VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tunely v Brně otvírají. Skoro o rok později

Brno – O rok později, ale přece. Tento pátek se brněnští řidiči dočkají něčeho, v co někteří ani nevěřili. Otevřou se Královopolské tunely. Dvoukilometrová podzemní stavba má především ulevit dopravně přetíženému Králově Poli a Žabovřeskám. Spolu s víceúrovňovou křižovatkou Svitavská radiála se stane čtvrtou částí nového Velkého městského okruhu.

28.8.2012 37
SDÍLEJ:

Královopolské tunely v Brně - ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Datum otevření tunelů potvrdila vedoucí brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová. „Tunely dáme řidičům k dispozici jednatřicátého srpna," ujistila Hoderová.

Definitivně tak padl kámen ze srdce lidem z Králova Pole a Žabovřesk. „Čekání na otevření tunelů bylo skoro nekonečné. Současná trasa městského okruhu vede prostředkem Králova Pole. A v Palackého třídě či Slovanském náměstí to je s auty už dost šílené. Časté kolony a s tím spojený prach a smrad z výfuků," je rád Vladislav Kučera.

Spokojený je i starosta sousedních Žabovřesk Marek Šlapal. „Jsem rád, že jsme se dočkali. Snad se konečně zklidní provoz na Minské a Horově. Doteď tudy auta jezdí auta, která by jinak jela tunely. Jejich odklonem se snad otevře cesta pro opravu obou ulic příští rok," doufá Šlapal.

Původně plánovali silničáři stavbu za dvě miliardy korun dokončit už na podzim minulého roku. Jenže čáru do rozpočtu jim udělalo rozhodnutí pražského městského soudu. Ten předloni v listopadu dal za pravdu žalobě sdružení Velký městský okruh Brno a zrušil platné stavební povolení pro tunely. Na tři měsíce tak museli dělníci stavbu zakonzervovat a spustili ji až s novým stavebním povolením v březnu roku 2011.

Jenže ani nové stavební povolení se místnímu sdružení nelíbilo. Nedostatečně se podle něj vypořádalo s řešením protihlukových opatření. Lidé tak podali další žalobu. Stáhli ji až po domluvě s Ředitelstvím silnic a dálnic. To jim slíbilo odklonění dopravy z Hradecké ulice a dalo přesný harmonogram prací. Zúčastní se také měření hlukové zátěže. „Měření ještě nezačalo, ale očekáváme jej v nejbližší době. A budeme i u jeho vyhodnocování. Silničáři slíbili, že v případě potřeby dostaví další protihluková opatření. Podle nás to bude potřeba," řekl předseda sdružení Karel Štěpaník.

Dokončení tunelů a přilehlých křižovatek znamená finiš čtvrté velké stavby moderního velkého městského okruhu. Ten má výrazně urychlit dopravu po Brně a současně odvést auta z jeho ulic. O jeho trase rozhodli brněnští radní už v roce 1994. „S odstupem času se to ukazuje jako dobré řešení. Škoda ale je to, že už není hotová větší část okruhu. Staví se pomalu a rozvoj dopravy přitom je obrovský," hodnotil pozitivně rozhodnutí svých předchůdců náměstek primátora pro územní plánování Ladislav Macek.

Stavba je podle něj pomalá nejen kvůli nedostatku peněz ve státní kase, ale také zdlouhavé práci úředníků. „Třeba křižovatka Hlinky a tunely v Pisárkách čekaly na stavební povolení dva roky. Nabraly rok a půl zpoždění," poznamenal Macek. Stavba prvního českého dálničního tunelu byla zatím poslední otevřenou částí městského okruhu. Začala v roce 2002 a skončila v roce 2007.

Jako první část okruhu postavili silničáři mezi roky 1996 a 1998 Husovický tunel. V letech 2000 a 2002 na něj navázala část okruhu Lesná vedoucí k tehdy teprve plánovaným Královopolským tunelům.

Podle mluvčího brněnské policie Pavla Švába je i na několika dokončených úsecích nového městského okruhu poznat zlepšení v dopravě. „Čtyřpruhová silnice odpovídá intenzitě dopravy. Naopak dvou či třípruhové silnice, po kterých je v současnosti městský okruh veden, mají malou kapacitu a nestačí ve špičkách. Tvoří se kolony a v nich přibývají nehody," upozornil Šváb.

Autor: Petr Jeřábek

28.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 37
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo novým vydáním ukázal, že se nenechá zastrašit. Tak hodnotí německé deníky první číslo časopisu po krvavém atentátu na redakci z minulého týdne.
AKTUALIZUJEME
6 11

Charlie Hebdo: Policie zadržela 10 podezřelých

Americká letadlová loď Carl Vinson
9 27

Američané jsou v Koreji zatím bezzubí. Nesestřelí balistické střely KLDR

Kdo nemá platnou jízdenku, ať si vystoupí. Cože?!

Od dubna se na problémových linkách městské hromadné dopravy vyskytují takzvaní asistenti přepravy. Mají za úkol dbát na bezpečnost, nepustit do vozidla osoby bez platné jízdenky, se zápachem a pod vlivem alkoholu, nebo je na příští zastávce „vysadit".

Festivaly musí poprvé přejít na EET. Očekávají problémy

Startující festivalová sezóna přinese jejich provozovatelům i zúčastněným prodejcům a stánkařům zásadní změnu: poprvé budou muset evidovat své tržby v elektronickém systému. Zkušenosti z trhů naznačují, že je to může připravit o značnou část tržeb.

Penta pokračuje v zahraničních akvizicích. Podle Dospivy není na prodej

Finanční skupina Penta miliardáře Marka Dospivy hodlá i letos pokračovat v zahraničních akvizicích, do nichž se pustila v loňském roce. Celková aktivita firem, které má skupina v portfoliu, se loni zvýšila meziročně o 21 procent, zisk skupiny o čtvrtinu. Podle Dospivy není Penta na prodej.

Obchody musí stáhnout německé pudinky, mohou mít v sobě kov

Státní veterinární správa nařídila stáhnout z prodeje pudinkové dezerty od německého výrobce Neuburger Milchwerke GmbH & Co. Německé dozorové orgány informovaly prostřednictvím systému rychlého varování RASFF ostatní členské země o přítomnosti kovového úlomku v balení dezertu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies