VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Střety vlaků na trati? Na jižní Moravě častěji s lidmi než auty

Jižní Morava – Život jí už připadal příliš těžký. Lehla si na koleje a čekala, až její trápení ukončí vlak. Položila se ale na trať, kde byla dlouhodobá výluka a vlaky tam nejezdily. „Policisté, které přivolali svědci, pak ženu předali záchranářům," popsala loňský případ mluvčí jihomoravských policistů Petra Ledabylová. Počet těch, jejichž životy končí na kolejích, v kraji klesá. Přesto i vloni zemřelo na jihu Moravy na železniční trati třiadvacet lidí. Častěji než auta se s vlakem střetávají lidé.

10.1.2016
SDÍLEJ:

Nehoda na železničním přejezdu ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku z roku 2015. Zranilo se celkem osm lidí.Foto: DENÍK/Přemysl Spěvák

V roce 2015 se na jihomoravských železničních přejezdech stalo pět nehod. Zemřeli dva lidé a dvaadvacet se zranilo. „Nehod na přejezdech ubylo, předloni jich bylo deset. Proti tomu evidujeme nárůst zraněných. Číslo ale zvyšuje nehoda na přejezdu ve Velkých Pavlovicích na Břeclavsku, kde se museli záchranáři postarat o devatenáct zraněných," uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Květnovou nehodu ve Velkých Pavlovicích stále ještě vyšetřuje policie. „Čekali jsme na znalecké posudky zraněných," podotkla mluvčí břeclavských policistů Kamila Haraštová. Tehdy vjel řidič nákladního auta na přejezd i přesto, že svítila signalizace a místem právě projížděl osobní vlak plný lidí.

Tento přejezd je podle tamního místostarosty Petra Hasila poměrně problematický. „Nehody se tam stávají. Chybí tam závory, a když zapadá slunce, výstražné znamení je špatně vidět," vysvětlil Hasil.

Chybí závory

Problém mají i ve Strážnici na Hodonínsku. „Přejezdů je tady hned několik. Koleje vedou celým městem, i v postranních uličkách. V jednom místě se vloni staly dvě smrtelné nehody. Signalizace byla funkční, vina byla na straně řidičů," poukázal na křížení kolejí se silnicí v blízkosti sousedního Petrova mluvčí policistů Petr Zámečník.

I když oba zmíněné přejezdy mají výstražná světla, chybí jim závory. „Oba tyto přejezdy by ale závory měly v budoucnu získat," doplnil Drápal. V Jihomoravském kraji je celkem 381 přejezdů, z nich pak skoro polovinu označuje pouze výstražný kříž. Že závory pomáhají nehodám předcházet, potvrdila i Haraštová. „Dřív byl problematický úsek z Břeclavi na Mikulov. Od doby, kdy se tam podařilo dát závory, ubylo nehod," řekla mluvčí.

Nehody na železnici v Jihomoravském kraji za poslední roky.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE

Statistikám srážek na železnici v loňském roce vé-vodily střety s lidmi. Stalo se jich sedmadvacet a zemřelo při nich jedenadvacet lidí. „Zhruba desítka z těchto případů byly sebevraždy nebo pokusy o ně," upozornila Ledabylová. Podle mluvčí si sebevrazi vybírají hlavně rušné tratě, kde jezdí vlaky rychle. Podobná nehoda se stala v listopadu mezi brněnskými Maloměřicemi a Královým Polem, kde přejel vlak pětadvacetiletého muže. Na místě zemřel.

Podle psycholožky Jitky Jeklové lidé z kolejí nemají respekt. „Někteří řidiči spěchají, další bývají zamyšlení. Pak jsou hazardéři, kteří mají pocit, že se jim nemůže nic stát," vysvětlila Jeklová. Chodci, kteří přecházejí koleje na neoznačených místech, jsou většinou lidé bydlící v jejich blízkosti. „Spoléhají se na svou zkušenost, ta se ale může ukázat jako lichá. A pak se také stává, že cizí lidé omylem vystoupí tam, kde nechtějí," dodala Jeklová.

Právě takový scénář měla nehoda v brněnských Chrlicích loni v říjnu. Otec s osmiletou dcerou vystoupili v místě, kde nebyla zastávka. Protijedoucí rychlík dívku smetl, na místě zemřela. Lidé si často neuvědomují, že železný kolos jedoucí velkou rychlostí nezastaví hned. „Strojvedoucí nemohl nic udělat. Trvá mnoho desítek až stovek metrů, než zastaví. A nejhorší je, že se na ty lidi před sražením i po něm dívá," dodal mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Autor: Karolína Peřestá

10.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Petra Kvitová.
5

Půl milionu. Taková je už odměna za informace o útočníkovi na Kvitovou

Ilustrační foto.
29

EET a fitness: trenéry čeká existenční dilema, zákazníky fronty

Spíme málo. Trpíme proto nadváhou a depresemi

Spánek? Na ten jsem dlouho neměla čas, přiznává osmatřicetiletá manažerka Lenka Procházková. Snažila se totiž stihnout úplně všechno – práci si nosila domů, děti dirigovala hlavně přes telefon, k tomu se starala o nemohoucí rodiče. Během pracovního týdne strávila v posteli sotva pět hodin denně. Někdy musely stačit i čtyři hodiny. Dokud nepřišel zvrat.

AKTUALIZUJEME

Teror před britským parlamentem, potvrzeno: Zahynuli tři lidé a útočník

/SLEDUJEME ONLINE/ Muž najel na mostu u budovy parlamentu do lidí autem a čtyřicet jich zranil, celkem tři jeho útok nepřežili. Poté zasáhl policistu nožem. Bezprostředně po útoku jej policie zranila střelbou, které později podlehl. Skotský parlament kvůli útoku přerušil jednání o nezávislosti. Policie útok vyšetřuje jako teroristický čin. Mezi oběťmi nejsou Češi. 

EXKLUZIVNĚ

Babišovi nebudu dělat kašpárka, věří jeho nový poradce

Jeden z nejhlasitějších kritiků elektronické evidence tržeb začal radit jejímu duchovnímu otci Andreji Babišovi. Nebojí se autor Hlídače EET Michal Bláha, že ho ministr financí a šéf Hnutí ANO umlčí a zneužije v rámci předvolebního boje?

Vláda chce vyhnat divočáky z úkrytu. Z řepky a kukuřice

Zmenšit pole a zvýšit pokuty za nepovolený vstup do lesa. To jsou jedny z nejdiskutovanějších bodů novely zákona o myslivosti, který včera prosadil kabinet Bohuslava Sobotky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies