Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přidejte zastávek, radí Brnu studie. Městu chybí peníze

Brno – Jaká je cesta ke zlepšení hromadné dopravy v Brně? Představitelé města mají na stole jasnou odpověď. Více železničních zastávek v centru Brna a přednost autobusů, tramvají či trolejbusů na křižovatkách. Vyplývá to z generelu veřejné dopravy, který si město nechalo zpracovat.

4.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Generel nastiňuje vývoj ve dvou etapách. První do roku 2020 a druhý do roku 2030. „Navrhl ideální rozvoj systému dopravy. Poslouží nám jako podklad pro jeho úpravy," uvedl vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Náměstek primátora Robert Kotzian Brněnskému deníku Rovnost potvrdil, že dokument je schválený. A že se jím město hodlá řídit. „Všechny jeho návrhy považuji za správné," řekl náměstek.

Autoři generelu ze společnosti Cityplan vidí budoucnost brněnské dopravy především na kolejích. „Využití železnice zlepší a zatraktivní zahuštění železničních zastávek. Jejich nedostatek teď patří k slabým stránkám dopravy ve městě," uvádějí autoři.

Zároveň doporučují postavit všech osm navrhovaných nových železničních stanic a zastávek. A podzemní severojižní diametr za dvaadvacet miliard korun. Ten plánuje Jihomoravský kraj do roku 2030.

Podle mluvčí Českých drah Kateřiny Šubové je větší zapojení železnice dobrý návrh. „Podobný model už je v Praze, kde vlaky v dobrém slova smyslu konkurují městské dopravě," uvedla Šubová.

Více zastávek vlaků by uvítal také Pavel Ostrý z Brna. „Vlak je rychlejší a cestování v něm pohodlnější. Když mám cestu do Králova Pole či Chrlic, jedu raději s ním než plnou tramvají či autobusem," řekl.

Náměstek primátora Kotzian upozornil, že návrh naráží na jeden zásadní problém. Peníze. „Je to sice poněkud levnější varianta než stavět nové tramvajové tratě, ale stále to jsou desítky či stovky milionů korun," uvedl. Podotkl přitom, že město v současnosti připravuje stavbu zastávky ve Starém Lískovci a zkoumá možnost postavit další u Heršpické ulice.

Vedle vlaků se podle autorů studie má Brno zaměřit i na nové tramvajové tratě. „Pokud přibude obyvatel, je třeba stávající síť doplnit. Především o tratě v západovýchodním směru," píše se ve studii.

I tento návrh ovšem naráží na problém s penězi. „Nejbližší pro nás je prodloužení tramvaje k bohunickému kampusu. A jen to stojí osm set milionů," upozornil Kotzian.

Naopak další z klíčových návrhů se městu podaří splnit  v dohledné době. Vozy hromadné dopravy dostanou přednost na křižovatkách. Už teď to tak funguje na třetině z půl druhé stovky světelných křižovatek. „Patrně získáme dotace na tři projekty, díky nimž takto do roku 2014 upravíme dalších patnáct křižovatek. Za 170 milionů," řekl Kotzian.

To vítá brněnský dopravní podnik. „Systém například pozná, zda je tramvaj zpožděná a podle toho ji pustí do křižovatky," uvedla mluvčí podniku Linda Škrancová.

PLUSY A MINUSY

Silné stránky: dostačující pokrytí města, přívětivý přístup k cestujícím, zapojení vnější autobusové dopravy do obsluhy města

Slabé stránky: zastávky bez zvýšené nástupní hrany, velké přestupní vzdálenosti v některých uzlech, zanedbání údržby tratí

Návrhy rozvoje: odstranění závad, rozvoj upřednostnění hromadné dopravy, zahuštění železničních zastávek, stavba Severojižního kolejového diametru, stavba nových tramvajových tratí

Rizika: nedostatek peněz

Zdroj: Cityplan

Autor: Petr Jeřábek

4.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jeruzalém
10

Hrajete si s ohněm, varuje Arabská liga. Detektory neodstraníme, kontruje Izrael

Martin Kratochvíl.
1

Týdenní zkrat: Světlana zná české muže

AUTOMIX.CZ

GALERIE: Co by bylo, kdyby Škodu nepřevzal Volkswagen? Felicia mohla být sedan

Favorit, přelomový model české automobilky Škoda, letos slaví třicetiny. A tohle je poslední ze série našich příběhů, které se věnují jeho vývoji. Tentokrát se dostaneme až k jeho nástupci, Felicii. Ta se rodila do jisté chvíle ve stejných porodních bolestech jako Favorit. Pak ale na scénu vstupuje Volkswagen.

Daliborova matka Věra: film je jeden velký nesmysl

/ROZHOVOR/ Dokument Svět podle Daliborka líčí Věru Krupičkovou jako starostlivou mámu, která svému synovi, jenž u ní v osmatřiceti letech stále bydlí, dělá snídaně, uklízí po něm nebo mu například i chodí do koupelny. Dle slov jejích slov je však vše úplně jinak.

Chlapce v Třinci zasáhl blesk

Patnáctiletý chlapec byl v sobotu večer zasažen bleskem během bouřky na ulici v Třinci. Záchranářům se ho ale podařilo oživit.

AKTUALIZOVÁNO

Pilný s Babišem jednali v Lánech s prezidentem o rozpočtu

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil dnes v Lánech s prezidentem Milošem Zemanem o přípravě rozpočtu na příští rok, ale i dlouhodobých aspektech české ekonomiky, třeba o chybějících lidech na trhu práce a evropských dotacích. Pravidelného jednání expertů se účastnil také Pilného předchůdce v křesle ministra financí Andrej Babiš (ANO), který návrh rozpočtu s deficitem 50 miliard připravoval. Prezident podle Hradu radil autorům rozpočtu soustředit se na investice víc než na spotřebu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení