VYBERTE SI REGION

Silnice na Blanensku lemují stánky s ovocem. Někdy na nevhodných místech

Blanensko - Nejvíce prodejců obchoduje u hlavního tahu 
z Brna na Svitavy. Blanenští policisté je vidí neradi. Ohrožují podle nich bezpečnost řidičů.

12.7.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

Vidina koupě čerstvých borůvek či meruněk je po kilometrech strávených za volantem často lákavá. Okolí silnic je v těchto dnech obsypáno prodejci letního ovoce a zeleniny. Na Blanensku je pro prodejce nejatraktivnější státní silnice z Brna do Svitav. K zastavení a nákupu tam na každém kroku lákají reklamní cedule.

Snaha prodejců upozornit na svůj stánek už zdaleka se ale vůbec nelíbí blanenským policistům. „Reklamní tabule rozptylují pozornost řidičů a vybízí je k zastavení často na nebezpečných místech, třeba i v protisměru," uvedla policejní mluvčí Iva Šebková. Lidé přebíhající silnici kvůli čerstvému ovoci by si podle ní měli uvědomit, že většina stánků stojí mimo obec, a tedy v místě, kde je maximální povolená rychlost devadesát kilometrů v hodině. „Zastavení a vystoupení z auta tam může být velmi nebezpečné. I v případě, že řidič u stánku nakonec nezastaví, jenom třeba zpomalí. Řidič za ním s tím nemusí počítat," nastínila Šebková.

S tím, že stánkaři mohou ohrozit bezpečnost projíždějících souhlasí i starosta Milonic Luboš Zachoval. „Vloni si tu jeden prodejce brambor postavil stánek hned pod školou a auta tam zastavovala na velmi nepřehledném místě. Nemluvě o tom, že vylepováním upoutávek poškozoval okolní ploty a stromy," vzpomněl.

Každý, kdo si chce postavit stánek s ovocem či zeleninou, musí získat povolení od správce pozemku, na němž chce prodávat. Potřebuje k tomu i stanovisko policie. „Zejména u krátkodobých prodejů narážíme na prodejce, kteří žádné povolení nemají. Přitom jim ve správním řízení hrozí vysoká pokuta," upozornila Šebková.

Stánkař v Lažanech si svůj stánek postavil na soukromém pozemku. „Nabízí hlavně melouny a mám dojem, že je o ně mezi projíždějícími velký zájem. On ani druhý stánkař na druhém konci obce řidiče nijak neohrožují. Na průjezd i zastavení je u obou stánků dost místa," řekl starosta Lažan Vlastislav Hemzal.

Odolat při pohledu na šťavnaté pochoutky je pro mnoho lidí těžké. Jenže čerstvost a kvalita plodů prodávaných u silnic může být problematická. „Na zelenině, která je hnojená organickými hnojivy, mohou zůstávat mikroby, které způsobují různé nemoci. Vždy je proto důležité ji před jídlem pořádně opláchnout pitnou vodou," vysvětlil Jan Mareček, ředitel Krajské hygienické stanice v Brně.

Obezřetní mají být zákazníci už při nákupu. „Vždy bychom si měli ovoce důkladně prohlédnout, jestli není puklé a napadené škůdci nebo plísní. Dobrým ukazatelem je i čistota a uspořádání stánku, přívod pitné vody či čisté oblečení prodávajícího. Prostě stačí používat selský rozum," prohlásil mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Pavel Kopřiva.

Podle Kopřivy mají lidé pečlivě zvážit zejména nákup uzenářských a mléčných výrobků. Ty se mají skladovat v teplotě od čtyř do osmi stupňů, což je venku ve stánku problém. „Stánkaři by měli vystavovat pouze makety zboží a to skutečné zákazníkům vždy vyndat z přenosného mrazáku," popsal Kopřiva. U ovoce a zeleniny přesné skladovací podmínky stanovené nejsou. „Nicméně ovoce po celodenním vystavení na slunci bývá už často na vyhození," dodal.

Inspektory vedle kvality prodávaného ovoce a zeleniny a dodržování hygienických pravidel zajímá i to, od koho, kdy a v jakém množství je prodejce koupil. „U každého zboží musí být správně uvedena především země původu. V souvislosti s rostoucí popularitou regionálních potravin se stále častěji setkáváme se lživým označením potraviny jako české," nastínil Kopřiva.

Běžný zákazník nemá právo nahlížet do průvodní dokumentace ke zboží. V případě, že se mu něco nezdá, má se obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Pokud se nedostatek potvrdí, prodejce čeká ve správním řízení pokuta. „Obecně může být až ve výši tří milionů korun, u stánků s ovocem či zeleninou ale bývá zpravidla podstatně nižší," doplnil mluvčí inspekce.

Nesprávně uvedená země původu není jediným způsobem, jak zákazníka oklamat. „Vzhledem k tomu, že do stánků většinou není zavedená elektřina, prodejci používají mechanické váhy. Není takový problém si je upravit, aby vážily o něco více," uvedl příklad mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotvauer. Také cena zboží musí být zřetelně napsaná na cedulce a odpovídat té účtované.

VERONIKA MACHOVÁ

Autor: Redakce

12.7.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies