VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Před vyškovskou bioplynkou řidiči zavírají okna. Zapáchá

Vyškov – Záleží na tom, odkud fouká vítr. Ale v podstatě je zápach linoucí se z bioplynové stanice ve vyškovských Marchanicích cítit každý den. Alespoň to tvrdí Zdeněk Šmerda z ulice Na Vyhlídce.

9.5.2016
SDÍLEJ:

Bioplynová stanice ve Vyškově. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Alena Grycová

Dům, ve kterém bydlí, od stanice odděluje pouze pole. „Někdy je zápach opravdu silný. Napřed jsem si myslel, že zemědělci hnojí pole, ale pak jsem si udělal procházku k bioplynce, abych si ji prohlédl. Čím víc jsem se k ní blížil, tím to bylo horší. Což mě přesvědčilo, že se jedná opravdu o stanici, a ne nedalekou spalovnu," řekl důchodce.

Stejný zápach podle svých slov cítí i na chalupě v Nížkovicích, kde se bioplynová stanice rovněž nachází. „Jde o specifický puch, nasládlý, štiplavý," dodal Šmerda.

Zajedno je s ním také Květa Bednářová, která bydlí ve stejné lokalitě. „Většinou to cítím z vlasů nebo ze psa, když se vrátíme večer z procházky. Přes den ani ne," poznamenala Vyškovanka.

Zápach je cítit i v Pustiměři, respektive v Pustiměřských Prusích. „Obyvatelé si na něj často stěžují. Chápu to. Když jezdím autem kolem stanice, musím zavírat okna a vypínat klimatizaci. Puch je opravdu strašný," potvrdila Jana Rafajová z Pustiměře. A přesvědčila se o tom také redaktorka, když místem projížděla.

Stížnosti od obyvatel se dostaly i k vyškovskému odboru životního prostředí. „To bylo loni. Letos se nám kvůli problému ozvala společnost Lear. My s tím ale podle zákona nemůžeme nic dělat, věc jsme předali brněnské inspekci životního prostředí," konstatoval vedoucí odboru Jiří Kutálek.

Firma Lear sídlící v průmyslové zóně Sochorova ve Vyškově podle ředitele Jiřího Petříka stížnost podávala v dubnu. „Bylo to kvůli zápachu ze stanice, který je občas velmi intenzivní," sdělil Petřík. Víc se ale k záležitosti vyjadřovat nechtěl.

Vedoucí společnosti Rebios, která bioplynku v Marchanicích provozuje, Petr Bárek ujistil, že se problém snaží řešit. Také potvrdil, že minulý týden měli ve stanici kontrolu z inspekce životního prostředí. „Dopadla ale dobře. Nedostali jsme žádnou pokutu," okomentoval Bárek.

Nyní podle něj firma pracuje na projektu, díky kterému by se zápach měl snížit. Chce začít používat nové biofiltry. „Už za sebou máme jednání s podnikem, který je vyrábí. Na filtr jsme si nechali udělat i znalecký posudek, z nějž vyplynulo, že splňuje všechny parametry a požadavky. Do konce května chceme mít hotový projekt a v červnu ho začít uskutečňovat. Záležet bude na tom, jak rychle seženeme materiály. Výměna pak potrvá asi tři týdny," zmínil vedoucí.

Autor: Michaela Martínková

9.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
2 5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies