VYBERTE SI REGION

Následky ledového kolapsu? Dopravní podnik řeší, jak vylepšit krizové plány

Brno – Příroda na začátku prvního prosincového týdne opět dokázala, že i v moderní elektrifikované době dovede nepříjemně zkomplikovat život. S ledovkou a námrazou bojovaly tisíce Brňanů, a to nejen dopravci, snažící se obnovit spojení v celém městě, ale také běžní obyvatelé, kterým led a déšť komplikoval cestu do práce nebo domů.

6.12.2014
SDÍLEJ:

Kvůli ledovce zkolabovala v Brně doprava.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Jednoznačně nejvytíženější byl Dopravní podnik města Brna. Jeho webové stránky kvůli přetížení v pondělí na čas nefungovaly, a cestující tak museli shánět informace o spojích jinak. Dopravní podnik proto více využil komunikaci přes facebook, kde také sklízeli jeho zaměstnanci od uživatelů většinou pozitivní reakce a vyjádření podpory. „Příspěvky na stránce byly od úterka přehlednější a konkrétnější. Podnik ale mohl více odpovídat na konkrétní dotazy lidí," zhodnotil marketingový odborník Vladimír Kuchař.

Vedení podniku se má nyní sejít a události posledních dní vyhodnotit. „Nyní diskutujeme o tom, zda je možné do budoucna pořídit nové technologie, jestli není třeba revidovat staré krizové plány a jak zlepšit komunikaci s cestujícími nejen na internetu, ale i v terénu," podotkla mluvčí podniku Linda Hailichová.

S ledem bojovaly také České dráhy. Popadané stromy na kolejích i nefunkční rozvody brzdily vlaky v celé republice, které nabíraly i několikahodinová zpoždění. České dráhy se kvůli výjimečné situaci rozhodly cestujícím vrátit část jízdného. Ti, kteří prvního a druhého prosince jeli vlakem se zpožděním kvůli ledovce větším než dvě hodiny, dostanou zpátky sto korun.

Jiných cestujících se ale vrácení jízdného netýká. „Šlo o mimořádnou situaci. Peníze vracíme nad rozsah evropské legislativy. Další možnou podobnou kompenzaci cestujícím vyhodnotíme vždy případ od případu," objasnila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Dodala, že podobný krok společnost posledních dvacet let ještě neučinila.

Rozsah námrazy zarazil i meteorology. Přestože na problémy upozorňovali už o víkendu, nečekali, že ledovka udeří takovou silou. „Neočekávali jsme tak silné deště. Předpovědi týkající se ledovky jsou vždy obtížnější. Teploty se točí okolo nuly a jsou možné odchylky. Situace byla také neobvyklá v tom, že nebyla zamrzlá zem, ale ledovka ničila elektrické rozvody," vysvětlil Peter Hruška z brněnské pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

Lépe problémy předpovědět podle něj nešlo. „Kdybychom mohli, uděláme to," zdůraznil.

Spíše zpovzdálí sledovali dopravní a energetický kolaps brněnští a krajští politici. Například jihomoravský hejtman Michal Hašek svolal krizový štáb až na poslední den kalamity. Řešil na něm zejména sjízdnost silnic a pomoc obcím bez elektřiny.

Chtějí nové sypače

Předejít podobným situacím podle něj můžou v příštím roce i investice kraje do nové techniky. „V roce 2015 plánujeme pořídit novou techniku Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje. Především sypače. Zvýšíme i dotace dobrovolným a profesionálním hasičům," řekl Hašek.

Brněnský primátor Petr Vokřál krizový štáb naopak nesvolal vůbec. „Díky rozumnému postupu dopravního podniku to nebylo nutné. Bavili jsme se ale s vedením podniku na případném pořízení technologií, kterými by se dalo podobné situaci předejít. Jsou to ale velice drahá opatření a jejich nákup teprve zvážíme," vysvětlil Vokřál.

TOMÁŠ KREMR

Autor: Redakce

6.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies