VYBERTE SI REGION

Nový typ brněnských revizorů lidi štve. Má přitom zvedat komfort

Brno – Zmatek, podráždění cestující a stovka vybraných pokut. Tak vypadá nový projekt brněnského dopravního podniku. Do spojů nasazuje takzvané preventisty, kteří mají zvýšit komfort dopravy. Tím, že vyhodí páchnoucí bezdomovce nebo lidi bez jízdenek. Akce ale zatím především řadu Brňanů štve.

5.2.2014 4
SDÍLEJ:
Fotogalerie
28 fotografií
Takzvaní preventisté pomáhají v dopravních prostředcích udržovat pořádek.

Takzvaní preventisté pomáhají v dopravních prostředcích udržovat pořádek.Foto: DENÍK/Attila Racek

Program už má desítky prvních obětí. Pokuta kazí den třeba padesátileté Mariettě Ježové. „Chtěla jsem si koupit lístek před hlavním nádražím, ale dva automaty nefungují. Než jsem našla funkční, ujely mi dvě šaliny," zlobí se Ježová. I přes platný lístek musí platit pokutu osm set korun. „Mám ho jen na tři zóny, oni tvrdí, že potřebuji pět. Nejezdím často, takže to neznám," hájí se Ježová. Dodává, že když chce dopravce lidi kontrolovat, má nejdříve prověřit automaty.

Preventisté jezdí od brněnského hlavního nádraží na osmi linkách. „Budeme ale jezdit po celém Brně. A linky přes den střídat," říká koordinátor akce Jiří Bohuslav. Velí dvaadvaceti preventistům, kteří za jízdy kontrolují brněnské spoje. Od běžných revizorů se liší jen v jednom. Nemohou vypsat pokutu.

V praxi je to však jedno. Preventisté lidi kontrolují. Hned jak nacházejí mladého muže s neplatným lístkem, ukazují na něj revizorce. Ta rychle začíná řešit pokutu. Mladík si ji zasloužil tím, že si koupil speciální jízdenku přes mobil až minutu a půl poté, co mu vypršel jeho předchozí lístek. Přestože jel technicky bez lístku devadesát vteřin, dostává pokutu. „Děláte si ze mě legraci? Tohle je normální šikana. Proč se zaměřujete na mě, když lístek mám," zvedá mladík hlas na revizory, kteří ho v hloučku obklopují.
Když muž zjišťuje, že musí platit, začíná revizorce a jejím kolegům nadávat. „Jste normální hovada, co si to dovolujete?! To je výborná akce," řve na celou tramvaj.

Pokutu ale platí a záhy vystupuje. Revizoři také, takže si nadávek vyslechnou víc. „Na to jsme ale zvyklí," podotýká jedna z nich. Dopravní podnik je totiž rekrutoval z řad revizorů a pořádkové služby, která chrání zastávky před vandaly.

Při práci prý nejčastěji slyší nadávky o tom, že záměrně nekontrolují Romy. Jiní lidé se ale naopak bojí, že si právě na menšiny noví preventisté zasednou. Obavy jsou na místě. Když například zavedlo Spojené království systém, kdy mohli policisté náhodně kontrolovat kohokoliv na ulici, lidé z menšinových skupin měli na kontrolu šanci šestadvacet krát větší.
Podle koordinátora preventistů ale v Brně podobná diskriminace nehrozí. „My kontrolujeme všechny cestující bez rozdílu. Podle plánu měli naši lidé ověřit jízdenky už při nástupu cestujících, to jde ale v praxi jen na menších zastávkách," tvrdí Bohuslav.

I tak ale jen za dva dny nového programu stoupl počet vybraných pokut. „V pondělí udělili revizoři sto deset pokut, to je razantní nárůst. Revizorky se dokonce musely vracet pro další bloky na pokuty," doplňuje mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. Podle Bohuslava ale není výběr pokut hlavním cílem akce. „Hlavní je znepříjemnit jízdu těm, kteří nemají lístek. Aby si příště jízdu na černo rozmysleli," dodává Bohuslav. Právě v nejproblémovějších nočních spojích ale preventisté jezdit nebudou. Navíc jim směna končí už ve tři odpoledne, takže opilého člověka o půl čtvrté už z tramvaje nikdo nevyhodí.

Preventisté se chvíli po vybrání pokuty vrací před hlavní nádraží. Cestou je ale revizorka z dalšího týmu kárá. „Proč jste jeli až ke hřbitovu? Máte s člověkem s pokutou vystoupit," kroutí hlavou.

Problémů je ale za den více. Týmy se v některých stanicích ani nejsou schopné domluvit, jestli už vystoupí. Podle dopravce se to ale všechno časem vypiluje. „Za tři měsíce akci zhodnotíme. Pak se uvidí, jak bude pokračovat," tvrdí Bohuslav.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

5.2.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Poslanec ANO navrhuje přísnější regulaci výstavby mešit

Automatické sněhové řetězy Gecko.

VIDEO: Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Déčko může mít ze začátku jen dvě stanice. Sousedící

Praha /INFOGRAFIKA/ - Problémy s výkupem pozemků komplikují stavbu metra D. Dopravní podnik nyní vypracovává analýzu, v jakém pořadí by se měly stanice trasy budovat. V úvahu přichází i varianty, které nepočítají s tím, že by vozy z počátku jezdily až do Písnice.

AKTUALIZOVÁNO

V Itálii havaroval autobus s maďarskými školáky. Zemřelo 16 lidí

Při páteční nehodě autobusu s maďarskými školáky u Verony na severu Itálie zahynulo 16 lidí. Informovala o tom dnes italská záchranná služba, která původně hovořila o sedmi mrtvých. Autobus začal hořet na výjezdu z dálnice. Příčina nehody zatím není jasná, ale podle svědectví jiného řidiče mohl mít autobus problém s kolem.

Ze zavaleného hotelu v Itálii vytáhli další čtyři živé lidi

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé lidi, což zvyšuje počet zachráněných na devět. Informovala o tom dnes italská záchranná služba. Pět lidí bylo vyproštěno už v pátek. Lavina na hotel, v němž bylo kolem 30 lidí, spadla ve středu krátce po zemětřesení, které zasáhlo střední Itálii.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies