VYBERTE SI REGION

Přeložka zbaví Kojátecké hluku a prachu z kombajnů

Kojátky – Logicky to vypadá už jen při pohledu na mapu: místo oblouku bude přímka. Přínos plánovaného přeložení silnice II/431 mezi Bučovicemi a Bohatými Málkovicemi však rozhodně netkví v zanedbatelném zkrácení jejího úseku v oblasti křižovatky s cestou na Kojátky. Hlavní důvod toho, proč se o přeložce už léta hovoří a papíruje, jsou dva mosty ve velmi špatném technickém stavu. Respektive jde o jeden most a jedno mostní provizorium, které zásadním způsobem v místě narušují plynulost a bezpečnost dopravy. Přeložkou by měly vzniknout mosty nové.

2.2.2015
SDÍLEJ:

S přeložkou u Kojátek začnou silničáři možná už za rok.Foto: Archiv

Dalším krokem, který má projekt za sebou, je smlouva o právu zajistit stavbu, kterou zastupitelstvu Kojátek jako iniciátor projektu předložila Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Zastupitelé ji schválili. „Projekt vznikl už někdy v roce 2005. Od začátku jsme ho vítali a učinili všechno k tomu, aby mu nic nestálo v cestě: především jsme ho zařadili do územního plánu. Bohužel se dlouhou dobu věc zdržovala na výkupu pozemků, alespoň podle toho, co vím. Pokud by už skutečně začala v příštím roce, jak zní poslední zpráva, byli bychom rádi," prohlásil starosta Kojátek Lubomír Pukl.

Výkup finišuje

Podle vedoucího technicko-správního úseku vyškovských cestářů Jana Olejníčka to je možné. „Jednání s vlastníky pozemků už dokončujeme. V dohledné době chceme podat návrh na vydání územního rozhodnutí. Pokud půjde dál vše dobře, začneme pracovat na projektové dokumentaci ke stavebnímu povolení, o které bychom zažádali v roce 2016. A ještě v tom samém roce chceme vybrat dodavatele a zahájit stavbu," informoval Olejníček.

Že silnice u Kojátek rozhodně neodpovídá zásadám plynulosti a bezpečnosti, ví každý, kdo po ní několikrát jel. „Jde skutečně o problematické místo, takže přeložka je bezpochyby dobrý nápad. Sám silnici ale moc často nevyužívám, protože odjíždím na několikatýdenní pracovní cesty, ale pro jiné, kteří po ní jezdí dennodenně, to musí být nepříjemné," zdůraznil obyvatel Kojátek Michal Vaněk.

Ve vesnici však mají i jiné důvody, proč si přeložku přát. A nejsou zrovna zanedbatelné. „Přes mostní provizorium neprojede v současné době žádný kombajn. Řidičům tak nezbývá nic jiného, než odbočit k nám a jet přes vesnici. Kromě nepříjemného hluku a prachu jsou pak v době žní takřka na denním pořádku i uražená zrcátka nebo koleje vyjeté v předzahrádkách," poukázal kojátecký starosta.

Někteří řidiči se nicméně ptají, proč oba mosty pouze neopravit, a ušetřit tak investici do asi dvou kilometrů nové cesty. „Oba mosty se nacházejí v nevhodné poloze, která znemožňuje přizpůsobit trasu silnice současným dopravním potřebám. Proto je nejlepším řešením celou silnici přesunout, a tím i najít pro mosty vhodnější umístění," vysvětlil kroky Olejníček.

Pokud jde o cenu projektu, rozpočet ji zatím stanovuje na sedmdesát milionů korun. Výsledek výběrového řízení ji však může snížit. „Je velmi pravděpodobné, že řízení nakonec částku stáhne," upozornil vedoucí. Pokud jde o peněžitou podporu, akce je už nějakou dobu v seznamu žádostí o dotace, takže existuje reálná šance, že z krajské pokladny nepůjde celá částka.

Předpokládaná doba výstavby je deset až dvanáct měsíců. Vzhledem k charakteru celého projektu nebude nutné zavedení žádné objízdné trasy, v průběhu prací budou auta dál jezdit po současné silnici. „Po skončení je v plánu starou trasu a mosty rozebrat a celé místo zrekultivovat. Vznikne tak orná půda," uzavřel Olejníček.

Autor: Adam Hrbáč

2.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath
1 18

Rathova korupční kauza: Soud vrátil k došetření druhou větev

Joe Biden
2

Viceprezident USA Biden se obává vměšování Ruska do evropských voleb

Brno podepsalo smlouvu o Hyperloopu. Má přispět také k rozvoji vědy ve městě

Brno – Kapsle létající tubami rychlostí čtrnáct set kilometrů v hodině může znít jako sci-fi, přesto se na vývoji těchto technologií Brno chce podílet. Zástupci města i Jihomoravské kraje ve středu podepsali dohodu o spolupráci s firmou Hyperloop Transportation Technologies. Ještě letos chtějí začít pracovat na studii proveditelnosti projektu. „Náklady velmi hrubě odhaduji na pět milionů korun pro kraj i Brno," sdělil náměstek krajského hejtmana pro oblast vědy a inovací Jan Vitula.

Nová škola pro sestry by měla vyřešit jejich nedostatek

Rumburk – Již za rok a půl by mohli nastoupit první studenti do nového oboru na vyšší odborné škole ve Varnsdorfu. Studovat by v něm měly budoucí zdravotní sestřičky.

Kavárník Ondřej Kobza: Jsem jezuitský podnikatel

V pražském kavárenském podhoubí nenajdete známější jméno. Ondřej Kobza má hrst plnou nápadů. Jeho tvář, nejprve spojenou s vršovickým podnikem Café V lese, začíná poznávat celá země, kterou v posledních letech rozehrál projekt Piána na ulici. Kobza má originální pohled na byznys, podporuje levicové ideje, věří v občanskou společnost i v sílu jednotlivce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies