VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řidiči nad 80 let? Výjimky. Téměř nikdo nezíská nutné zdravotní potvrzení

Blanensko - Přestože s věkem řidičů ubývá, za volant usedají i osmdesátiletí. V Adamově v pondělí starší řidička srazila učitelku vedoucí děti.

24.2.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Miroslav Rendl

Adamovskou ulicí Komenského v pondělí dopoledne procházela učitelka mateřské školy s osmi dětmi, když se ozvala rána. Učitelku srazila třiaosmdesátiletá řidička. Auto prorazilo zábradlí a sjelo pod sráz.

Kousek od místa nehody právě četa mužů prořezávala stromy. „Pracovali jsme tak dvacet třicet metrů daleko. Nejdřív jsme mysleli, že směrem k dětem spadl strom. Šli jsme blíž, na zemi ležela učitelka, zábradlí bylo proražené. Teprve pak jsme zjistili, že pod sráz zajelo auto," popsal událost jeden z dělníků Vladimír Hrstka.

Muži hned začali jednat a postarali se i o děti. „Zavolali jsme záchranku a děti jsme odvedli do školky, která je nedaleko, aby u toho nebyly. Lekly se, ale byly v pořádku," pokračoval Hrstka.

Že děti vyvázly bez zranění, potvrdil také starosta Adamova. „Bylo štěstí v neštěstí, že děti nešly o pár metrů dál. Paní učitelku odborně vyšetřili lékaři, bude v pořádku," řekl starosta Roman Pilát.

Jen lehké zranění utrpěla víc jak osmdesátiletá řidička renaultu. Zdravotníci ji ale preventivně také převezli do nemocnice.

Podle policistů bylo příčinou nehody to, že se řidička dostatečně pozorně nevěnovala řízení. Na facebookovém profilu Blanenského deníku Rovnost se však rozpoutala diskuze na téma, do jaké míry na to mohl mít vliv věk ženy. „83 let je už opravdu hodně na řízení auta. Člověk v takovém věku už nemůže mít dobré reflexy," myslí si třeba Patrik Müller.

Nikdo nemládne. S věkem se člověku snižují schopnosti rychlé reakce, pozornosti, horší se zrak. Právě z toho vychází zákon, který s přibývajícími léty řidičům nařizuje preventivní zdravotní prohlídky. Ty bývaly povinné od věku šedesáti let.

Od července 2013 je novela o pět let posunula. „Ze zákona je nyní řidič musí absolvovat ve věku 65, 68 a 70 let, pak každé dva roky," upřesnila vedoucí boskovického odboru dopravy Milada Bělehrádková.

Obvodní lékař při ní má komplexně zhodnotit zdravotní stav dotyčného řidiče. „Posuzuji pohyblivost končetin, krku, otáčení hlavy. Důležitý je stav zraku a sluchu, ale také základní psychologické vyšetření. Jde o celkové posouzení, zda je dotyčný schopen řízení," přiblížil blanenský lékař Josef Trávníček.

Některé z žadatelů upozorní, že potvrzení pravděpodobně dostávají naposledy. „Téměř nikdo nad osmdesát let ho nezíská, výrazně jich ubývá od pětasedmdesáti," upřesnil Trávníček.

Svého lékaře o vyšetření kvůli řidičskému průkazu pravidelně žádá například osmasedmdesátiletý Antonín Řezníček z Doubravice nad Svitavou. „Chodím na ně pravidelně. Doktor mě kromě kontroly očí, která musí být, poslechne a změří tlak," uvedl.

Za volantem se cítí zatím bezpečně a troufá si ještě i na dlouhé trasy. „V dubnu máme naplánovanou cestu na Šumavu," potvrdil řidič z Doubravice.

Doklad o lékařské prohlídce se stává povinnou přílohou řidičského průkazu. Je pouze výjimkou, když ho starší řidič při policejní kontrole u sebe nemá. „Loni jsme řešili jediný takový případ. Jde o generaci občanů, kteří jsou svědomití a tuto povinnost si pečlivě hlídají," sdělil vedoucí blanenského odboru vnitřních věcí Radek Gajdošík.

Odebrání řidičského oprávnění kvůli zdravotní nezpůsobilosti za minulý rok řešili v osmaosmdesáti případech. Netýkaly se však jen seniorů.

Přestože úřad nesleduje, kolik řidičů usedá za volant i v pokročilém věku, lze podle Gajdošíka odhadnout, že v blanenském správním obvodu jde přibližně o sedm tisíc osob.

Pokud dotyčný doklad nemá, hrozí mu pokuta. Jestli ho vlastní, ale nemá ho při kontrole u sebe, může policista věc vyřešit domluvou, ale i vyměřit pokutu od patnácti set do dvou a půl tisíc korun. Pokud lékařské potvrzení řidič nemá ani vystavené, sáhne do peněženky hlouběji. Ve správním řízení ho čeká pokuta mezi pěti až deseti tisíci korunami. Už však nehrozí zákaz řízení, který z postihů vypustila novela z roku 2013.

Autor: Andrea Šrámková

24.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2 5

Češi porážejí Němce i Slováky. V hustotě benzínových pump

Marine Le Penová a Emanuel Macron, favorité voleb
AKTUALIZOVÁNO
46 16

Volby ve Francii: Do druhého kola postupují Macron a Le Penová

Do Evropy míří nová značka aut

Už za dva roky by do Evropy měly dorazit vozy nové automobilky. Jmenuje se Lynk & Co a chce lákat na auta s doživotní zárukou.  

Stát chce výrazně zpřísnit držení nebezpečných biologických látek

Vředy, ze kterých vytéká zapáchající tekutina. Horečka, zvracení, bolest na hrudi a pak dušení. Takové účinky by mohla mít biologická zbraň šířící bakterie sněti slezinné. Nejpozději do dvou dnů po jejím vdechnutí by člověk zemřel.

Zeman a Drahoš zahájí sběr podpisů za svou kandidaturu

Prezident Miloš Zeman dnes zahájí sběr podpisů za svou opětovnou kandidaturu. Podrobnosti o podpisové kampani na dopolední tiskové konferenci oznámí jeho manželka Ivana, kterou Zeman určil za šéfku svého volebního týmu.

ČEZ už dlouhodobě s dětmarovickou elektrárnou nepočítá

Do deseti let by měla skončit elektrárna Dětmarovice. Počítá s tím vedení českého energetického gigantu – skupiny ČEZ, který chce v rámci celé České republiky do roku 2035 odstavit výraznou část kapacity uhelných zdrojů v tuzemsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies