VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrtelné nehody na Blanensku: oběti cestu znají

Blanensko - Za nehody na Blanensku často může vysoká rychlost. Troufnou si na ni převážně řidiči, jenž kritickým místem neprojíždějí poprvé.

9.11.2011
SDÍLEJ:

Při tragické nehodě u Lažánek zahynul osmnáctiletý mladík.Foto: Policie ČR

Smrtelné autonehody, které se staly v posledních dnech v okolí Blanska, měly zhruba stejný scénář – prudká zatáčka, velká rychlost, řidič navíc bydlel někde v okolí.

Podle policistů na klikatých silnicích Blanenska bourají téměř výhradně místní řidiči. „Člověk, který místem projíždí poprvé, jede opatrně, protože neví, co ho čeká. Zato místní zkouší pořád víc a víc. Přeceňují své schopnosti a naopak podceňují kritické úseky. Mladík minule zatáčku projel pomaleji a vyšlo to, v pátek zkusil zrychlit a dopadl špatně,“ popsal David Chládek z blanenské policie páteční dopravní nehodu v Lažánkách, kde zemřel teprve osmnáctiletý řidič.

Stejně tak přišla o život na konci října sedmatřicetiletá žena u Novohradských tunelů mezi Blanskem a Šebrovem. „Příčinou nehody byla velká rychlost, řidička nejela místem poprvé a silnici dobře znala,“ připomněl Chládek. Podle policejních statistik lidé, kteří nejsou z Blanenska, v regionu údajně bourají převážně jen na státní silnici z Brna na Svitavy.

Zdeněk Pernica z blanenské autoškoly tvrdí, že řidiči si mají brát poučení z přibývajících pomníků u silnic. „V některých zatáčkách už je pomníků tolik, že je za chvíli nebude kde stavět. Nic jiného řidiče před vážnými následky nehod nemůže varovat lépe,” myslí si Pernica.

Podle policejních statistik roste počet dopravních nehod, které zaviní mladí nezkušení řidiči. Také osmnáctiletý řidič, který zahynul v pátek v Lažánkách, měl řidičák teprve několik měsíců.

Instruktor autoškoly Osvald Jevický tvrdí, že pro mladé nezodpovědné řidiče na silnici má své označení i ministerstvo dopravy. „Jsou to frikulíni. Je jim mezi osmnácti a třiadvaceti lety, vše znají a všude byli a hlavně jsou free, cool a in,” vysvětlil Jevický a dodal, že takovým řidičům chybí dohled rodičů a s tím i pocit odpovědnosti. „Teď v autoškole vedu třídu motorkářů. Říkají, že chtějí být v budoucnu dobrovolní dárci orgánů a ještě se tomu smějí. Jsou vytržení z reality,” kroutí nevěřícně hlavou instruktor.

V diskuzi, která se rozpoutala po páteční nehodě v Lažánkách, mnozí lidé přičítají vinu nejen mrtvému řidiči, ale i různým dalším faktorům. Například stromům vysázeným podél silnice, které údajně zvyšují riziko nárazu a tím i vážných následků nehody. A překvapivě i instruktorům, kteří prý v autoškole dostatečně nepoučili mladé řidiče o tom, co se jim za volantem může stát. Ti se však brání „Je to nesmysl. Začínající řidiče máme pod kontrolou, vysvětlujeme jim jejich chyby. Oni se dokážou ovládat a v autoškole působí spořádaně. Ale pak dostanou řidičák do ruky a je to jako když vypustíte dravou zvěř. Přestanou přemýšlet, co se může stát,“ tvrdí Jevický, který instruktora dělá už šestadvacet let.

Blanenské autoškoly přitom u začínajících řidičů dbají na prevenci. Někde pouštějí šoty s následky nehod, které vytvořil například BESIP. Jinam chodí šířit osvětu přímo policista.

„Kolega z dopravního oddělení dochází i na objednávku středních škol. Nosí s sebou různé materiály, filmy, ukazuje obrázky s následky nehod. Některé jsou šokující, ale ti studenti stejně nevěří, že se to skutečně může stát,” vysvětlil policista Chládek.

Podle Zdeňka Pernicy by se začátečníci mohli uklidnit se zavedením tak zvaného řidičáku na zkoušku. „Systém už fuguje v Německu. Začátečník musí první rok jezdit pod dozorem. Také v autoškole by mělo přibýt tréninkových hodin, současných dvacet odježděných hodin je málo. No a na mladé řidiče mají především dohlížet rodiče,” uzavřel Pernica.

Autor: Redakce

9.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies