Metrákový divočák přebíhá přes cestu v momentě, kdy místem projíždí automobil. Střet končí v lepším případě zdemolovaným autem, v tom horším pak může vyhasnout i lidský život. Právě kvůli podobným nehodám se před půl rokem objevily kolem padesáti kilometrů silnic na Hodonínsku pachové ohradníky. A osvědčily se.

„Nemám zatím zprávy ze všech mysliveckých spolků, ve kterých jsme tyto zábrany vyzkoušely, ale co vím, tak je jejich účinnost přibližně sedmdesátipro­centní. Byla by i vyšší, protože jsme ale vše platili ze svého, nerozestavěli jsme ohradníky úplně tak, jak měly být. Mají se dělat oboustranně ve dvou řadách. My je máme jednostranně v jedné řadě,“ uvedl předseda okresního mysliveckého spolku v Hodoníně Radovan Mančík. Právě myslivci ohradníky kolem silnic postavili.

Až dvacet zvířat

Tím nejproblémovějším místem je pro ně už dlouhé roky rychlostní silnice I/55. I proto v úseku od výjezdu z Hodonína až po rybníky na Písečném už pachové ohradníky jsou. „Ročně jsme v těchto místech evidovali kolem dvaceti přejetých kusů. Teď jich není ani pět. Divočáků se s autem potkalo i patnáct, zatím není žádný,“ doplnil Mančík.

Po půlročních zkušenostech si pachové ohradníky pochvaloval i předseda mysliveckého sdružení Dúbrava z Vracova Antonín Čajka. Střetů ze zvěří podle něj díky tomuto opatření razantně ubylo. „Směrem na Vlkoš byla úspěšnost stoprocentní. Směrem na Bzenec zde bývalo i kolem dvaceti bouraček. Za toho půl roku byly tři,“ zhodnotil Čajka.

Místní myslivci už rozšiřování nechystají, pokusí se ale ohradníky, které už kolem lesa mají alespoň udržovat. „Když budou peníze, pořídíme další várku postřiku. Některé ohradníky nám lidi rozkradli, takže něco bude potřeba dokoupit,“ poukázal Čajka.

K nejvyššímu počtu nehod způsobených zvěří dochází v podzimním období od září do listopadu. Například vloni evidovala za toto období pojišťovna Allianz padesát nahlášených střetů.

Letos se jejich počet kvůli rozšíření havarijního pojištění zvýšil na dvojnásobek. „Nejčastěji škodu hlásili klienti ze Středočeského a Moravskoslezského kraje. Nejméně se se zvířaty bouralo v kraji Zlínském a Praze. Časy nehod jsou buď brzké ranní, nebo pozdní večerní hodiny, kdy situaci na silnicích mezi lesy a poli zhoršuje snížená viditelnost, mlhy, nebo mokrá silnice,“ uvedl za pojišťovnu Václav Pořt. A právě pojišťovny chce nyní Radovan Mančík oslovit, aby na postřiky, které vydrží čtyři měsíce či nové pachové ohradníky přispěly. „Neděláme to pouze pro sebe, jak by si mohli mnozí myslet. Pachový ohradníků může zachránit lidské životy. Šetří ale peníze i pojišťovnám,“ myslí si Mančík.

Jedinou pojišťovnou u nás, která pořizování pachových ohradníků podporuje, je Generali. Jak uvedl mluvčí společnosti Jiří Cívka, společnost se do této podpory zapojila v loňském roce na Vysočině, kde stejně jako na Hodonínsku pokryli padesát kilometrů nejrizikovějších ú­seků.

„Na těchto úsecích se v celoročním horizontu snížil počet střetů automobilů se zvěří až o osmdesát procent. Také proto na Vysočině přibilo v letošním roce dalších padesát kilometrů pachových ohradníků. Celkem jsme takto podpořili už čtyři sta dvacet kilometrů,“ sdělil Cívka s tím, že Generali ročně řeší až 2600 dopravních nehod, jejichž příčinou byl střet se zvěří. Ze statistik vyplývá, že kvůli zvířeti bourá pět řidičů ze sta.

Policejní statistiky přitom uvádějí, že se u nás ročně prošetří až tři tisíce šest set dopravních nehod. „Na Hodonínsku došlo k té poslední v pondělí ráno mezi obcemi Strážnice a Kozojídky, kde skončila pod koly automobilu Škoda Fabia srna,“ sdělil hodonínský policejní mluvčí Petr Zámečník.

Chybí peníze

Pořizování pachových ohradníků není podle Mančíka levnou záležitostí. Pokud nenajdou myslivci podporu u pojišťoven, nejspíš z regionu opět zmizí. „Když by se nám ale podařilo peníze získat, určitě bychom chtěli ohradníky udělat i směrem z Hodonína na Dubňany a Mutěnice. Kvůli lesům, kterými silnice procházejí, totiž v těchto místech také dochází k vysokému počtu střetů se zvěří,“ doplnil Mančík.