VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrtelné nehody na Blanensku: oběti cestu znají

Blanensko - Za nehody na Blanensku často může vysoká rychlost. Troufnou si na ni převážně řidiči, jenž kritickým místem neprojíždějí poprvé.

9.11.2011
SDÍLEJ:

Při tragické nehodě u Lažánek zahynul osmnáctiletý mladík.Foto: Policie ČR

Smrtelné autonehody, které se staly v posledních dnech v okolí Blanska, měly zhruba stejný scénář – prudká zatáčka, velká rychlost, řidič navíc bydlel někde v okolí.

Podle policistů na klikatých silnicích Blanenska bourají téměř výhradně místní řidiči. „Člověk, který místem projíždí poprvé, jede opatrně, protože neví, co ho čeká. Zato místní zkouší pořád víc a víc. Přeceňují své schopnosti a naopak podceňují kritické úseky. Mladík minule zatáčku projel pomaleji a vyšlo to, v pátek zkusil zrychlit a dopadl špatně,“ popsal David Chládek z blanenské policie páteční dopravní nehodu v Lažánkách, kde zemřel teprve osmnáctiletý řidič.

Stejně tak přišla o život na konci října sedmatřicetiletá žena u Novohradských tunelů mezi Blanskem a Šebrovem. „Příčinou nehody byla velká rychlost, řidička nejela místem poprvé a silnici dobře znala,“ připomněl Chládek. Podle policejních statistik lidé, kteří nejsou z Blanenska, v regionu údajně bourají převážně jen na státní silnici z Brna na Svitavy.

Zdeněk Pernica z blanenské autoškoly tvrdí, že řidiči si mají brát poučení z přibývajících pomníků u silnic. „V některých zatáčkách už je pomníků tolik, že je za chvíli nebude kde stavět. Nic jiného řidiče před vážnými následky nehod nemůže varovat lépe,” myslí si Pernica.

Podle policejních statistik roste počet dopravních nehod, které zaviní mladí nezkušení řidiči. Také osmnáctiletý řidič, který zahynul v pátek v Lažánkách, měl řidičák teprve několik měsíců.

Instruktor autoškoly Osvald Jevický tvrdí, že pro mladé nezodpovědné řidiče na silnici má své označení i ministerstvo dopravy. „Jsou to frikulíni. Je jim mezi osmnácti a třiadvaceti lety, vše znají a všude byli a hlavně jsou free, cool a in,” vysvětlil Jevický a dodal, že takovým řidičům chybí dohled rodičů a s tím i pocit odpovědnosti. „Teď v autoškole vedu třídu motorkářů. Říkají, že chtějí být v budoucnu dobrovolní dárci orgánů a ještě se tomu smějí. Jsou vytržení z reality,” kroutí nevěřícně hlavou instruktor.

V diskuzi, která se rozpoutala po páteční nehodě v Lažánkách, mnozí lidé přičítají vinu nejen mrtvému řidiči, ale i různým dalším faktorům. Například stromům vysázeným podél silnice, které údajně zvyšují riziko nárazu a tím i vážných následků nehody. A překvapivě i instruktorům, kteří prý v autoškole dostatečně nepoučili mladé řidiče o tom, co se jim za volantem může stát. Ti se však brání „Je to nesmysl. Začínající řidiče máme pod kontrolou, vysvětlujeme jim jejich chyby. Oni se dokážou ovládat a v autoškole působí spořádaně. Ale pak dostanou řidičák do ruky a je to jako když vypustíte dravou zvěř. Přestanou přemýšlet, co se může stát,“ tvrdí Jevický, který instruktora dělá už šestadvacet let.

Blanenské autoškoly přitom u začínajících řidičů dbají na prevenci. Někde pouštějí šoty s následky nehod, které vytvořil například BESIP. Jinam chodí šířit osvětu přímo policista.

„Kolega z dopravního oddělení dochází i na objednávku středních škol. Nosí s sebou různé materiály, filmy, ukazuje obrázky s následky nehod. Některé jsou šokující, ale ti studenti stejně nevěří, že se to skutečně může stát,” vysvětlil policista Chládek.

Podle Zdeňka Pernicy by se začátečníci mohli uklidnit se zavedením tak zvaného řidičáku na zkoušku. „Systém už fuguje v Německu. Začátečník musí první rok jezdit pod dozorem. Také v autoškole by mělo přibýt tréninkových hodin, současných dvacet odježděných hodin je málo. No a na mladé řidiče mají především dohlížet rodiče,” uzavřel Pernica.

Autor: Redakce

9.11.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Eliška Kolečkářová vzpomíná na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Komunisti její rodině v roce 1951 vzali statek na Hodonínsku. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval.
6 9

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Koruna, ilustrační foto
19 7

Co s korunou po intervencích? Zavedení eura je v kurzu

ONLINE: Francie volí prezidenta

Kdo bude novým francouzským prezidentem? Lid Francie hlasuje v prvním kole voleb. Průzkumy favorizují Marine Le Penovou, vítězem ale může být kdokoli z kvartetu favoritů. Očekáváme nesmírně vyrovnané výsledky.

Roman Prymula: Češi mají nižší práh bolestivosti než Číňané

Jaký je rozdíl mezi poslancem a lékařem? Lékař svojí operaci dokončí. Pokud to nezvládne, práci za něj dokončí hned jiný tým. Poslanec to má jinak: pacienta klidně v polovině operace zašije a odejde. Pak se počká na nový tým, který celou operaci provede znovu, říká nový náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula. V úřadu bojoval za univerzitní nemocnice, tradiční čínskou medicínu a očkování. 

Inkluze není nepřítel, dojímá příběh chlapce s vzácným syndromem

/ROZHOVOR, VIDEO/ Nechci pro své dítě nic speciálního, chci jen, aby měl stejnou šanci, jako ostatní.  Tato slova napsala Hana Kubíková z Liberce. Maminka kluka se vzácným Wiliamsovým syndromem. Už několik let se snaží své okolí přesvědčit, že inkluze nemusí být strašákem. „Člověk může hodně dokázat, pokud to aspoň zkusí," říká.

Bělobrádek: Minimální mzdu dramaticky zvedat nebudeme

V Česku není nyní podle vicepremiéra Pavla Bělobrádka (KDU-ČSL) prostor pro "dramatický růst" minimální mzdy. Řekl to dnes v pořadu Partie televize Prima. Reagoval tak na požadavek odborů zvednout od ledna nejnižší výdělek o 1500 korun na 12 500 korun. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před pár dny řekl, že by minimální mzda měla odpovídat 40 procentům průměrné mzdy. S tím souhlasí i zaměstnavatelé ze Svazu průmyslu a dopravy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies