VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Půl století beze změn. Příští rok proto už opraví zastaralé autobusové nádraží

Blansko - Cestující si již léta stěžují na stav zastaralého autobusového nádraží v Blansku. Konečně se dočkají. ČAD připravuje rekonstrukci.

8.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Luděk Stínil

Nový povrch silnice, veřejné osvětlení či přechody pro chodce. Zkrátka všechno moderní. Tak od letošního podzimu vypadá ulice Svitavská v Blansku. A přilehlé autobusové nádraží? Na nástupištích chybí stříšky. Když venku prší, cestující moknou. Toalety jsou zastaralé. Odpočívárna pro řidiče se nachází v přistavěných buňkách.

V celém prostoru nádraží by se klidně mohl natáčet film pro pamětníky. Od padesátých let minulého století se takřka vůbec nezměnilo. Výrazný kontrast vnímá například Augustin Konečný z Blanska. „Když srovnám zchátralé nádraží s opravenou ulicí Svitavskou, tak to hodně bije do očí. Obyvatelé si na ty podmínky nejspíš už zvykli, nic jiného jim ani nezbývá. Přesto by si nádraží zasloužilo kompletní rekonstrukci, o které se mluví už dlouho," popsal Konečný.

V příštím roce by se Blanenští a cestující z okolí, kteří nádraží využívají, konečně měli dočkat. ČAD Blansko, které nádraží vlastní, chystá kompletní modernizaci.

Dotazy, kdy se nevábně vypadající místo konečně dočká opravy, se už dlouho množily i na blanenské radnici. A tak se vedení města rozhodlo jednat. „Vnímal jsem sílící hlasy ze strany obyvatel, kteří volají po opravě. Proto jsme začali intenzivně jednat. Loni na podzim jsem se poprvé setkal s majitelem ČAD Blansko Lubomírem Stokláskem. Mluvil jsem s ním mimo jiné o tom, že jsme již v okolí všechno rekonstruovali a jedině nádraží hyzdí celé okolí," popsal starosta Blanska Ivo Polák.

Poslední schůzku měl se Stokláskem před třemi týdny. „Na ní jsme si již stanovili předběžný harmonogram rekonstrukce. Do konce letošního srpna ČAD Blansko zpracuje projektovou dokumentaci pro stavební povolení. Do konce roku se povolení pokusí získat. Rekonstrukce má začít nejpozději příští rok v květnu a dokončena pak bude v říjnu roku 2017. Jsem za to rád a oceňuji vstřícný přístup ze strany majitele," doplnil Polák.

Rekonstrukce bude plně v režii ČAD Blansko, které je soukromou společností. Ta už o opravu usiluje dlouho. Protože bude hodně nákladná, její vedení se na ni snažilo už dříve získat dotace. Ale neuspělo. „V době, kdy jsme o ně žádali, nebyly určené pro podnikatele. Proto jsme se domluvili, že už nebudeme čekat a pokusíme se opravu zaplatit z vlastních zdrojů. Koncem tohoto roku by ale měly být vypsané i dotace na opravu dopravních uzlů. Určitě to budeme sledovat a opět se pokusíme o příspěvek požádat," přiblížil ředitel ČAD Blansko Jiří Šebela.

Podle dřívějších odhadů měla stát kompletní rekonstrukce kolem čtyřiceti milionů korun. Na kolik ale nakonec přijde, si Šebela nyní netroufá odhadovat. Podle něj je to předčasné.

Mezitím vzniklo velké parkoviště u vlakového nádraží. „Proto nebudeme muset stavět nové u autobusového nádraží tak velké, jak jsme původně zamýšleli," uvedl Šebela.

Podle Poláka se cestující mohou těšit na zastřešené příjezdové cesty k jednotlivým nástupištím, která budou podélně s ulicí Svitavskou. Součástí úprav bude nová čekárna pro cestující a odpočinková místnost pro řidiče, toalety či automat na pití a občerstvení. „Nádraží je majetkem ČAD Blansko a podle zákona o obcích nemůžeme vkládat peníze do cizího majetku. Kanalizace na Svitavské má však nové přípojky. Předběžně jsme se domluvili na tom, že bychom je protáhli až na pozemek ČADu. Ale vše je teprve v jednání," upřesnil Polák.

Na opravu nádraží se již těší Libuše Cápková, která bydlí ve Svitavské ulici. „Myslím, že ji uvítají nejen místní, ale i turisté. Já sice jezdím spíše autem a vlakem, ale naše babička jezdí autobusem často. Doufám, že při opravě nebude Svitavská opět dlouho částečně neprůjezdná. Ale nějaká omezení se určitě dají vydržet," uvedla Cápková.

Na to, až nádraží bude odpovídat požadavkům moderní doby, netrpělivě čekají i řidiči autobusů. „Tím, jak vypadá, je raritou nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii. Je nejspíš jediným, kde ze zastávky musejí řidiči couvat. Odporuje to bezpečnostním předpisům," uvedl řidič autobusu Jiří Antl.

Autor: Petra Srstková

8.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nikolas Bady u Okresního soudu v Ústí nad Labem.
6 9

Před lety brutálně znásilnil malého kluka. Nyní Bady u soudu odmítá násilí

Škoda 105 L.
AUTOMIX.CZ
22

Prodejce nabízí auta ze „socíku" v super stavu. Tahle Škoda najela jen 9000 km

Nástěnkový tendr. Slovenským exministrům hrozí trest jako za vraždu

V Bratislavě stanuli před soudem dva bývalí ministři pro podezření z korupce. Hrozí jim tresty jako za vraždu.

Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů silnic

/INFOGRAFIKA/- Silničáři budou letos opravovat přes 600 kilometrů dálnic a silnic, loni se opravy týkaly 605 kilometrů. Stavební práce začnou začátkem tohoto měsíce, řekl na dnešním setkání s novináři ministr dopravy Dan Ťok. Kromě oprav bude letos zahájeno 140 kilometrů staveb nových silnic. Měla by mezi nimi být i většina z takzvaných prioritních staveb, které nedávno získaly nové posudky dopadu na životní prostředí (EIA).

Koalice navrhla vyšší přídavky na děti. Populismus, reagovala opozice

Koalice ve Sněmovně je pro zvýšení přídavků rodinám s dětmi tak, jak se na tom dohodla v únoru. Celkově jim chce přidat čtyři miliardy korun. Zvýšení, které dnes předložil předseda poslanců ČSSD Roman Sklenák, počítá se zvýšením dětských přídavků i slevy na dani za první dítě. Opozice to označila za předvolební populismus, návrhy prý mohla vláda předložit dříve.

AKTUALIZUJEME

Andrej Babiš je v Harrachově, nepřijel jen kvůli EET

/FOTOGALERIE/ Hlavním účelem cesty ministra financí Andreje Babiše do Harrachova není EET, ale zanedbané pozemky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies