VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problémová motokrosová dráha: kvůli zemině na jejich pozemcích připravují žalobu

Vážany nad Litavou – Praskliny a hlína, která přesahuje pozemek majitele. Navíc pokud vydatněji zaprší, zemina může sjet i do oblasti poldru. To jsou v současné době dva hlavní problémy, které trápí Vážany nad Litavou v souvislosti s dlouhodobě diskutovanou motokrosovou dráhou. Zatímco ještě donedávna to vypadalo, že vedení vesnice spoléhá na úřady, nyní se rozhodlo pro razantní krok. „Věc sice nemá rychlé řešení, nicméně jsme jako obec iniciovali hromadnou žalobu. Připojit by se k ní mělo pětadvacet z třiceti subjektů, kterých se záležitost také dotýká. Budeme požadovat náhradu způsobené škody a uvedení poškozených pozemků do původního stavu," potvrdil vážanský místostarosta Josef Hloužek.

16.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Velikost pozemku společnosti SVS Delta Racing Team, na němž dráha leží, podle něj čítá sedm hektarů. Neustálým navážením zeminy se stavba rozrostla o další tři hektary. „Tedy i na parcely jiných majitelů. Co se týká vlastnictví obce, podle geologických průzkumů hrozí při tání sněhu nebo častých deštích rozšíření nánosu i do oblasti poldru, který vesnici chrání před povodní. Navíc můžou na dráze vzniknout praskliny, což by mohlo ohrozit i bezpečnost lidí, kteří by se po ní pohybovali," nastínil místostarosta.

Ačkoliv dráha není v provozu, je podle stop jasné, že si tam občas někdo přijde zajezdit. „Samozřejmě na vlastní nebezpečí," dodal Hloužek.

Většina obyvatel, které oslovila redakce Vyškovského deníku Rovnost, neskrývá obavy, že by kvůli současné situaci mohly obec ohrozit záplavy podobné těm z roku 1990. Poukazují také na to, že se ze stavby stalo něco úplně jiného, než jak bylo původně v plánu. „Napřed se tam jezdil motokros, to nebylo tak hrozné. Teď je v místě ale spíš skládka, která znečišťuje okolí. Pokud dojde k zanesení poldru a přijdou záplavy, bude to katastrofa. Nyní jsou nákladní auta jezdící přes vesnici tím nejmenším problémem," vyjádřil se jeden z obyvatel Vážan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podle Hloužka bude řešení situace během na dlouhou trať. A jak poukázal, kromě žaloby není takřka nic, co by vedení obce mohlo pro bezpečí obyvatel dál podnikat. Kromě jednání se společností SVS Delta Racing Team může apelovat na úřady, aby problém vyřešily co nejrychleji. „Chceme, aby stavba měla takové parametry, aby nemohlo dojít k ohrožení majetku místních a obce a zejména lidských životů. Vzhledem k situaci by se tím úřady měly zabývat v podstatě ihned," je přesvědčený Hloužek. Úředníci už nicméně vydali několik rozhodnutí ohledně stavby.

Jak ale podotkla slavkovská mluvčí Veronika Slámová, podnik se odvolával, a tak ve věci stále není rozhodnuto. „Trváme na tom, že terénní úpravy na pozemku jsou nezákonné. Pokoušeli jsme se zabránit i zavážení cizích parcel. Rozhodli jsme o tom, že by hlína měla být odvezená," přiblížila postup stavebního úřadu Slámová.

Podle právního zástupce společnosti SVS Delta Racing Team Jana Pořízka se podnik snaží zabránit, aby zemina zanesla poldr. Už se na tom prý pracuje. „Proti rozhodnutí o odstranění stavby jsme podali správní žalobu. Zatím stále čekáme na výsledek. Co se týká navážení stavebního materiálu na dráhu, to je zákonné, protože nejde o terénní úpravy," okomentoval Pořízek.

Se stavbou dráhy, která začala vznikat v roce 2008, místní nesouhlasili. O rok později proti ní sepsali petici, ve které vyslovili obavy o zdraví. Nevěděli totiž, jestli zemina není kontaminovaná. Vadila jim i nákladní auta jezdící obcí. Nicméně s peticí neuspěli. Podnik, který hlínu navážel, ovšem dostal od slavkovských úředníků stotisícovou pokutu. Neměl totiž vyřešený přístup ke stavbě.

Jak před časem uvedl zástupce investora Tomáš Hrdinka, zeminu na místo dál vozí, protože chtějí změnit účel dráhy. Motorky podle něj místní rušily, a tak má sloužit pro sjezdová a horská kola. „Právě proto je potřeba dál vozit hlínu, protože na rozdíl od motorek, které jezdí převážně po rovině, kola potřebují víc kopců," vysvětlil Hrdinka.

Autor: Zdeněk Kousal

16.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš.
5 10

Andrej Babiš: Havel měl u nás zavést prezidentský systém

ilustrační fotografie
14

Pro a proti: Facka jako násilí. Zrušíme fyzické tresty dětí?

Revitalizace se blíží, v Ládví zavřou obchoďák

Revitalizace prostoru náměstí u metra Ládví se blíží, začíná už na jaře a na její realizaci by mělo stačit 12 měsíců. V rámci zkrášlování prostředí zavře společnost Regata Čechy obchodní dům. Opravovat začnou za rok na jaře.

Egyptská víza budou stát více než dvojnásobek

Od příštího týdne budou egyptská vstupní víza stát více než dvojnásobek. Zdraží z původních 25 dolarů (asi 640 Kč) na 60 dolarů (asi 1530 Kč). Víza, jež umožní několik vstupů do země, budou stát 70 dolarů (asi 1790 Kč). Informovala o tom dnes agentura AP s odkazem na zdroje z egyptského letiště.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

Facebook je zajatcem politiky

Baracka Obamu dostal Facebook do Bílého domu. Zdeňka Škromacha bazénková selfie z politiky vylila. Jak si politické celebrity vedou na této sociální síti?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies