VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Problémová motokrosová dráha: kvůli zemině na jejich pozemcích připravují žalobu

Vážany nad Litavou – Praskliny a hlína, která přesahuje pozemek majitele. Navíc pokud vydatněji zaprší, zemina může sjet i do oblasti poldru. To jsou v současné době dva hlavní problémy, které trápí Vážany nad Litavou v souvislosti s dlouhodobě diskutovanou motokrosovou dráhou. Zatímco ještě donedávna to vypadalo, že vedení vesnice spoléhá na úřady, nyní se rozhodlo pro razantní krok. „Věc sice nemá rychlé řešení, nicméně jsme jako obec iniciovali hromadnou žalobu. Připojit by se k ní mělo pětadvacet z třiceti subjektů, kterých se záležitost také dotýká. Budeme požadovat náhradu způsobené škody a uvedení poškozených pozemků do původního stavu," potvrdil vážanský místostarosta Josef Hloužek.

16.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Kočí

Velikost pozemku společnosti SVS Delta Racing Team, na němž dráha leží, podle něj čítá sedm hektarů. Neustálým navážením zeminy se stavba rozrostla o další tři hektary. „Tedy i na parcely jiných majitelů. Co se týká vlastnictví obce, podle geologických průzkumů hrozí při tání sněhu nebo častých deštích rozšíření nánosu i do oblasti poldru, který vesnici chrání před povodní. Navíc můžou na dráze vzniknout praskliny, což by mohlo ohrozit i bezpečnost lidí, kteří by se po ní pohybovali," nastínil místostarosta.

Ačkoliv dráha není v provozu, je podle stop jasné, že si tam občas někdo přijde zajezdit. „Samozřejmě na vlastní nebezpečí," dodal Hloužek.

Většina obyvatel, které oslovila redakce Vyškovského deníku Rovnost, neskrývá obavy, že by kvůli současné situaci mohly obec ohrozit záplavy podobné těm z roku 1990. Poukazují také na to, že se ze stavby stalo něco úplně jiného, než jak bylo původně v plánu. „Napřed se tam jezdil motokros, to nebylo tak hrozné. Teď je v místě ale spíš skládka, která znečišťuje okolí. Pokud dojde k zanesení poldru a přijdou záplavy, bude to katastrofa. Nyní jsou nákladní auta jezdící přes vesnici tím nejmenším problémem," vyjádřil se jeden z obyvatel Vážan, který si nepřál zveřejnit jméno.

Podle Hloužka bude řešení situace během na dlouhou trať. A jak poukázal, kromě žaloby není takřka nic, co by vedení obce mohlo pro bezpečí obyvatel dál podnikat. Kromě jednání se společností SVS Delta Racing Team může apelovat na úřady, aby problém vyřešily co nejrychleji. „Chceme, aby stavba měla takové parametry, aby nemohlo dojít k ohrožení majetku místních a obce a zejména lidských životů. Vzhledem k situaci by se tím úřady měly zabývat v podstatě ihned," je přesvědčený Hloužek. Úředníci už nicméně vydali několik rozhodnutí ohledně stavby.

Jak ale podotkla slavkovská mluvčí Veronika Slámová, podnik se odvolával, a tak ve věci stále není rozhodnuto. „Trváme na tom, že terénní úpravy na pozemku jsou nezákonné. Pokoušeli jsme se zabránit i zavážení cizích parcel. Rozhodli jsme o tom, že by hlína měla být odvezená," přiblížila postup stavebního úřadu Slámová.

Podle právního zástupce společnosti SVS Delta Racing Team Jana Pořízka se podnik snaží zabránit, aby zemina zanesla poldr. Už se na tom prý pracuje. „Proti rozhodnutí o odstranění stavby jsme podali správní žalobu. Zatím stále čekáme na výsledek. Co se týká navážení stavebního materiálu na dráhu, to je zákonné, protože nejde o terénní úpravy," okomentoval Pořízek.

Se stavbou dráhy, která začala vznikat v roce 2008, místní nesouhlasili. O rok později proti ní sepsali petici, ve které vyslovili obavy o zdraví. Nevěděli totiž, jestli zemina není kontaminovaná. Vadila jim i nákladní auta jezdící obcí. Nicméně s peticí neuspěli. Podnik, který hlínu navážel, ovšem dostal od slavkovských úředníků stotisícovou pokutu. Neměl totiž vyřešený přístup ke stavbě.

Jak před časem uvedl zástupce investora Tomáš Hrdinka, zeminu na místo dál vozí, protože chtějí změnit účel dráhy. Motorky podle něj místní rušily, a tak má sloužit pro sjezdová a horská kola. „Právě proto je potřeba dál vozit hlínu, protože na rozdíl od motorek, které jezdí převážně po rovině, kola potřebují víc kopců," vysvětlil Hrdinka.

Autor: Zdeněk Kousal

16.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Bělobrádek.
16 8

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
24 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

Volby ve Francii ONLINE: obrovský zájem voličů, měl by pomoci Macronovi

Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb, je o ně bezprecedentní zájem. Ve volebních místnostech se tvoří fronty, jaké nebyly k vidění posledních 36 let. Podle politilogů to pomůže centristovi Emanuelu Macronovi. V desítkách evropských měst se demonstruje na podporu EU, tedy proti Le Penové. Favoritce voleb se povedl lapsus - nestihla zaslat své plakáty do volebních místností v zahraničí.

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

Po uzavření intervencí se mezi politiky i byznysmeny otevírá otázka přijetí eura. Je prioritou i pro Svaz průmyslu a dopravy. Česko se při svém vstupu do EU zavázalo euro přijmout. Proti zavedení evropské měny je ministr financí Andrej Babiš.

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies