VYBERTE SI REGION

Reklamace zboží? I ve Vyškově jen se správnou účtenkou

Vyškov – Chtěla jsem nové kalhoty. Místo toho jsem se dočkala neochoty a nadávek. Tak ve zkratce popisuje svou zkušenost s nákupy v jednom z vyškovských obchodů Jitka Zbořilová. Vrácení peněz se nedomohla, podle živnostenského úřadu jí k tomu chyběl řádně vyplněný paragon.

25.8.2012 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Eva Kořínková

Na nákupy se Zbořilová vypravila minulý týden. „Vybrala jsem si kalhoty, které přesně odpovídaly mým požadavkům. Doma jsem ale zjistila, že mají na zadní straně docela velkou díru," popsala situaci Vyškovanka.

Hlavní nesnáze ovšem začaly teprve ve chvíli, kdy se rozhodla zboží reklamovat. „Nešlo o moc peněz, ale z principu jsem na druhý den do daného obchodu zašla. Doufala jsem, že celou záležitost v poklidu vyřešíme, ale to jsem se přepočítala. Prodavač mi sice nabídnul výměnu kalhot za jiné, ale už tam neměli mou velikost a hlavně se mi žádné nelíbily. Peníze mi vrátit odmítnul a po chvíli se mnou úplně přestal komunikovat. I přes mou žádost navíc nevyplnil reklamační list," postěžovala si Zbořilová.

Rozhodla se ihned obrátit na živnostenský úřad. Následovalo další zklamání. „Prodejce má povinnost vrátit peníze ve chvíli, kdy má zákazník řádný a průkazný doklad o finanční transakci. Paragon musí mít všechny potřebné náležitosti, to znamená základní údaje, jako je název firmy a identifikační číslo organizace, které musí být mimochodem k ověření na viditelném místě prodejny, a dále razítko a podpis," vysvětlila vedoucí vyškovského živnostenského úřadu Jana Otáhalová.

Účtence Jitky Zbořilové většina povinných náležitostí chyběla. „V tomto případě bohužel opravdu nejde nic dělat. Zákazník má ze zákona na správný doklad nárok, samozřejmě bez ohledu na cenu, ale musí si to uvědomit. Má svá práva a měl by je využívat, aby předcházel nepříjemným překvapením," připomněla Otáhalová.

Prodavači z daného obchodu, jehož provozovatelem je Hoai Phan Trong, se Vyškovskému deníku Rovnost odmítli k případu vyjádřit a na otázky jakkoli reagovat.

Lidí, kteří účtence nevěnují patřičnou pozornost, je přitom víc. „Vždycky si zkontroluji hlavně to, jestli odpovídá cena, ale musím se přiznat, že ostatní čísla většinou v potaz neberu," řekl třeba Vyškovan Miroslav Němec.

Najdou se však i opatrnější zákazníci. „Pokud se dobře pamatuji, tak jsem nikdy nic reklamovat nemusela. To nic nemění na tom, že pokaždé, když si něco koupím, ihned kontroluji paragon, jestli jsou na něm veškeré hodnoty, které tam být mají. Je to otázka chvilky a alespoň předejdu případným nedorozuměním," podotkla Alena Durdová.

Vedoucí vyškovské filiálky obchodu s oděvy S.A.M. Alena Taušová se nespokojeným zákazníkům snaží vycházet vstříc. „Na všechno zboží poskytujeme dvouletou záruku. Případnou stížnost okamžitě řešíme tím, že poškozené zboží odešleme na centrálu, kde zjistí původ závady. V případě, že jde například o chybu materiálu, vrátíme zákazníkovi peníze. Samozřejmě si jako náhradu může vybrat jiné zboží," přiblížila postup reklamace Taušová.

Podobný postup je běžný i podle živnostenského úřadu. Obchodníci mají na vyřízení reklamace měsíc. „Na vyřízení reklamace máme ze zákona danou lhůtu třiceti dnů, ale většinou známe výsledek za dobu minimálně o polovinu kratší," dodala Taušová.

Jitku Zbořilovou zaskočil nejen fakt, že prodavač ani nevyplnil reklamační list, ale také způsob, jakým s ní jednal. „Ten, u kterého jsem kalhoty platila, na mě byl hrubý, vulgární a víceméně mě nakonec z prodejny vyhodil," popsala jeho chování.

Živnostenský úřad nabízí jednoduché řešení. „Podobné stížnosti na různé obchody registrujeme docela často, i když samozřejmě ne každý den. Nejvíc to právě v období slev nebo před Vánoci. Doporučuji spotřebitelům pečlivý výběr místa, kde chtějí utratit své peníze. Znalost etiky a slušnost dnes bohužel není pravidlem," dodala Otáhalová.

Autor: Ivo Michalík

25.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies