Rodičům těchto dětí nově od začátku roku pomáhá pobočka České asociace pro rozvoj dětí Capard. Ta má ulehčit především testování nadaných dětí. „Chceme také fungovat jako prostředník. Dostat informace o nadaných dětech od odborníků, jako jsou logopedi a speciální pedagogové, přímo k rodičům a učitelům. Například jim půjčovat různé hračky a hry, které poslouží k rozvoji takových dětí. Nebo testovat jednotlivé soukromé školky v Brně. Stát se jakýmsi garantem, aby školky věděly, jak k těmto dětem přistupovat," nastínila šéfka brněnské pobočky Jolana Baroušová.

Jedním z důvodů, proč bylo potřeba pobočku založit, byl vzrůstající počet nadaných dětí v Brně a vůbec v Jihomoravském kraji. „Právě na jižní Moravě je problém oproti ostatním krajům nejpalčivější. Po Olomouckém kraji je jich tu podle našich měření nejvíc v republice. I díky tomu, že je umíme tyto děti umíme lépe rozpoznat," vysvětlila výzkumnice Šárka Portešová z Institutu výzkumu dětí mládeže a rodiny Masarykovy univerzity.

Podle ní se ale o většině nadaných dětí neví. „Rodiče řeší spíš, že dítě zaostává. Když je výjimečné, nevidí důvod s ním chodit do poradny. U těchto žáků se taky projevuje kromě mimořádného intelektu i například autismus. A rodiče řeší spíš problémy než dobré výsledky dětí," popsala Portešová.

Zatímco ještě ve školním roce 2011/2012 evidoval Jihomoravský kraj 197 mimořádně nadaných žáků, v roce 2013/2014 už jich bylo 230. Počet těch, o kterých se ale neví, však šplhá podle informací Capardu v České republice až k 210 tisícům, přičemž nadprůměrně nadaní se počítají od IQ vyššího než 115. Takové dítě se rychle učí a má i například zvláštní a věku nepřiměřené zájmy.

O testování mají nejvíc zájem velká města jako Praha nebo právě Brno. „Potřeba rodičů s těmito dětmi víc pracovat se pak projevuje třeba v individualizaci výuky. Proto zde častěji vznikají soukromé školy a školky," poukázala Portešová.

Nárůst nadaných dětí na škole za poslední roky registruje i například ředitelka základní školy v Křídlovické ulici na Brně-středu Jarmila Bavlnková. „U nás na škole je nadaných studentů více. Nejspíš i proto, že nás často doporučují pedagogicko-psychologické poradny. A nejde jen o děti s vysokým IQ, ale i třeba právě o autisty jako je Filip Meloun," potvrdila ředitelka.

Podle ní na tom Brno s diagnostikou nadaných dětí není úplně špatně. „I například kvůli tomu, že zde sídlí Mensa a rodiče nadaných žáků jejich testování využívají. Pokud o něm vědí," uzavřela Bavlnková.