VYBERTE SI REGION

Ředitelství silnic a dálnic: Zaslepíme odbočky z I/43 na Blanensku

Blanensko – Trasa od čerpací stanice v Krhově k odbočce na Voděrady. Na hlavním tahu v regionu, silnici I/43 z Brna do Svitav, se jedná o jeden z nejnebezpeč­nějších úseků. Místo, kde se stala řada nehod. I smrtelných. Na úzké silnici s velmi hustým provozem chybí v kopci od Krhova odbočovací pruhy do Drnovic a do Skalice nad Svitavou. Stejně jako připojovací pruhy z těchto obcí.

4.2.2016
SDÍLEJ:

Silnice I43 Brno-Svitavy poblíž obce Krhov při opravách povrchu vozovky.Foto: DENÍK/Jan Charvát

Často jedno auto, které se snaží z hlavní silnice odbočit vlevo na vedlejší, zablokuje provoz v jednom směru. Hned je zaděláno na nehodu, protože někteří řidiči si tam s dodržováním předepsané rychlosti hlavu nelámou. „Problém není v silnici, ale v řidičích. Dokud budou jezdit jako hovada, tak ty smrťáky budou," okomentovala situaci na Facebooku čtenářka Blanenského deníku Rovnost Jarmila Doskočilová.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo zmíněný úsek upravit, aby tam cestování bylo bezpečnější. „Cílem je zvýšit bezpečnost a plynulost silničního provozu v úseku mezi křižovatkami u Krhova a velkou křižovatkou pod Sebranicemi ve směru na Boskovice. Zejména u odbočky na Drnovice se stávají dopravní nehody s vážnými následky včetně smrtelných," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Varianta, kterou ŘSD upřednostňuje, je však pro starosty okolních obcí naprosto nepřijatelná. Počítá totiž se zaslepením vedlejších silnic do Drnovic i do Skalice nad Svitavou. „Je to pro ně nejlevnější řešení. Před Voděrady navíc v kopci uvažují o stoupacím pruhu. Jednoznačně jdou na ruku tranzitní dopravě a lidé v okolí I/43 jsou jim lhostejní. Na jednání padl skandální výrok, že pár lidí v těch malých obcích za větší investici nestojí. To mi přijde jako naprosto nehorázné. Uvidíme, jak budou jednání pokračovat," rozčílil se starosta Drnovic Petr Ducháček.

Společně s dalšími zástupci obcí je totiž pro to, aby se v nebezpečném úseku udělaly odbočovací a připojovací pruhy. To byla i jedna z šesti variant, které ve své studii ŘSD na nedávném společném jednání navrhovalo. „Další variantou kromě zaslepení obou silnic do Drnovic a Skalice byl zákaz odbočení vlevo jen do Drnovic ve směru od Brna. A zrušení připojení buď do Drnovic, nebo do Skalice. Se zástupci obcí jsme se nedohodli. Jednalo se jen o návrhy. V jednáních budeme pokračovat. Ale nepředpokládáme, že v následujících dvou letech tam k nějaké úpravě dojde," dodala Ledvinová.

Z Drnovic, ale třeba i ze sousedního Zbraslavce, Lhoty u Lysic nebo Kunic jezdí přes I/43 do nedaleké Skalice řada lidí autem k vlakovému nádraží. A odtud pak pokračují do práce dál vlakem. Do Brna je to ve špičkách rychlejší cesta. Pokud by se odbočka zaslepila, cesta autem se jim prodlouží jízdou přes Krhov.

„Já jsem pro odbočovací pruhy. Rušit připojení na Drnovice a Skalici je pro nás Drnovické nešťastné. Ti, co jezdí do Skalice k vlaku, by to nesmyslně objížděli," napsala na Facebook Simona Setničková.

Zaslepení odbočky na Skalici nad Svitavou se nelíbí ani tamnímu starostovi Petru Řezníčkovi. „Odbočka z tahu Brno–Svitavy na Skalici je podle mě nejvytíženější přístupová cesta do Skalice. Lidé tudy jezdí autem za prací do Brna a z okolních obcí do Skalice na vlak. Křižovatka je nebezpečná, o tom není sporu, ale zaslepení odboček je pro nás nepřijatelné. Řešení vidím v odbočovacích a připojovacích pruzích. Jenže to je velmi nákladné a ŘSD se do toho nechce. Snad kraj jejich prosazovanou variantu o zaslepení odboček nepodpoří," řekl Řezníček.

Úplné uzavření cest z tahu I/43 na Drnovice by podle místních navíc mnohonásobně zvýšilo provoz v sousedních Voděradech, které jsou na stejné trase. Stejně jako v Lysicích, přes které by nejen Drnovičtí museli auty nově denně jezdit.

Zmíněná odbočka navíc slouží jako jedna z objízdných tras, když se stane nehoda na hlavním tahu. „Zrušení odbočky na Drnovice znamená stonásobně větší provoz přes Voděrady. Je jen jedno řešení, a to dálnice," myslí si další z čtenářů Blanenského deníku Rovnost Tomáš Ducháček.

Podle jihomoravského koordinátora Bezpečnosti silničního provozu BESIP ministerstva dopravy Pavla Čížka ale řada vesnic na trase I/43 zpomaluje provoz. „Osobně mám trauma, když po této silnici z Brna na Svitavy jedu. Skoro nikde není možné bezpečně předjíždět. A tak zde řidiči ztrácejí nervy. Když to jen trochu jde, rozjedou se rychle a pak není k nehodě daleko," uvedl Čížek.

Zároveň je přesvědčený, že řešením mohou být kromě stavby léta diskutované rychlostní silnice R43 pouze obchvaty obcí. „Ale to zřejmě v dohledné době není reálné. Na druhou stranu případná omezení rychlosti a zákazy předjíždění by situaci spíš ještě zhoršily," dodal zástupce BESIPu.

Autor: Jan Charvát

4.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies