Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Neplatný krajský územní plán pomáhá brněnskému městskému okruhu

Brno – Smůla pro jednoho je příležitostí pro ostatní. Tak lze stručně shrnout situaci, kdy Jihomoravský kraj nemá už více než rok zásady územního rozvoje a minimálně další dva roky je mít nebude. Zastavila se tak totiž příprava významných a drahých dálnic v kraji. Představitelé Brna za takového stavu věří, že silničáři budou o to intenzívněji investovat do velkého městského okruhu.

7.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/archiv

Ten totiž, na rozdíl od dálnic, je zakreslený alespoň v platném územním plánu Brna. „Jsme v zajímavé situaci. Když neexistuje krajský územní plán, Ředitelství silnic a dálnic se soustředí do Brna. Snažíme se to využít. Taková výhoda pro nás nebude trvat dlouho," řekl Brněnskému deníku Rovnost náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Pozornost města se tak upírá nejen směrem k už připravenému úseku okruhu Žabovřeská I, ale také na opačnou stranu města k mnohaúrovňové křižovatce Tomkovo náměstí a estakádě Rokytova. „Jsou to další velmi prioritní úseky okruhu. Snažíme se proto s jejich přípravou pohnout co nejvíce," řekl Kotzian.

Ředitelka brněnského závodu Ředitelství Věra Hoderová jeho slova prakticky potvrdila. „Nezaměřujeme se na Brno ani tolik kvůli neplatným krajským zásadám, ale především proto, že má město platný územní plán. Existuje tak dokumentace, která je v souladu s územním plánem a můžeme tak pokračovat s přípravou staveb. Pokud by nebyla, máme problém," řekla Hoderová.

Do rychlostních silnic jako je R43 na Moravskou Třebovou a R52 do Vídně podle ní silničáři v současnosti moc peněz dávat nemohou. „Je tam dost omezení. Neexistuje nikde ukotvená trasa silnic. V kraji tak jsme v této chvíli závislí jen na stávajících silnicích. Nemůžeme se pouštět do přípravy akcí, které předpokládají umístění mimo ně," přiznala ředitelka.

Aby mohlo Brno opravdu doufat, že vedle Žabovřeské může doufat v brzkou stavbu úseků v Husovicích a Židenicích, snaží se uzavřít takzvanou smlouvu o spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Je to nutný krok pro pokračování příprav. Vzali jsme to do vlastních rukou a vypracovali návrhy smluv. Využili jsme přitom tu, kterou jsme loni uzavřeli k Žabovřeské. Očekávám, že smlouvy do konce roku uzavřeme," řekl Kotzian.

Úsek v Žabovřeské se podle něj bude pravděpodobně stavět mezi roky 2016 a 2019. „Na něj může navázat Tomkovo náměstí, pro které už máme územní rozhodnutí a Rokytova," věří Kotzian.

Stavbu dalších úseků okruhu vítají brněnští řidiči. „Úsek od Žabovřesk, přes Královopolské a Husovické tunely je rychlý a pro jízdu v autě ideální. Ale na obou jeho koncích se najednou silnice zužuje, to ve špičce znamená skoro jisté kolony," upozornil řidič Matěj Rada.

V co nejrychlejší stavbu dalších částí okruhu doufají policisté. „Jakmile se okruh začal stavět, není cesty zpět. Okružní silnice je na všech místech stejně zatížená. Tam, kde jsou už postavené čtyři pruhy, to odpovídá intenzitě dopravy. Ale dvoupruh znamená vždy kritické místo," upozornil před časem mluvčí policistů Pavle Šváb.

Jak dlouho bude stav, kdy silničáři mohou nové silnice vyšších tříd stavět jen v Brně, není jasné. Na nových zásadách územního rozvoje totiž Jihomoravský kraj v současnosti pracuje. „Do sedmého listopadu se mohou hlásit firmy, které mají zájem dokument zpracovat. Jakmile nějakou z nich vybereme a ta nové zásady vytvoří, začneme je projednávat s lidmi. Na konci příštího roku zastupitelstvo rozhodne o nejlepší variantě a tu pak budeme projednávat další rok. Na jaře roku 2016 může zastupitelstvo dokument definitivně schválit," popsal krajský radní pro územní plánování Antonín Tesařík.

Zároveň ale upozornil, že podle nového stavebního se otevírá cesta, jak stavět velké silnice i bez krajského územního plánu. „Zákon říká, že pokud budou mít silnici v platných územních plánech obce, stačí to, aby se mohla jejich stavba připravovat," nastínil Tesařík.

Autor: Petr Jeřábek

7.10.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Z důvodu zajištění efektivity plavecké výuky doporučuje ministerstvo školství její zařazení do dvou po sobě jdoucích ročníků 1. stupně ZŠ v minimálním rozsahu 20 vyučovacích hodin v jednom ročníku.
18

Povinné plavání. Některým školám dělají potíže peníze a musejí předělat rozvrh

Přistávající jumbo nizozemských aerolinií KLM na Svatém Martinu
10

Jumbo mizí z oblohy. Objednávky na nové nejsou

EXKLUZIVNĚ

Somálka, která prohrála soud o hidžáb, získala azyl na čestné slovo

Deník zjistil, jak se do Česka dostala Somálka Ayan Jamaal Ahmednuurová, které v úterý Městský soud v Praze zamítl žalobu proti pražské Střední zdravotnické škole kvůli zákazu nošení hidžábu. Sedmadvacetiletá Somálka se do země dostala bez jediného dokladu, azyl jí byl udělen na základě čestného prohlášení.

Začíná kampaň Číst Havla. Dětem přiblíží Havla jako literáta

Knihovna Václava Havla dnes spustila kampaň Číst Havla, která chce žákům základních a středních škol pomoci poznat Václava Havla nejen jako velkou postavu české historie, ale především jako čtivého a podnětného spisovatele.

Zemřel básník a výtvarník Ivo Vodseďálek

Ve věku 86 let dnes zemřel  spisovatel,výtvarník a vzduchoplave Ivo Vodseďálek. Byl jedním z hlavních představitelů první vlny českého undergroundu. Společně s Egonem Bondym založil jednu z prvních českých samizdatových edic Půlnoc. O Vodseďálkově úmrtí ČTK informovala Edita Onuferová z časopisu Revolver Revue, ve kterém Vodseďálek publikoval.

Pohledem Stanislava Šulce: Češi jsou bohatí

Boj o vyšší mzdy je u konce. To však neznamená, že jsou u konce předvolební bitvy. Další se povede o to, jak moc bude zdaněna práce. Jde o boj ještě důležitější než střet o platy učitelů a úředníků, protože výsledek tohoto politikaření se dotkne všech.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení