Zastupitelé měst a obcí na jižní Moravě chtějí tuto statistiku snížit. V letošním roce proto dohromady vyčlenili miliony korun na osvětlování nebezpečných přechodů.

Podle policistů jsou nejvíce nebezpečné zejména ty, které vedou přes silnice se dvěma jízdními pruhy v jednom směru. „Auto v prvním pruhu zastaví. Řidič v tom druhém si ale přecházejícího chodce často nevšimne a srazí ho," varoval policejní mluvčí Pavel Šváb.

Policisté také upozornili, že téměř padesát střetů auta s chodcem se od začátku roku stalo v noci. „Čtrnáct z těchto nehod se stalo na neosvětlených úsecích silnic. Dokonce při nich zemřeli dva lidé," sdělil Šváb.

Podle policistů existuje řešení, jak tragickým následkům alespoň zčásti předejít. Kritické přechody osvětlit. „Jen lampy veřejného osvětlení nestačí. Je důležité na ně řidiče upozornit speciálním bílým světlem," prohlásila mluvčí blanenské policie Iva Šebková.

Právě blanenští policisté proto nedávno vypracovali pro správce silnic a přechodů dokument, ve kterém na nebezpečná místa upozornili. „U jednoho z námi navrhovaných přechodů v Ráječku již osvětlení od března letošního roku stojí," pochválila Šebková.

Nebezpečné přechody na jižní Moravě
- Hněvkovského ulice v Brně: přechod vede přes čtyřproudou silnici
- ulice Poříčí v Brně: i zde hrozí srážka při přecházení čtyřproudé silnice
- Kounicova ulice v Brně: přechod je umístěný těsně za kontejnery na odpad; řidiči přes ně nevidí chodce na silnici vcházet
- přechod na silnici I/43 v Lipůvce na Blanensku: osvětlený je méně využívaný přechod; to může zmást řidiče, který s dalším neosvětleným přechodem nepočítá
- Doubravice nad Svitavou na Blanensku: přechod je v blízkosti autobusové zastávky; lidé přes něj přecházejí na spoje do práce v ranních a večerních hodinách, kdy je špatná viditelnost

Tamní přechod vede přes silnici poblíž nádraží. „Lidé tudy procházeli v brzkých ranních hodinách ještě za tmy na vlak do práce. Řešili jsme tam několik srážek s chodcem ročně," zdůvodnila mluvčí, proč právě v Ráječku o osvětlený přechod usilovali.

O to stejné se snažili také obyvatelé obce. O zabezpečení hlasovali v projektu energetické společnosti ČEZ. „Lidé zasláním svého hlasu mohli rozhodnout, na kterém místě v kraji osvětlení postavíme. Ten v Ráječku skončil na druhém místě za přechodem v brněnské Bauerově ulici," popsal projekt mluvčí společnosti Jaroslav František Jurča.

Brňané se zatím osvětlení nedočkali. „Do konce června tam ale světla budou stát," slíbil Jurča.

Na třetím místě v hlasování skončil přechod v Dvořákově ulici v Hodoníně. „Osvětlení již naše obyvatele chrání od května," potvrdila mluvčí hodonínské radnice Barbora Lahová.

Přechody mají v kraji na starosti zpravidla zastupitelé měst a městských částí. Ročně do úpravy a osvětlování přechodů investují statisíce korun. „Letos jsme na osvětlení přechodů vyčlenili přes milion korun. Máme v plánu lampami zabezpečit přechody v ulicích Traubova, Křídlovická a Horní," sdělil například starosta Brna-středu Libor Šťástka.

Přechody vhodné k osvětlení vybírají v největším městě v kraji starostové ve spolupráci s pracovníky Technických sítí Brno. „Bezpečí dětí je nejdůležitější. Na začátku roku jsme proto zmapovali situaci na přechodech v Brně a okolí poblíž mateřských a základních škol. Po vyhodnocení navrhujeme nasvětlení zhruba dvou až tří desítek přechodů v jejich blízkosti," nastínil plán na letošní rok provozně technický ředitel společnosti Josef Šaroun. Náklady na osvětlení jednoho přechodu se podle něj pohybují v rozmezí sto padesát až dvě stě tisíc korun.

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka ale nehody na přechodech jen instalace osvětlení nevyřeší. „Stejně, možná i důležitější, je správné značení. Důležité je také dohlížet, aby byly přechody na přehledných úsecích," uvedl Čížek.

Osvětlování může mít podle něj ale také nevýhody. „Zářivá světla dokážou rozptýlit řidiče. Budou zvyklí, že každý přechod je osvětlený, a můžou potom snadněji přehlédnout ty neosvětlené," varoval Čížek. Podle něj potrvá ještě minimálně několik let, než budou osvětlené všechny přechody v kraji.