěti mobilní telefon v momentě, kdy začne chodit do školy bez jejich doprovodu. Naskýtá se však otázka, zda mobil patří do školy a jakým způsobem omezit jeho používání při vyučovacích hodinách.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies