Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obnovení železnice z Hevlína do Laa? Šance ožívá, napovědět má studie

Hevlín - Myšlenka na propojení železniční trati z Hevlína do rakouského Laa je stále živá. Nyní má na řadu přijít zpracování studie.

23.10.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Koleje zarostlé trávou, které nikam nevedou. Na druhé straně spousta aut a kamionů, které sužují obyvatele vesnice i o víkendech. Taková je nyní situace v Hevlíně. Během následujících let by se ale mohla změnit.

Dopravní specialisté totiž hodlají zpracovat v příštím roce studii, která by měla odpovědět na otázky, kolik by propojení tratě do Laa stálo a jak by bylo nejsnadněji proveditelné. „Provoz po této železnici by ulehčil nákladní dopravě. Kapacita hlavní trati Brno – Břeclav – Vídeň je totiž ve špičkách vyčerpaná a na řadu přichází hledání nových tras. Nabídla by i nové možnosti v osobní dopravě," vysvětlil Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Jak doplnil, nebývalý zájem o oživení železnice má velká rakouská chemička, která nyní využívá dopravu vlakem z Laa do Břeclavi oklikou přes Vídeň. „Pokud jde o osobní dopravu, bylo by reálné protažení vídeňských příměstských elektrických vlaků, které jezdí z Vídně do Laa každou hodinu, až do Hevlína a Hrušovan nad Jevišovkou. Díky tomu, že trať je téměř přímá, mohly by zde vlaky jezdit rychlostí sto dvacet kilometrů za hodinu," dodal Skládaný.

Vyhlídky na klidnější život v obci těší i hevlínského starostu Antonína Pichaniče. Po nedávném otevření obchvatu městečka Laa an der Thaya totiž nebývalé vzrostlo ve vsi dopravní zatížení. „Každý den projíždí Hevlínem řada aut, ať už osobních nebo nákladních. Začíná to být neúnosné, doprava totiž neustává ani o víkendech. Zemědělci vozí přes vesnici své produkty a výrazně pociťujeme sezonu cukrovky," popsal situaci starosta.

Jak doplnil, pokud by se podařilo, že by Hevlínem vedla dvoukolejná dráha pro osobní a nákladní dopravu, lidem by se výrazně ulevilo.

První vlaky na zmiňovanou trať vyjely před sto pětačtyřiceti lety. „Firma StEG trať postavila proto, aby nemusela používat trať z Brna do Vídně přes Břeclav, kterou vlastnila konkurenční firma," vysvětlil historik Jiří Kacetl.

O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, s nástupem komunistického režimu a vztyčení železné opony. O obnovení usilovali odborníci i obce nejen z Hrušovanska již od devadesátých let. Rakušané mezitím na své straně trať modernizovali a elektrifikovali z Vídně až na jihomoravskou hranici.

Již v roce 2006 podepsali zástupci drah, kraje a ministerstva memorandum, v kterém se zavázali k obnově trati do Laa. Podporu kraj přislíbil i na nedávné konferenci, která se přeshraničním propojením železnice zabývala. „Zatím je vše ve stádiu konzultací," naznačila aktuálně mluvčí kraje Eliška Holešinská Windová.

Autor: Ilona Pergrová

23.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Koruna prolomila hranici 26 Kč za euro. Poprvé od listopadu 2013

Rybárna na rynku
9

Rybárna, Polívkárna, Hranolkárna. V Ostravě „frčí“ netradiční bistra

AKTUALIZOVÁNO

Řidič předjížděl na zákazu. Po čelní srážce pro zraněného přiletěl vrtulník

/FOTOGALERIE/ S dopravními komplikacemi museli počítat všichni řidiči, kteří cestovali v pátek ráno ze Znojma směrem na Brno. Na silnici I/53 za Lechovicemi u Čejkovic se kolem šesté hodiny ranní srazila dvě osobní auta a autobus.

Královský závod v Heidelbergu: princ William porazil Kate na celé čáře

/VIDEO/ Mladý královský pár se nijak netají svou náklonností ke sportu. Nebylo proto žádným překvapením, když se princ William a vévodkyně Kate zúčastnili exhibičního závodu ve veslování v německém Heidelbergu na řece Neckar.

AKTUALIZUJEME

Mrtvola starce zneklidnila sousedy v Ústí nad Labem

K hrůznému nálezu došlo v ulici Velká Hradební v Ústí nad Labem. Hasiči byli přivoláni do bytu, z nějž se linul podezřelý zápach. Šlo o ostatky seniora.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení