VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opravy dálnice: stovky těžkých aut projedou každý den Vyškovem

Vyškov – Se stáním v kolonách kvůli opravě dálnice D1 u Vyškova většina řidičů počítala. Jakou dopravní zátěž ale přinese její další etapa, to jen tak někdo nečekal. Vyškovští cestáři v těchto dnech přišli se zjištěním, že kvůli betonování rekonstruovaného úseku budou auta převážet materiál přes celý Vyškov včetně některých jeho místních částí.

16.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 16.6.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

A firma Metrostav, která opravy pro Ředitelství silnic a dálnic dělá, musí někam umístit betonárku. Jako vhodnou lokalitu vybrala lom v Opatovicích. Záměr ale s nikým neprojednala. Ačkoliv měla. „Zjistili jsme to my. Až na naši urgenci nám trasy předložili. Přitom ve stavebním povolení, které vydalo ministerstvo dopravy, bylo jasně uložené, že má trasy dopravy materiálu předem projednat. Přes Opatovice, Dědice a Vyškov tak budou projíždět auta s obrovskými kubaturami betonu. Navíc budou podle mých informací do lomu navážet štěrk a štěrkopísek z Lulče a Tovačova," poukázal vedoucí technicko-správního úseku vyškovských silničářů Jan Olejníček.

Jak upozornil, Ředitelství silnic a dálnic přitom má u marchanického letiště plochu, kde mohlo betonárnu umístit. „Šokuje mě, že vyškovská radnice celou věc neřeší. Přitom doprava z Opatovic bude znamenat nejen zátěž pro silnice, ale i životní prostředí a obyvatele," poukázal Olejníček s tím, že v případě bezproblémového provozu budou auta materiál převážet po dálnici.

Starosta města Karel Goldemund však podotkl, že město situaci řešit nemohlo. „O záměru jsme se dozvěděli až začátkem tohoto týdne. Zhrozili jsme se toho, co nás čeká. Trasy vedou z Opatovic přes Dědice do Vyškova. Tam přes 9. května na Havlíčkovu. Pak mají dvě varianty. Buď pojedou doleva na Žižkovu, přes Tržiště do Tyršovy a Křečkovské ulice, kde obslužnou cestou budou zásobovat dálnici. Anebo se vydají druhým směrem, přes průtah, Nádražní a přes náměstí Československé armády opět na Křečkovskou," popsal Goldemund.

Nákladní auta v obou variantách projedou přes několik kruhových objezdů a přes komunikace, které nejsou na takové zatížení stavěné. „Navíc v obou dvou směrech jsou školy. Kdybychom věděli třeba už před půl rokem, že se něco takového chystá, tak jsme mohli dělat vše pro to, aby se betonárka v Opatovicích nestavěla. Jenže jsme se vše dozvěděli pět minut po dvanácté. Z našeho pohledu nebyl dodržený zákon. Momentálně už s tím ale nejsme schopní nic udělat. Proto jsme alespoň včera svolali velkou schůzi dotčených odborů úřadu a přizvali i městskou a státní policii, zástupce stavebníka a zhotovitele. Dohodli jsme se, že posílíme po celé trase hlídky městské i státní policie," dodal Goldemund.

Zpráva o záměru firmy Metrostav překvapila i předsedu dědického osadního výboru Jiřího Wasserburgera. Nepříjemně. Je přesvědčený, že zátěž pro silnice i obyvatele bude velká.

Jediný, kdo o nově vznikající betonárce v lomu věděl, jsou Opatovičtí. Ale ani je prý nikdo neinformoval oficiálně. „Vedoucím lomu je jeden z členů osadního výboru, který nám řekl, že lom bude hlavním dodavatelem materiálu. Na druhou stranu okamžitě, kdy jsme se to dozvěděli, jsme informovali obyvatele. Lidé vědí, že se bude jednat o zvýšenou zátěž zhruba na měsíc. A vhledem k tomu, že už jsme si asi zvykli na dopravu z lomu, tak to vnímají jako normální stav," sdělil předseda osadního výboru Opatovice Jan Surý.

500těžkých aut má v následujícím měsíci víceméně obden projíždět Vyškovem. „Dvě stě na dálnici, dvě stě zpátky. K tomu musíme přičíst zásobování vodou, pískem a cementem. To dohromady dělá pět set velkých čtyřnápravových tahačů denně," byl rozčilený starosta města Karel Goldemund.

Jak prostřednictvím mluvčího Jana Studeckého vzkázalo Ředitelství silnic a dálnic, s aktuální kauzou nemá nic společného. „Nestavíme ani nevlastníme žádné betonárny. Nejedná se o stavební povolení na opravu dálnice, které opravdu vyřizujeme my, ale jde o zcela oddělené stavební řízení, kterého se my neúčastníme. Stavební povolení na výstavbu betonárny obdržela firma Metrostav, nikoliv my," sdělil Studecký.

David Szombathy, který vystupuje za Metrostav, však trvá na tom, že město i silničáře s trasami seznámil. „Hlásil jsem je, myslím, minulý týden. Co se pak týká betonárny, přišlo nám lepší umístit ji v Opatovicích. Rozhodli jsme se, že devadesát procent pro výrobu betonu využijeme právě z tamního lomu. Kdyby byla jinde, kamiony by z něj stejně materiál odvážely," sdělil Szombathy.

Práce v opatovickém lomu mají začít v pondělí. „Budeme se snažit, aby vše trvalo co nejkratší čas. Jsme ale limitovaní provozem lomu, který je otevřený do šesti do večera. Práce budou trvat zhruba měsíc. Ne však v kuse, celkem počítáme zhruba se šestnácti betonážními dny," přiblížil Szombathy.

Autor: Alena Grycová

16.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dálnice D8, ministr dopravy Ťok, premiér Sobotka
1 20

Buďte trpěliví, prosí řidiče Ťok

Právník Pavel Franc
4

Aktivista Franc: Bez tlaku občanské společnosti by protikorupční zákony nebyly

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies