VYBERTE SI REGION

Nejvyšší správní soud projednává zásady územního rozvoje kraje

Jižní Morava – Nejdůležitější dokument pro budoucí rozvoj Jihomoravského kraje musí obstát před Nejvyšším správním soudem. Ten dnes začal projednávat stížnost třinácti obcí a dalších majitelů pozemků, kteří požadují úplné zrušení dokumentu. Takzvané zásady územního rozvoje kraj schválil v závěru minulého roku.

19.6.2012 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
14 fotografií
Nejvyšší správní soud v Brně projednává zásady územního rozvoje.

Nejvyšší správní soud v Brně projednává zásady územního rozvoje.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Zástupci obcí měli v úterý u Nejvyššího správního soudu výraznou početní převahu, přijelo jich asi patnáct. Proti nim seděla vedoucí krajského odboru územního plánování a stavebního řádu Eva Hamrlová. Zásadní námitkou odpůrců zásad územního rozvoje je, že při tvorbě dokumentu kraj nedostatečně prozkoumal vliv silničních koridorů na zdraví obyvatel v kraji.

„Vymezení silniční infrastruktury zkracuje navrhovatele v jejich právech. Dokument neřeší oddělení tranzitní dopravy na tazích z Vídně na Prahu a Ostravu. Ta bude zhoršovat imisní a hlukovou zátěž v kraji," řekl na úvod advokát obcí Pavel Černý. Podle něj by mělo být důkladně posouzeno, jestli nové silnice nepřinesou hlukovou a prachovou zátěž převyšující limity.

Advokát odpůrce, tedy jihomoravského krajského úřadu, Michal Gabriel upozornil na to, že dokument nemůže být úplně podrobný. „Posouzení vlivu na životní prostředí bylo provedeno a ministerstvo životního prostředí ho potvrdilo. Jeho konkrétnost odpovídá současné připravenosti jednotlivých záměrů," reagoval Gabriel.

Před soudem v úterý vypovídala například Jaroslava Švarcová z hodonínské hygienické stanice, která podpořila názor Gabriela. „Silniční koridory jsou navrženy v řádech stovek metrů, nedá se určit, jak přesně daleko povedou například od obytných zón. Proto se konkrétní zátěž nedá určit," vysvětlila.

Obce v okolí R43 se už teď musí potýkat s prachem a hlukem. „V současnosti kolem nás projede sedmdesáti tisíc aut denně. Plány, že nám sem svedou dopravu z centra Brna mi přijdou nemístné," řekl obyvatel Troubska Štefan Fryča.

Zdeněk Jobánek z Drásova zase namítal, že v trase plánované rychlostní silnice je obytná zástavba. „Domy jsou od sebe vzdálené padesát metrů a přímo mezi nimi má vést dálnice," upozornil Jobánek. Obce a ostatní majitelé pozemků požadují úplné zrušení zásad územního rozvoje. Pokud by z nich zmizely jen silnice, nic by se podle nich nevyřešilo.

V lavici pro veřejnost sledoval celý den jednání krajský radní pro územní rozvoj David Macek. „Pokud by zásady před soudem neobstály, hrozí kraji anarchie. Přestal by být hájen veřejný zájem, protože developeři by mohli postavit na území jednotlivých obcí cokoli," varoval radní.

Soud se za den prokousal více než stovkou stran návrhu. Rozsudek vyhlásí na čtvrtečním jednání, které začíná v deset hodin dopoledne.

Autor: Petra Kozlanská

19.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies