VYBERTE SI REGION

R52 je pohřbená. Jedině dálnice

Břeclavsko - Rychlostní silnice z Brna do Vídně s velkou pravděpodobností nepovede. Ministerstvo dopravy chce totiž mít z těchto silnic dálnice.

28.8.2012 7
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Filip Vlček

Není to jen další úhybný manévr? Nebo snaha obejít rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který v červnu zrušil zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje včetně trasy R52?

Odpůrci rychlostní silnice, která dosud vede z Brna jen po Pohořelice, jsou na pozoru. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zvýšit počet kilometrů dálnic na území České republiky až o tři sta. Namísto vybraných rychlostních silnic. Mimo jiné i R52, která má pokračovat přes Mikulov až k hranicím s Rakouskem.

„Myslím, že si skupiny lidí, kteří chtějí škodit, najdou cestu, ať se to jmenuje rychlostní komunikace nebo dálnice. Měli by si ale uvědomit, že stav nejistoty škodí všemu a všem. Neustávající tanečky nepřinesou nic dobrého, mělo by se rezolutně říct jestli ano, či ne. Zvlášť když máme podepsané mezivládní dohody," nechal se slyšet starosta Mikulova Rostislav Koštial.

Ten se domnívá, že chystaná změna je jen technická. Úřednickým opatřením se zvýší procento dálničních tahů. Podle Koštiala to nepomůže ani příznivcům, ani odpůrcům dostavby R52. „Nepřikládám tomu žádný velký význam. Obávám se, že nám to nijak extra nepomůže," zamýšlel se.

Změna? Už za rok

Podle materiálu, který hodlá ministerstvo dopravy předložit vládě, by ke změně pojetí dálniční sítě mohlo dojít už v roce 2013. Současně je ve hře zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. tříd na sto deset kilometrů v hodině.

„Změna se má týkat silnic v celé republice, proto si nemyslím, že by to někdo cíleně mířil na R52. Beru to tak, že je to nové přetřídění podle stavu silnic. Pro stát se zjednoduší možnost definovat rychlost na různých typech silnic," míní starosta Dolních Dunajovic Josef Hasník.

Právě Dolnodunajovičtí patří dlouhodobě mezi nejhlasitější kritiky dostavby silnice R52. Hasník přesto nevidí za návrhem ministerstva dopravy žádný pokus o trik ani politické hrátky. „Rychlostní silnice je na tom z hlediska parametrů podobně jako dálnice. Je to téměř stejné, včetně stavebního řízení. Také sjezdy, které měly být po patnácti kilometrech, by asi zůstaly. Technicky měla být R52 v podstatě dálnice. A je pravda, že i mnohé stávající rychlostní silnice jsou kvalitativně lepší než některé dálnice," srovnával Hasník.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák označil obavy ze změny typu silnice za naprosto liché. „Na dálnici jsou paradoxně přísnější parametry než v případě rychlostních silnic. Spíše si tak práci přiděláme," usmál se. Jak dodal, změna je systémová, zůstanou pouze dálnice a silnice první třídy. Rychlostní komunikace v současné podobě vymizí.

„Dálnice se stanou pouze z těch erek, které vyhovují bezpečnostním a technickým parametrům. Řidič ostatně často ani neví, jaký je rozdíl mezi dálnicí a rychlostní komunikací. Je to zjednodušení i pro zahraniční řidiče, kteří v tom měli někdy zmatek," podotkl Novák.

Autor: Michal Šupálek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
16 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.
8

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

AKTUALIZOVÁNO

V italském hotelu zavaleného lavinou našli šest živých. Pátrání pokračuje

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. Podle italských médiií narazili na přeživší, zatím je ale ještě nevyprostili. Požádali však o další pomoc a vrtulníky. Ty už vzlétly z nedalekého přímořského města Pescara a vezou k místu přikrývky a záchranný materiál.  

AKTUALIZOVÁNO

Pravice napadla kontroly kotlů v domácnostech, obrátila se na Ústavní soud

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies