VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Návštěvníky Dne železnic v Brně zaujal ocelový Sergej

Brno – Odfukující Šlechtična, kašlající Zamračená, nebo jen poklidně stojící Sergej. Tak to v sobotu od deseti hodin dopoledne vypadá na brněnském hlavním vlakovém nádraží, které hostí v pořadí již třetí ročník Národního dne železnice.

1.10.2012 4
SDÍLEJ:

3. ročník Národního dne železnice v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Pořadatelé pro návštěvníky připravili spoustu atrakcí. Tou největší jsou zvlášť pro mladší lidi a hlavně děti historické lokomotivy. Vidět mohou stroje, které brázdily československé železnice před mnoha desítkami let, někteří pak zavzpomínat, jak se ve vlacích tažených těmito stroji cestovalo. Zvlášť odfukující a uhelným kouřem vonící parní lokomotivy se těší velkému zájmu.

Ruský Sergej zaujal. I po čtyřiceti letech

V pozadí ale nezůstávají ani novější typy. Kolem sovětského stroje přezdívaného Sergej, pocházejícího ze šedesátých let minulého století, se tvoří početný hlouček lidí. Láká je možnost prohlédnout si lokomotivu zevnitř. „Tati, a to sem vážně dojelo až z Ruska?" ptá se otce asi pětiletý chlapec, zatímco si prohlíží obří naftový motor, který Sergeje poháněl. „Kdepak, ta mašina už je tady dávno. Takové dneska už nejezdí, protože měly moc vysokou spotřebu," vysvětluje synovi otec.

O kus dál stojí motorová lokomotiva, která si díky charakteristickému tvaru čela karosérie vysloužila přezdívku Zamračená. Zatímco motor blafe na volnoběh, pod strojem se začíná dělat kaluž vody. „Péťo, nechoď tam, umažeš se a už to nevyperu," nabádá starostlivá matka syna. Ten ji ale příliš nevnímá. Nablýskaný obr ho zaujal víc, než matčiny příkazy.

Salonní vůz? Kdysi velmi obvyklá forma cestování

Pozornost budí i salonní vůz prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, vyrobený ve třicátých letech společností Ringhoffer. Lidem připomíná, že ne vždycky jezdili státníci na svých cestách auty, nebo využívali letadel.

Kromě samotné výstavy pořadatelé přichystali i doprovodný program. Zájemci si mohou například vyzkoušet jízdu na šlapací drezíně na čas, nebo využít speciálně vypravených vlaků a podívat se do lokomotivního depa v brněnských Maloměřicích. „Vlak je jediná možnost, jak se do depa dostat. Areál je totiž velmi rozlehlý a personál potřebuje mít o návštěvnících kvůli bezpečnosti přehled," vysvětlila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Autor: Marek Lajtkep

1.10.2012 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

František Rajtoral
AKTUALIZUJEME
10

Smutná zpráva. Fotbalista Rajtoral spáchal sebevraždu

Severokorejci: Jsme připraveni potopit americké lodě

Pchjongjang se dnes nechal slyšet, že je připraven potopit americkou loď, která demonstruje svoji vojenskou sílu u korejských břehů. K americké letadlové lodi u břehů Severní Korey se včera připojily dvě japonské, kvůli cvičení v západním Pacifiku. Japonsko má v Asii druhou největší ozbrojenou flotilu, hned po Číně.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies