VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pohlednice měst? Nyní už spíš jen suvenýry a sběratelské kousky

Jižní Morava, Vysočina - Pohlednice zažily roky slávy od konce devatenáctého století, kdy se staly populárním nosičem informací a zároveň lákavým úlovkem pro sběratele. Nyní už je vytlačuje komunikace po telefonu a na internetu. Mladí lidé je už moc nekupují.

13.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Archiv Deníku

"Poštovní pohlednice posílám z výletů málokdy, ještě tak z dovolené v zahraničí," potvrdila například Hana Růžičková ze Žďáru nad Sázavou.

Úbytek posílaných pohlednic pocítila i Česká pošta. „Listovních zásilek v posledních letech ubývá o přibližně sedm procent ročně. Samozřejmě se to týká i pohlednic, jejich přesný počet neevidujeme. Jsou však období, kdy počet zasílaných pohledů stoupá, a to zejména o svátcích a o prázdninách," sdělila mluvčí České pošty Marta Selicharová.

Pokles zájmu zaznamenaly také firmy, které pohlednice vydávaly. „Jsou na ústupu, už je nevyrábíme, přešli jsme na jiný sortiment," sdělila zástupkyně obchodního oddělení firmy Nekupto. V devadesátých letech minulého století přitom jen jejich pohlednice nazvané Brno v noci prodali za osm let přes půl milionu kusů.

Pohlednice měst vznikaly spontánně jako vizitky každé obce. Dnes se prodávají hlavně v turistických centrech, kde patří k nejlevnějším suvenýrům. V brněnském turistickém a informačním centru pokles zájmu o jejich nákup nepozorují. „Pohlednice jsou stále oblíbený suvenýr zejména mimobrněnských návštěvníků a turistů ze zahraničí. Prodáváme jich asi sto druhů," informovala mluvčí informačního centra Alexandra Voňková.

Podobnou zkušenost mají i ve Žďáře nad Sázavou. „Mezi suvenýry pohlednice stále v prodejnosti vedou," sdělil Tomáš Pohanka ze zámeckého turistického centra. Turistická informační centra ve Žďáře prodají tisíce pohlednic ročně. Velký zájem je tam tradičně o kousky se zelenohorským kostelem.

Pohlednice měst a jejich památek si dnes nechávají tisknout městské úřady a informační centra. Ve Žďáře nad Sázavou jich podle místostarosty Ladislava Bárty vydali v posledních letech řádově tisíce ročně. „Zájem je nižší než dřív, ale je stále," prohlásil grafik Václav Juda, který vytvořil pohlednice například pro Žďár nebo Velké Meziříčí.

Hotové pohlednice měst často dodávají i soukromé firmy. „Poslední pohlednici jsme vlastním nákladem vydali u příležitosti otevření kostnice pod kostelem svatého Jakuba v roce 2012," potvrdila Voňková.

V minulosti pohlednice měst vydávala obvykle drobná i velká nakladatelství. „I v menších místech se našel fotograf nebo malíř, který motivy načrtl a poté pohlednici vydal místní tiskař," podotkl Tomáš Kavka z Poštovního muzea.Pohlednice v poslední době už ustupují moderním komunikačním technologiím.

PRO ZVĚTŠENÍ ROZKLIKNĚTE

Vydavatelů bylo několik desítek. „Na Moravě patřila k významným na přelomu devatenáctého a dvacátého století například firma Ascher Redlich, která tiskla řadu pohlednic Brna," sdělila Jana Kolavíková z fotoarchivu Muzea města Brna.

Soukromé vydávání pohlednic skončilo v roce 1948. „V tomto roce přešlo pod celostátní vydavatelství Orbis," sdělil historik Zdeněk Fišer z Moravského zemského muzea. Státní monopol skončil až po revoluci v roce 1989. Poté se objevila opět řada soukromých vydavatelství.

Tradiční pohlednice stále vyhledávají sběratelé, i když těch zapálených ubývá. Jedním z nich je Stanislav Bláha z Klentnice, který už šest let sbírá staré i nové pohlednice spjaté s Břeclavskem. Doma má asi patnáct set pohlednic malého formátu. „Sbírám především pohledy z dob Rakouska-Uherska, z bývalých Sudet. Musel jsem se naučit názvy obcí v němčině. Nejlepší kousky kupuji v Rakousku a Německu," svěřil se Bláha.

Staré pohlednice jsou pro řadu sběratelů cenné z historického hlediska. „Zajímají mě z hlediska místopisu. Dýchá z nich také nostalgie," popsal svůj vztah k pohledům sběratel Karel Černý, který společně s dalšími autory vydal o své zálibě několik publikací.

Sběratelství pohlednic se v českých zemích rozšířilo brzy po jejich vzniku. Už na přelomu devatenáctého a dvacátého století se konaly první sběratelské výstavy. V roce 1899 vyšlo první číslo časopisu Sběratel dopisnic a o rok později vznikl v Praze Klub sběratelů pohlednic.

PODOBNÁ ZAJÍMAVÁ TÉMATA VYCHÁZÍ KAŽDÝ TÝDEN OD ÚTERÝ DO ČTVRTKA V DENÍKU ROVNOST. POKUD VÁS ZAUJALO, NEVÁHEJTE A PŘEDPLAŤTE SI ZDE TIŠTĚNÉ NOVINY, ABY VÁM ŽÁDNÉ NEUNIKLO

Autor: Lucie Paseková, Redakce

13.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
12 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Pohledem Stanislava Šulce: Kouzelný bankomat

Bankomat slaví abrahámoviny. Podle různých anket jde o jeden z nejdůležitějších vynálezů minulého století a dodejme, že také jeden z nejkouzelnějších. Krom toho, že definitivně odtrhnul člověka od nutnosti mít peníze doma ve štrozoku, kouzelný je také proto, že se za těch pět desítek let takřka nezměnil.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies