VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Náledí zažene až třicet tisíc tun soli. První prověrku mají silničáři za sebou

Jižní Morava – První silnější mrazy v pondělí znamenaly také první problémy řidičů s ledovkou. Na několika místech jižní Moravy kvůli ní bourali. Kvůli zvládání zimních problémů jsou v pohotovosti silničáři. Tvrdí, že jsou na nejnáročnější část roku připravení.

24.11.2015
SDÍLEJ:

Sypač. Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Počasí na území kraje hlídá dvaadvacet meteostanic a sedm kamer. „Situaci monitorujeme. V každé z šestašedesáti oblastí, které spravujeme, máme připravený sypač. K tomu ještě sedmnáct náhradních. To je dostatečný počet," oznámil provozní náměstek ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Alois Vybíral.

Především o bezpečnost na brněnských hlavních tazích, kde jezdí i hromadná doprava, se stará městská firma Brněnské komunikace. V pohotovosti je ze zákona od prvního listopadu. „Do dvou solných hal jsme doplnili zásoby. Navezli jsme deset tisíc tun soli. Průměrně jí v zimě spotřebujeme okolo sedmi tisíc. Loni jsme ale skončili hluboko pod průměrem," sdělila mluvčí Vladimíra Navrátilová.

Také krajští silničáři už mají plné sklady písku, drtě i soli. „Loni jsme spotřebovali jen asi jedenáct tisíc tun soli. Pokud bude i letos mírná zima, nebudeme muset posyp dokupovat. Ani v opačném případě nehrozí nedostatek materiálu na údržbu silnic," podotkl Vybíral.

V kraji včetně největšího města vyjedou letos na silnice modernizované sypače. Brněnské komunikace pořídily nové sypačové nástavby. Jihomoravským silničářům zase pomůže dvanáct nových posypových aut. Do poloviny ledna dostanou šest, do konce března zbytek. „Tato várka sypačů stála necelých padesát milionů korun," spočítal Vybíral.

Obnovený vozový park usnadní jízdu převážně kamionům, které v zimě mívají problém, a to například s přejezdem Strážovského kopce u Kyjova. „Když padne sníh a ráno jedu z Kyjova na Brno, někdy to bývá složité. Před zasněženým vrcholem se občas zaseknou kamiony, když před nimi zpomalují osobní auta. Pak musejí přijet na pomoc traktory," podělil se o zkušenost řidič nákladního auta Michal Konečný z Vacenovic na Hodonínsku.

O dálnice D1 a D2 se na rozdíl od rychlostních silnic a silnic nižších tříd stará Ředitelství silnic a dálnic. I jeho představitelé hlásí připravenost na zimu. „Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopná odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice do dvou hodin," uvedl mluvčí silničářů Jan Rýdl. Kolik sypačů bude letos jezdit v kraji a jaké mají zásoby ale nesdělil.

I kvůli nadcházející zimě spustili silničáři před několika dny novou verzi webu Dopravní info. Situace je v něm aktuálně popsaná a zobrazují ji i online kamery. Umožňuje to řidičům se na sníh či náledí připravit, v krajním případě cestu odložit. „V zimě se sice jezdí opatrněji, ale mnohdy lidé neodhadnou okamžité povětrnostní podmínky. Nehody jsou tak častější oproti jiným obdobím," varovala ředitelka brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová.

Sníh na silnicích zatím na jižní Moravě podle meteorologů nehrozí. „Jen lokálně se může objevit poprašek," nastínil meteorolog Peter Hruška z brněnské pobočky hydrometeorologického ústavu.

ADAM HAVEL
PŘEMYSL SPĚVÁK

Autor: Redakce

24.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
1 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies