VYBERTE SI REGION

Předváděcí akce zasáhly Vyškov. Prodejci číhají před lékárnami

Vyškov – Exkluzivní kvalita, vynikající vlastnosti a navíc pomáhající zdraví. Takovými a dalšími výroky se snaží prodejci hrnců, peřin a podobných produktů nalákat lidi ke koupi. Zaměřují se hlavně na důchodce. Své o tom ví i matka Vyškovanky Soni Stuchlíkové.

30.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Že půjde o předváděcí akci, to přitom netušila ani dcera. „Bylo to všechno velmi mazaně skryté. Prodejce stál před lékárnou u nemocnice a dělal údajnou anketu. Za její zodpovězení podle něj měla maminka nárok na slevu na zdravotnické pomůcky ve výši pěti set korun, ale musela si ji jít vyzvednout do Dělnického domu," popsala událost Stuchlíková.

Přestože se dceři zdála situace podezřelá, matce návštěvu domu nerozmlouvala. Teď toho lituje. „Ukázalo se totiž, že jde o normální předváděcí akci, jen šikovně zakamuflovanou. Maminka tak nakoupila hrnce za pětatřicet tisíc korun. Samozřejmě jsme chtěli hned odstoupit od smlouvy, jenže to nejde. Firma totiž uvedla Dělnický dům jako kamennou prodejnu a v takovém případě smlouva platí. Podali jsme tedy aspoň trestní oznámení na policii, ale pravděpodobně to bude zbytečné," povzdechla si Stuchlíková.

Přestože jde o kličku v zákoně, nezbývá rodině, než peníze sehnat. „Chtěla bych aspoň varovat ostatní, aby si dávali dobrý pozor. Tím, že prodejci postávají před lékárnou, vypadají seriózně, a tak jim můžou staří lidé často uvěřit," dodala žena.

Vyškovští policisté zatím žádný podobný případ hlášený nemají. „V těchto případech se lidé na policii příliš neobracejí, protože vzhledem k podmínkám smlouvy prodejci zákon neporušují, i když samozřejmě morálně je to velmi pochybné," upozornila mluvčí vyškovské policie Iva Šebková.

Podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerty Mazalové je tento typ předváděcích akcí nejhorší, protože lidé jednak na první pohled nepoznají, o co jde, a navíc skutečně nemůžou odstoupit od smlouvy. „Tím, že to firma nahlásí jako pevnou provozovnu, padá možnost odstoupení. Zákon to vnímá jako nákup v kamenném obchodě," vysvětlila Mazalová.

Dodala, že jedinou možností, jak zkusit nad prodejci vyhrát, je reklamace. „Jenže na ně firmy v drtivé většině případů vůbec nereagují, maximálně se vyjádří, že reklamaci neuznávají. Přestože je to morálně velmi pochybné, zákon bohužel tuto možnost umožňuje," povzdechla si Mazalová.

Aspoň částečným vítězstvím tak pro sdružení zůstává schválení novely zákona, která umožňuje lidem odstoupit od smlouvy na podobné zboží, kterou uzavřeli u sebe doma. „Prodejci na to předtím hřešili a vnucovali se lidem domů. Původně totiž zákon stanovil, že když si někdo pozval prodejce domů, souhlasil s předváděcí akcí a nemohl tak od smlouvy odstoupit. Od 14. června už to neplatí a lidé se tak nemusejí bát, že po nich budou chtít firmy navíc ještě nějaké penále," dodala Mazalová.

Autor: Martin Zavřel

30.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politici nechápou, co je věda, jak funguje, říká nositel Nobelovy ceny za fyziku

Brno - Vědci se musí místo výzkumu věnovat papírování, kritizoval nositel Nobelovy ceny za fyziku Claude Cohen-Tannou-dji. „Moje děti se věnují vědě také a tráví šedesát procent času sepisováním zpráv," řekl ve čtvrtek fyzik publiku na VUT v Brně.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Na pohádky se o Vánocích dívá 83 procent Čechů

Praha - Na pohádky se během Vánoc dívá v televizi 83 procent Čechů. Třetina lidí kvůli návštěvám ale televizní program nestíhá. Vyplývá to z průzkumu agentury ipsos pro O2. Zážitek ze sledování pohádek až 95 procentům diváků kazí reklamní přestávky. Kolem 70 procent lidí by chtělo sledovat program v televizi bez reklam nejen o Vánocích.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies