„Silnice je natolik úzká, že když je v protisměru auto, není možné cyklistu předjet. Nedávno jsem se za jedním táhnul s dalšími auty dvacítkou od Lidlu až ke kruhovému objezdu. Podle úředníků silnice odpovídá normám, ale já přes ni jezdím alespoň dvakrát za den. Takže si troufám říct, že stará silnice byla bezpečnější. A provoz plynulejší," uvedl na webu města Kamil Novák.

Po stezce ne

Přes blanenské Poříčí a Svitavskou jezdí denně na kole do práce například Michal Jurásek z Horní Lhoty. Podle něj byla situace horší těsně po otevření průtahu. „Řidiči na mě často troubili, když za mnou museli jet delší dobu, a při předjíždění to bylo kolikrát docela natěsno. Ale teď se to už zlepšilo. Myslím si, že řada lidí už se s tím smířila, že po průtahu musejí jet pomaleji. Ale ideální to samozřejmě není. Mohli třeba udělat širší krajnici, kam by se kolaři pohodlně vlezli, nebo samostatný pruh. V zahraničí je to běžná věc," řekl Blanenskému deníku Rovnost Jurásek.

Souběžně s průtahem po Svitavské vede kolem řeky cyklostezka. Ta však končí u autobusového nádraží a cyklisté musí stejně najet na rušnou silnici. Navíc je velmi úzká. „Já po té cyklostezce vůbec nejezdím. U autobusového nádraží se na ni špatně napojuje, některé úseky nejsou dodělané a je to po ní moc zdlouhavé. Není to rovná čára kolem průtahu. Navíc je velmi úzká a pohybuje se tam velké množství chodců a maminek s kočárky. Raději budu jezdit po silnici, i když je to méně bezpečné," dodal cyklista Jurásek.

Blanenští úředníci o problému s napojením na cyklo-
stezku u autobusového nádraží vědí. A hledají vhodné řešení. Mají několik variant. „Cyklostezka měla pokračovat kolem řeky Svitavy dál k vlakovému nádraží. Ve hře je i možnost, že část cyklostezky zasadíme blíže k silnici při kompletní rekonstrukci autobusového nádraží. O tom, že napojení na cyklostezku u autobusového nádraží není v současné době ideální, víme a snažíme se to vyřešit," řekl vedoucí blanenského odboru investic a územního rozvoje Marek Štefan. Opravu autobusového nádraží za desítky milionů korun má dopravce ČAD Blansko v plánu příští rok.

Přestavba a opravy průtahu na Poříčí a Svitavské měly podle zástupců města také zpomalit provoz a zvýšit bezpečí chodců. Řada řidičů tam totiž nedodržovala rychlost. „Jsem chodec, řidič i cyklista. Jako cyklista mám na Svitavské strach, že mě někdo sejme. Jako řidič mám strach, že sejmu cyklistu, tak jedu za ním, dokud neskončí ostrůvek a je místo na předjetí. Ve špičce je nemožné předjíždět. Za ostrůvky bych někoho potrestal. Je to ukázka toho, jak se zdravý rozum vytrácí. Dříve široká a krásná silnice je vyplněna řadou nesmyslných překážek," uvedl na Facebooku Blanenského deníku Rovnost Zdeněk Doležel.

Respekt na silnici

Podle dalších čtenářů je vše o vzájemném respektu a toleranci na silnici. „Když bude široká silnice, bude se zde jezdit mnohem rychleji a to bezpečnosti nepřidá. Ani chodcům ani cyklistům. A myslím, že to bylo i smyslem rekonstrukce, zpomalit dopravu. Pro chodce je určitě dobře, že můžou na ostrůvku zastavit a nečekat, kdo je z druhé strany semele. Místa pro přecházení bez zebry jsou nová, nevyzkoušená věc. Měl jsem již možnost zkusit to jako řidič i chodec několikrát a je to bez problémů. Nejvíc záleží na vzájemné toleranci chodců, cyklistů a řidičů," myslí si Václav Rotrekl.