VYBERTE SI REGION

Nový ekologičtější benzín podle mechaniků zničí stará auta

Vyškov – Automechanik Alexander Buno z Pustiměře je majitelem BMW M3 z roku 1998. Auto se snaží udržovat v co nejlepším stavu. Zvyklý je tankovat Natural 95. Ten má ale z Česka během tří let zmizet. Nahradí ho nový benzín s názvem E10 s deseti procenty lihu. Ten však, jak Buno tvrdí, může jeho auto poškodit. „Podle mě je nesmysl ho zavádět. Rozhodnout o tom mohli snad jen lidé, kteří autům vůbec nerozumí. Testy, které dělali v Německu, prokázaly, že E10 dokáže zničit i auto z roku 2003," rozhořčil se Buno.

15.9.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/archiv

Nyní počítá s tím, že až Natural 95 zmizí, bude muset buď začít tankovat benzín, který je o tři koruny za litr dražší, nebo draze obmění motor. Spíš než majitele starších aut ale podle něj změna zasáhne méně majetné vlastníky. To je třeba případ Jindřicha Polácha z Vyškova, který jezdí Škodou 120. Nové auto pořizovat nechce a dávat za litr benzínu o několik korun víc pro něj bude jako pro důchodce problém. „V mém věku už je nesmysl pořizovat nový vůz. Takže až nebude k dostání Natural 95, budu muset přestat jezdit. Nic jiného mi nezbude," posteskl si muž.

Podle majitele vyškovského autoservisu Zbyňka Dvořáka jde o nařízení z Evropské unie. „Přišlo kvůli vyšším nárokům na ekologičnost. Desetiprocentní složka lihu by měla snížit emise oxidu uhličitého. Každé auto musí mít úředně schválené, že tento typ paliva může tankovat. Jaký to ale bude mít přesně dopad na starší motory, to zatím nedokážu říct," řekl Dvořák.

Podle majitelů čerpacích stanic situace nebude tak hrozná, jak si řidiči myslí. Jak poukázal třeba Pavel Hastík, který provozuje benzínku v Bučovicích, líh se do paliva přidává už nyní. „A nikomu to nevadí. Podle mě jsou reakce na tuto novinku přemrštěné. Že nový benzín poničí motory starších aut, se mi zdá být nesmyslné. Nejsem sice automechanik, ale nepředpokládám, že by se po nasazení benzínu s desetiprocentním podílem lihu něco změnilo," uklidňoval Hastík.

Stanic se podle něj změna nijak nedotkne. „Jsme na ni připravení, protože nemusíme dělat vůbec žádné úpravy. Pouze načerpáme trochu jiný benzín," vysvětlil Hastík.

A zatímco majitelé starších aut se novinky děsí, některým lidem se zamlouvá. Pokud změna bude podle Libuše Rohlové z Vyškova prospěšnější pro životní prostředí, vítá ji. „Když vidím, jak po našich cestách jezdí i auta, která nelze nazvat jinak než vraky, opatření chápu. A pokud se tyto rachotiny podaří ze silnic odstranit, bude to jenom dobře," podělila se o názor Vyškovanka.

Autor: David Veselý

15.9.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies