VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nádraží v centru? U Žebětína vznikne hlučná vysokorychlostní trať

Brno - Pokud se postaví nové hlavní nádraží blíže centru Brna u ulice Nové sady, prodraží to investici o další desítky miliard. Peníze budou potřeba na riskantní stavbu tunelů a také vedení hlučné vysokorychlostní trati mezi Žebětínem a sídlištěm Kamechy. Tak zní podle zjištění Deníku Rovnost nová argumentace pro přesun nádraží dále na jih, se kterou přišlo město.

12.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Vychází údajně ze studie, kterou zpracovávají železničáři. Aktivisté prosazující nádraží v centru ji ale odmítají.

S informací o nezakryté trati u Žebětína přišel náměstek primátora Robert Kotzian. Odvolal se na poslední prezentaci dílčích výsledků studie, která posuzuje obě varianty polohy nádraží. „Průjezd vysokorychlostního vlaku znamená velký hluk. Tuto variantu přitom prosazují ekologové, kterým vadí plně zakrytá silnice R43 v Bystrci," prohlásil Kotzian.

Obavu má i starosta Žebětína Vít Beran. „Nemám moc informací. Ale s otevřeným koridorem nesouhlasíme. A postavíme se proti němu. Půl roku nám z jedné strany hlučí automotodrom. Pokud se k tomu přidá vlak, nikdo tu už nebude chtít bydlet. Přitom na Kamechách má žít osm tisíc lidí," podotkl Beran. Dodal, že podrobnosti se dozví na dnešní schůzce s náměstkem Kotzianem.

Lidé v Žebětíně ani na Kamechách o plánech zatím moc nevědí. „Je škoda, že do Bystrce žádná vlaková trať nevede. Cesta by byla určitě rychlejší než tramvají a autobusem. Ale rychlovlak tu stejně nebude mít zastávku. Takže pokud mám poslouchat hluk a nic z toho nemít, jsem proti," řekl Radim Tesař.

Proti hluku

Aktivisté prosazující nádraží v centru ale považují varování před otevřenou tratí za zbytečné strašení. „Hlučnost není problém. Teď se teprve dopracovává první návrh varianty nádraží v centru. Hluk se vyřeší v dalších stupních projektové dokumentace. Pokud se ukáže, že v obydlených oblastech je příliš velký, stavitel musí podle zákona udělat taková opatření, aby vše vyhovovalo normám," ujistil Tomáš Alter z koalice Nádraží v centru. Železničáři podle něj mohou přistoupit k řadě opatření, od vylepšení oken domů až po stavbu protihlukových stěn. „Pokud to bude nutné, trať je možné relativně levně zakrýt," myslí si Alter.

Kotzian ale argumentuje také tím, že nádraží v centru znamená vedení rychlostní trati třemi tunely dlouhými dohromady přes deset kilometrů. „Metr stavby Královopolského tunelu stál skoro tři miliony korun. Nové tunely by navíc vedly v nestabilním podloží. Takže se bavíme o desítkách miliard," upozornil Kotzian. Přestavba uzlu má přitom stát kolem dvaceti miliard. Tunely by ji tak výrazně prodražily.

Ani s tím Alter nesouhlasí. „Tunely pro vlak nemusí být tak široké jako silniční. Navíc se díky nim ušetří deset kilometrů normální trati," podotkl.

Železničáři zatím do sporu nechtějí vstupovat. Čekají, až dostanou studii, jež porovná, která varianta je lepší a levnější.  „Podpoříme variantu, kterou bude možné zaplatit z evropských peněz. Přestavba brněnského uzlu je pro nás prioritní mezi roky 2014 a 2020. O řešení vysokorychlostních tratí je teď předčasné se bavit. Je to vize pro rok 2030," upozornil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Autor: Petr Jeřábek

12.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na ministra financí Ivan Pilný poskytl 18. května v Praze rozhovor Deníku.
17

Pilný: Návrh rozpočtu je rozumný, změny neplánuji

Jiří Kajínek, odsouzený vrah, míří 23. května po 23 letech na svobodu z věznice v Rýnovicích v Jablonci nad Nisou díky milosti, kterou mu udělil prezident Miloš Zeman.
AKTUALIZOVÁNO
36 34

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZUJEME

Čtyři autentické dojmy z Británie: Lidé jsou šokovaní, život se ale nezastavil

/VIDEO, ROZHOVOR/ Jak se tragédie v Manchesteru, kde útočník na koncertě odpálil bombu, dotkla tamních obyvatel, včetně české ředitelky Czech School Manchester? Jaké dojmy a postřehy nám svěřil novinář deníku The Sun, jehož syn byl přítomen na tragickém koncertě? Přinášíme i poznatky další Češky, sociální praconice Zory Zámečníkové, jež poskytla video z okolí místa činu. Rovněž jsme oslovili bývalou novinářku Deníku, nyní působící v Londýně.

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Comeback Kvitové se blíží. Bude hrát už v Paříži?

/VIDEO/ Doba návratů? Jen den poté, co svůj návrat na kurty oznámila bývalá světová jednička Viktoria Azarenková (po mateřské pauze plánuje hrát Wimbledon), se výrazně přiblížil i comeback další tenisové hvězdy – Petry Kvitové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies