VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Práce pro tři tisíce lidí? Hodonín podpoří přístav i terminál

Hodonín /INFOGRAFIKA/ – Čtyřiadvaceti hlasy v úterý schválili hodonínští zastupitelé memorandum o společném úmyslu s firmou DOE Europe. Ta chce v hodonínské místní části postavit překladištní terminál s přístavem, který by vyrostl v nově vyhlášené strategicky významné průmyslové zóně. Hodonínský deník Rovnost o záměru jako první informoval v pondělí. „Všichni tady dobře víme, že Hodonín byl vždycky průmyslovým městem, bohužel tomu již tak není. Super myšlenku podporuji," řekla před hlasováním radní Jana Gajošová.

29.4.2015
SDÍLEJ:

Na téměř osmdesáti hektarech na okraji Hodonína plánuje společnost DOE Europe překladiště a nový přístav, z něj by se zboží dostalo po Moravě na dunajskou vodní cestu mezi holandským Rotterdamem a rumunskou Konstancií. Foto: DOE Europe

Podobně hlasovala i starostka Milana Grauová. „Udělali jsme první krok k tomu, aby se záměry mohly stát skutečností. Věřím, že to tak dopadne," uvedla starostka.

Lokalita se nachází na trase stávajícího přepouštěcího kanálu mezi Moravou a Kyjovkou a nejbližším okolím. „Jedná se o plochy zemědělské, takže jedna z věcí, která by v postupu měla následovat, je změna platného územního plánu," sdělil vedoucí hodonínského odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Následně investor musí dostat stavební povolení a vykoupit nebo si pronajmout pozemky. A pak také zbudovat téměř kilometrovou vodní cestu do přístavu. „Terminál je v začátcích schopný fungovat i bez vodní dopravy, tedy jako dvouúčelový," sdělil zástupce společnosti DOE Europe Jan Vlček.

ČTĚTE TAKÉ: Zkratka o tisíce kilometrů? Lodě do Číny poplují z Hodonína

Další obtíží je v současnosti státem nepodporovaný obchvat Hodonína na Slovensko, na který má být silničním napojením na překladiště. „Tento projekt by mohl obchvatu výrazně pomoct. Pokud totiž požádáme vládu nebo ministerstvo průmyslu a obchodu o schválení strategicky významné průmyslové zóny a ona vyhoví, budeme žádat, aby urychlilo související státní investice," uvedl Vlček. V prvé řadě podle něj jde právě o obchvat. K tomu by přibyla vodní cesta a napojení na železnici. Podle krajského radního pro územní plánování Antonína Tesaříka nové zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje obchvat sledují. „Záměr je zajištěný formou územní rezervy," potvrdil Tesařík.

Pro funkčnost nesytského přístavu bude nezbytné také splavnění řeky Moravy až do Hodonína. „Pokud by se tento záměr uskutečnil, doprava zboží se zkrátí po vodní cestě zhruba o dva tisíce námořních mil. To je dost silná káva. Očekával bych proto, že státy, kterých se to může dotknout, proti tomu mohou mít výhrady a mohou vzniknout tlaky projekt brzdit," prohlásil provozovatel hodonínského přístaviště František Ondruš.

Cesta z Hodonína po Moravě se uvažovaným sto metrů dlouhým lodím musí uzpůsobit. V současnosti by jim vadily jezy. Další problém nastává od Lanžhota. "Odtud není vhodné plout řekou Moravou, protože v tomto hraničním úseku mezi Rakouskem a Slovenskem je jakoby v přírodním stavu. Počítá se tak s tím, že by průplavní úsek byl v Záhoří. Jeho část je možné vést korytem řeky Maliny, v jejím ústí je už Morava sto metrů široká," představil splavnění za DOE Europe Jan Kupec.

Překladiště.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Autor: Petr Turek

29.4.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
10

Chyba za miliony. Pojišťovny platily za léky i dvojnásobek

Ilustrační foto.
1 4

„Dobrá smrt." Máme se v Česku zase začít bavit o eutanazii?

Úkol pro exekutory: vymoci tolik, jako je čtvrtina státního rozpočtu

/INFOGRAFIKA/- Políčeno mají hlavně na lidi mezi 28 a 47 lety. Těch je mezi dlužníky víc než polovina. Převažují muži.

Pohledem Jana Kličky: Akademie českých prezidentů

Nuda to nebude. Miloš Zeman má s definitivní platností v prezidentské kampani minimálně dva protikandidáty z „těžší váhy". Oba dva jsou to – i s trochou nadsázky – akademici. Ten první a již dříve potvrzený textař Michal Horáček šéfoval Akademii populární hudby. Druhý, nově potvrzený Jiří Drahoš byl až do minulého týdne předsedou ctihodné Akademie věd ČR.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Poslední rozloučení s loutkoherečkou Helenou Štáchovou, "maminkou" Hurvínka

Ve velké obřadní síni strašnického krematoria v Praze se dnes rodina, přátelé a veřejnost rozloučí s ředitelkou Divadla Spejbla a Hurvínka Helenou Štáchovou. Loutkoherečka, scenáristka, režisérka a dabérka zemřela po těžké nemoci 22. března ve věku 72 let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies