VYBERTE SI REGION

Obnovení železnice z Hevlína do Laa? Šance ožívá, napovědět má studie

Hevlín - Myšlenka na propojení železniční trati z Hevlína do rakouského Laa je stále živá. Nyní má na řadu přijít zpracování studie.

23.10.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Koleje zarostlé trávou, které nikam nevedou. Na druhé straně spousta aut a kamionů, které sužují obyvatele vesnice i o víkendech. Taková je nyní situace v Hevlíně. Během následujících let by se ale mohla změnit.

Dopravní specialisté totiž hodlají zpracovat v příštím roce studii, která by měla odpovědět na otázky, kolik by propojení tratě do Laa stálo a jak by bylo nejsnadněji proveditelné. „Provoz po této železnici by ulehčil nákladní dopravě. Kapacita hlavní trati Brno – Břeclav – Vídeň je totiž ve špičkách vyčerpaná a na řadu přichází hledání nových tras. Nabídla by i nové možnosti v osobní dopravě," vysvětlil Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Jak doplnil, nebývalý zájem o oživení železnice má velká rakouská chemička, která nyní využívá dopravu vlakem z Laa do Břeclavi oklikou přes Vídeň. „Pokud jde o osobní dopravu, bylo by reálné protažení vídeňských příměstských elektrických vlaků, které jezdí z Vídně do Laa každou hodinu, až do Hevlína a Hrušovan nad Jevišovkou. Díky tomu, že trať je téměř přímá, mohly by zde vlaky jezdit rychlostí sto dvacet kilometrů za hodinu," dodal Skládaný.

Vyhlídky na klidnější život v obci těší i hevlínského starostu Antonína Pichaniče. Po nedávném otevření obchvatu městečka Laa an der Thaya totiž nebývalé vzrostlo ve vsi dopravní zatížení. „Každý den projíždí Hevlínem řada aut, ať už osobních nebo nákladních. Začíná to být neúnosné, doprava totiž neustává ani o víkendech. Zemědělci vozí přes vesnici své produkty a výrazně pociťujeme sezonu cukrovky," popsal situaci starosta.

Jak doplnil, pokud by se podařilo, že by Hevlínem vedla dvoukolejná dráha pro osobní a nákladní dopravu, lidem by se výrazně ulevilo.

První vlaky na zmiňovanou trať vyjely před sto pětačtyřiceti lety. „Firma StEG trať postavila proto, aby nemusela používat trať z Brna do Vídně přes Břeclav, kterou vlastnila konkurenční firma," vysvětlil historik Jiří Kacetl.

O spojení do Rakouska trať přišla nejprve na konci druhé světové války a poté znovu, s nástupem komunistického režimu a vztyčení železné opony. O obnovení usilovali odborníci i obce nejen z Hrušovanska již od devadesátých let. Rakušané mezitím na své straně trať modernizovali a elektrifikovali z Vídně až na jihomoravskou hranici.

Již v roce 2006 podepsali zástupci drah, kraje a ministerstva memorandum, v kterém se zavázali k obnově trati do Laa. Podporu kraj přislíbil i na nedávné konferenci, která se přeshraničním propojením železnice zabývala. „Zatím je vše ve stádiu konzultací," naznačila aktuálně mluvčí kraje Eliška Holešinská Windová.

Autor: Ilona Pergrová

23.10.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3

Zvěř kromě hladu trápí i psi. Myslivci se snaží pomoct i zakládáním políček

Likvidační a dezinfekční práce v ohnisku nákazy ptačí chřipkou.
17

Poláci utratili drůbež. Ptačí chřipka je v sousedství

Eiffelovu věž čeká „plastika". Za osm miliard

Nepřehlédnutelný symbol Paříže čeká dlouhá a nákladná rekonstrukce. Trvat by měla až do roku 2025 a stát 300 milionů eur, v přepočtu tedy přes osm miliard korun.

Šamanka z dob lovců mamutů dostane tvář. Vědci vytvoří bustu s lidskými vlasy

Brno – Brněnští vědci pracují na jedinečném projektu. Vytváří bustu tisíce let staré šamanky na základě kostry z Dolních Věstonic.

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies