VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Účet za kampaně v Jihomoravském kraji: 20 milionů. Pomáhají dary i dobrovolníci

Jižní Morava – Dvacet milionů korun. Takovou částku má v letošním rozpočtu Jihomoravský kraj na podporu nízkoprahových center pro děti a mládež. Stejnou sumu se rozhodla devítka hlavních stran investovat do předvolební kampaně.

3.10.2016
SDÍLEJ:

Billboardy politických stran v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V celé České republice se pak za volby utratí i půl miliardy korun. „Má tedy smysl dívat se politikům pod prsty a tázat se, odkud se tyto peníze berou a kam putují," shrnul ředitel Transparency International David Ondráčka. Právě odborníci z této společnosti hodnotí průhlednost financování kampaní v krajích.

Nejlépe se v hodnocení odborníků umístila koalice zelených a Pirátů. „Na stránkách máme zveřejněný rozpočet kampaně. Celkem počítáme s výdaji k devíti stům tisíců korun," sdělila za zelené Jana Leitnerová. Třetinu do rozpočtu přitom přinesou dary členů strany či sympatizantů.

Nejvíce peněz strany investují hlavně do reklamy. „Hlavně za venkovní reklamu jako jsou billboardy nebo plakáty," připustil lidovecký kandidát na hejtmana Roman Celý, do čeho strana investuje nejvíce ze čtyř milionového rozpočtu kampaně.

Stejnou taktiku zvolili i sociální demokraté. Všechny jejich výdaje na kampaň voliči naleznou na transparentním účtu. „Celkové náklady budou asi šest milionů korun," sdělil jihomoravský předseda strany Roman Hanák.

Kromě billboardů se stále více stran orientuje na kampaně na sociálních sítích. „Největší položkou v rozpočtu byla právě reklama na nich, do toho ovšem počítáme také náklady na tvorbu videí nebo webových stránek," uvedl lídr kandidátky TOP09 a Žít Brno Jan Vitula. Za kampaň utratí jeden a půl milionu korun.

Nejšetřivější stranou na jižní Moravě jsou komunisté, jejichž rozpočet je pouze sedm set tisíc korun. „Kladli jsme hodně důraz na kontaktní kampaň mezi voliči," vysvětlil mluvčí jihomoravských komunistů Filip Zachariáš.

Podle hodnocení ale právě komunistická kampaň je ta nejméně průhledná na jižní Moravě. „Na hodnocení se ukazuje, že reforma politických financí je skutečně potřeba, protože v současnosti nelze ani u většiny parlamentních stran důsledně dohledat, kdo platí jejich volební kampaň. V krajích je u velkých parlamentních stran situace ještě horší a většinou centrály stran netuší, jak financování přesně probíhá," potvrdil závěry šetření i člen expertní skupiny Rekonstrukce státu Vít Šimral.

Autor: Michal Rapco, Alžběta Nečasová, Jan Žlebek

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
3 15

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to ale vydrží dlouho

Syfilis. Ilustrační foto.
2 10

Syfilis je opět na postupu, může za to lehkomyslnost

Krutá rozlučka bez odměny. Lvíčata na Euru nepostoupila ze skupiny

Žádná euforie, žádný postup. Čeští fotbalisté do 21 let skončili na mistrovství Evropy v základní skupině. Bylo to v sobotu večer trpké loučení: Lvíčata padla s Dánskem 2:4.

Kaplana na Slovensku vyhodili za názory o homosexuálech, dnes káže v Šumperku

Slovenskými médii rezonuje případ evangelického kaplana Jakuba Pavlúse. Poté, co se šestadvacetiletý duchovní z Turan u Martina zastal homosexuálních manželství, biskupové jeho pracovní poměr ukončili. Své nové působiště našel v Šumperku.

Tropické počasí vydrží i příští týden, teploty atakují 35 stupňů

Zbytek června bude nadprůměrně horký a deštivý. Příští týden teploty vystoupají až na 35 stupňů. V červenci se teploty vrátí k dlouhodobému průměru, ale aspoň z počátku bude dále velmi deštivo. 

AKTUALIZOVÁNO

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

/VIDEO/ Podezřelý, nebezpečně vypadající předmět ve zkušební kabince v obchodním centru ve Zlíně – Malenovicích vyhnal v sobotu krátce před polednem tři stovky zaměstnanců a zákazníků před budovu. Nakonec se ukázalo, že jde o fotopast, kterou si doma někdo vyrobil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies