VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Než do šrotu, raději pod obec. Hevlínští si požádali o zavřenou trať

Hevlín - Aby předešli zrušení trati, požádali Hevlínští o její bezúplatný převod. Na svém posledním zasedání obecní zastupitelé zvedli ruce pro žádost o bezúplatný převod lokální trati z Hevlína do Hrušovan nad Jevišovkou.

13.9.2013
SDÍLEJ:

Železniční stanice Hevlín.Foto: DENÍK/ Daniel Smola

Chtějí tak předejít tomu, aby stát nejprve železnici vymazal z map a posléze fyzicky vytrhal. O konkrétní budoucnosti trati a jejím možném využití rozhodnou až další jednání.„Zastupitelstvo rozhodlo, že napíšeme ministru dopravy a požádáme o bezúplatný převod trati do Hrušovan do majetku obce. Aby nám mezitím trať úplně nezrušili, objednáme také na příští rok opět příležitostnou jízdu dvou párů vlaků u příležitosti tradičních hevlínských krojovaných hodů," sdělil starosta Hevlína Jiří Dohnal.

Obecní zastupitelstvo již o budoucnosti dráhy jednalo několikrát, zastupitelé ale byli většinou k možnému převzetí trati zdrženliví.

„Tentokrát jsme si pozvali člověka, který se oživováním tratí zabývá, a ten nám vysvětlil, že žádostí se především bráníme tomu, abychom později nelitovali zničení trati. O jejím definitivním převzetí budeme ještě jednat a případně rozhodovat," dodal starosta. Obec zatím do svého majetku převzala památkově chráněnou budovu nádraží.

Martin Kouřil, předseda Spolku pro veřejnou dopravu Jihozápadní Moravy rozhodnutí zastupitelů uvítal.

„Je dobře, že Hevlínští o trať stojí a ve svém úsilí mimochodem nejsou sami. Vedle například Jemnice, která se už dlouho snaží získat trať do Moravských Budějovic, je tu třeba i Děčín usilující o zachování a získání takzvané Kozí dráhy z Děčína do Telnice. Právě v Děčíně se ostatně brzy uskuteční konference zástupců obcí, které o převody tratí usilují," uvedl Kouřil.

Státní správci železnic, kteří mohou navrhnout prodej, převod nebo likvidaci lokální trati, se k její budoucnosti staví zdrženlivě.

„Trať je nyní bez pravidelné objednávky osobní dopravy, je v provozuschopném stavu a udržovaná. O dalším osudu trati se bude rozhodovat v okamžiku, kdy bude jasné, že tento stav, tedy absence objednávky osobní dopravy, je konečný," uvedl nedávno Marek Illiaš z generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty.

Podle Kouřila bude důležité zejména to, jaká pravidla stát stanoví pro trati, kterých se rozhodne zbavit. „Jde o to, aby takové úseky pokud možno zůstávaly ve veřejné sféře a pokud je stát už nechce, aby je snáz mohly získat obce. Dosud platná pravidla na prvním místě počítají s přímým prodejem. Když se ale, například u jemnnické trati, pohybujeme u odhadních cen nad sto milionů korun, je zřejmé, že za takových podmínek města či obce potřebné peníze nikdy mít nebudou. Zdá se ovšem, že poslední kroky vlády v této věci míří dobrým směrem," uvedl předseda s tím, že pro obce bude důležité i to, aby měly adekvátní přístup k dotacím na údržbu tratí.

Nynější lokálka z Hrušovan do Hevlína byla původně součástí Severozápadní dráhy z Vídně do Berlína. První vlaky na ni vyjely před sto padesáti lety. O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, a prozatím trvale, s nástupem komunistického režimu a vztyčení železné opony. Četné iniciativy k obnovení úseku trati mezi Hevlínem a hranicí dosud nepřinesly hmatatelný výsledek.

Autor: Ilona Pergrová

13.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Semifinále Generali play off hokejové extraligy: Mountfield HK - HC Kometa Brno.

Krejčík po první prohře: 'Jedeme dál, nečekali jsme, že to bude 4:0'

Mapa republiky
6

Na sněhovém poli Mapa republiky je téměř 10 metrů sněhu

Vyceněné zuby a vypoulené oči. Ronaldova busta terčem vtípků

Při slavnostním pojmenování letiště na Madeiře po Portugalci Cristianu Ronaldovi vzbudila velkou pozornost fotbalistova busta, která se stala terčem kritiky i mnoha internetových vtípků. Sochař Emanuel Santos hájí výtvor tím, že se řídil zadáním hvězdného útočníka Realu Madrid, a tvrdí, že sám Ronaldo byl s výsledkem spokojený.

AKTUALIZOVÁNO

Rusnok: Konec intervencí může nastat prakticky kdykoli

/ANKETA/- Konec režimu devizových intervencí může nastat kdykoliv po konci tzv. tvrdého závazku, tedy od dubna, řekl dnes guvernér ČNB Jiří Rusnok. Zároveň upozornil, že centrální banka již nebude zveřejňovat možné scénáře načasování konce kurzového závazku.

Marksová: Opatření vůči řidičům hraničí se šikanou. Oplatíme stejnou mincí

Česká republika a Slovensko jsou připraveny zavést protiopatření vůči některým zemím kvůli jejich požadavkům na české řidiče při vyslání do ciziny. Šoféři z některých starých unijních států by tak pro jízdu po českém a slovenském území potřebovali různé doklady v češtině a slovenštině. Novinářům to dnes řekla ministryně práce Michaela Marksová.

Sobotka zdůraznil nutnost kompromisů, aby se neopakoval brexit

/ANKETA/- Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na dnešním společném jednání české a slovenské tripartity zdůraznil nutnost najít kompromis ohledně směrnice o vysílání pracovníků. Zasedání na zámku ve Štiříně u Prahy se předpisem zabývalo, účastníci ho kritizovali. Sobotka zdůraznil, že se země musejí v rámci Evropské unie navzájem poslouchat. Jinak mohou podle něj nastat další podobné zlomy, jako byl brexit, což by si nepřál.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies