Podle Dalibora Kameníka, který bydlí kousek od Staré Moravy, z více než padesáti domů, které jsou kolem městského ramene řeky, se vyslovilo proti chystanému přístavišti pětačtyřicet. „Hlavní důvody jsou hygienické, hlukové a ochrana životního prostředí. Žijeme tady v lokalitě čistě pro bydlení a za deset let nám to tady chtějí změnit a žití nám výrazně znepříjemnit," vyjádřil se jeden z téměř dvou stovek lidí z okolí připravované stavby. Právě ti podali hromadnou připomínku na městský úřad proti změně územního plánu.

Ta je zapotřebí jako jeden z prvních kroků pro vznik turistického kotviště. Proti němu se vyjádřila i zastupitelka za Nezávislé Radana Stahalová. „Město by mělo jednat podle toho, co lidé chtějí. Nemohou jen tak zničit životní podmínku v okolí jejich domovů," myslí si opoziční zastupitelka, která se připojila ke společné připomínce.

Existence malé plavební komory, přístavu Východ a přístaviště Centrum se nezamlouvá ani rybářům, kteří se obávají znečištění vodního toku a závažných úprav říčního ramena. Doporučují proto rozšíření stávajícího přístaviště nad jezem. „Naší první připomínkou bylo to, aby se udělala cesta vedle Veslařského klubu přes pole na hráz. Ne aby se kvůli osmi stovkám metrů k novému přístavišti ve městě obětovalo tolik milionů korun," uvedl místopředseda hodonínské organizace Moravského rybářského svazu Miroslav Olšar.

Právě na hromadnou připomínku proti změně územního plánu zareagovalo téměř šest stovek lidí z Hodonína a okolí. Ty naopak vyzývají k podpoře záměru ředitelství vodních cest na splavnění řeky Moravy. „Přináší nám jedinečnou příležitost pro obnovu života v centru města, pomocí propojení turistického ruchu na řece Moravě a jeho dotažením přímo do srdce centra města, na Masarykovo náměstí a následně na celou Národní třídu," píše se v petici.

K ní se připojil například provozovatel Přístaviště U Jezu František Ondruš. Ten podal i vlastní připomínku. „Doporučuji a žádám záměr schválit pro ochranný přístav, který by zabezpečil při dokončení plavební komory Rohatec bezpečnost plavidel, lidí a majetku. Rovněž by zajistil služby k tomu nutné a důležité, neboť žádná z nich se na řece Moravě doposud nenachází. Jde o odčerpání nádních vod plavidel, doplnění pohonných hmot, přípojky elektřiny a vody a další," uvedl Ondruš.

Plavební komora s turistickým přístavem, který by financoval stát a jehož rozpočet by se měl pohybovat kolem čtyř set milionů, má podporu i u sociálněde-mokratického místostarosty a garanta rozvoje města Jiřího Jandy. „Nejde jen o bezpečnostní důvody, obě komise rady záměr doporučují. Nesouhlasím s tím, že by rušilo občany v Rybářích. Jde o kanál, kde by byla omezená rychlost na pět kilometrů v hodině," sdělil místostarosta.

Podle vedoucího radničního odboru rozvoje města Dalibora Nováka úředníci už s připomínkami pracují. „Zpracujeme jejich vyhodnocení a případně je předáme projektantovi, který může upravit návrh změny územního plánu pro společné jednání. Bude ještě druhé veřejné projednání, kde k tomu může mít veřejnost opět připomínky. Pak se k tomu vyjadřuje zastupitelstvo," vysvětlil Novák. Upozornil i na to, že záměr bude ještě určitě podléhat posouzení vlivu na životní prostředí EIA. Projekt musí také projít územním a stavebním řízením. Podle vedoucí rozvoje města by se do stavebních prací mohli dělníci pustit zhruba za sedm až osm let.