VYBERTE SI REGION

Projekt vlakové zastávky ve Starém Lískovci ožil. Se stavbou se začne za rok

Brno - Správa železniční dopravní cesty může pokračovat v přípravě stavby tratě z Brna do Zastávky. Díky tomu vznikne nová vlaková zastávka ve Starém Lískovci.

16.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Iva Valentová

Železniční trať z Brna do Zastávky na Brněnsku může být elektrifikovaná a dvoukolejná. Rozhodlo o tom ministerstvo životního prostředí, od kterého dostal projekt za čtyři miliardy korun znovu výjimku. Správa železniční dopravní cesty proto opět zahájila stavební řízení.

Jak už Brněnský deník Rovnost informoval dřív, v brněnském Starém Lískovci tak může vzniknout nová vlaková zastávka. Stejně na tom jsou i Ostopovice na Brněnsku.

Lidé, kteří ve Starém Lískovci bydlí, takové plány vítají. „Jednoznačně by to pro nás byla velká výhoda. Mé rodině zastávka usnadní cestování mezi brněnským bytem a chalupou v Zastávce," uvedl například Josef Adámek.

Vznik zastávky ve své městské části dlouhodobě podporuje i starosta Starého Lískovce Vladan Krásný. „Lidé díky zastávce budou využívat vlakové spojení z Lískovce na hlavní nádraží. Ušetří tím spoustu času," řekl starosta.

Za výhodu považuje i vytvoření železniční trati. „Bude elektrifikovaná, přestanou jezdit motorové vlaky a sníží se hluk. Kolem kolejí by mohla vyrůst i protihluková bariéra," nastínil Krásný.

Díky modernizaci budou navíc vlaky jezdit dvacetikilometrovým úsekem mezi Brnem a Zastávkou rychleji. Místo osmdesáti kilometrů v hodině pojedou až sto dvacet. „Díky druhé koleji zkrátíme interval spojů v některých dnech až na patnáct minut a doprava bude pravidelnější. Na jednokolejné trati dochází ke zpoždění kvůli křižování s rychlíky," upozornil Jiří Horský, ředitel společnosti Kordis, která má na starost dopravu v kraji. Vlak bude podle něho vhodný také pro obsluhu bohunické nemocnice a univerzitního kampusu.

Stavbu vlakové trati chce Správa železniční dopravní cesty zahájit na začátku příštího roku. „Je ale otázka, zda se to podaří. Stále pokračuje soudní spor, který stavbu brzdí," vysvětlil mluvčí správy Jakub Ptačinský.

S projektem se počítalo už v roce 2013, kdy dostal výjimku ministerstva životního prostředí poprvé. Po žalobě občanského sdružení lidí z okolí však soud zrušil územní rozhodnutí. „Soudní řízení pokračuje," sdělila mluvčí ministerstva Dominika Pospíšilová.

Podle pravidel, které výjimka stanovuje, musí dělníci s prací začít v březnu. „Pokud bychom to nestihli, můžeme zahájit zase až o rok později," uvedl Ptačinský.

Kdy zastávka ve Starém Lískovci začne fungovat, odhadovat nechtěl. Na příští rok pak společnost počítá s modernizací navazujícího úseku ze Zastávky až do Okříšek za miliardu korun. Díky tomu se vlaky zrychlí a místo šedesáti kilometrů v hodině pojedou rychlostí sto kilometrů za hodinu.

V návaznosti na zastávku plánuje Brno v městské části postavit dopravní terminál. „Jeho úkolem bude zajistit snadný a rychlý přestup cestujících z vlaku na městskou hromadnou dopravu," popsal náměstek primátora Richard Mrázek, který má na starost dopravu. Vytvoření terminálu podle něho vyjde na několik desítek milionů korun a stavět se začne do dvou let.

Brněnský dopravní podnik spojení ze Starého Lískovce s centrem vítá. „Umožní pohodlný přestup z vlaku na trolejbus. Prodloužení trolejbusové linky od kampusu do Starého Lískovce by mělo lidem přinést lepší a rychlejší spojení," poznamenala mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Podobný názor mají i Brňané. „Spojení bude přínosné. Tramvaje mnohdy zbytečně objíždějí kus města, než dorazí do cíle. Navíc musím přestupovat. Přímá linka z terminálu by se mi hodila," řekla třeba Monika Hrachovcová.

Autor: Lenka Šklubalová

16.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies