Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Účet za kampaně v Jihomoravském kraji: 20 milionů. Pomáhají dary i dobrovolníci

Jižní Morava – Dvacet milionů korun. Takovou částku má v letošním rozpočtu Jihomoravský kraj na podporu nízkoprahových center pro děti a mládež. Stejnou sumu se rozhodla devítka hlavních stran investovat do předvolební kampaně.

3.10.2016
SDÍLEJ:

Billboardy politických stran v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V celé České republice se pak za volby utratí i půl miliardy korun. „Má tedy smysl dívat se politikům pod prsty a tázat se, odkud se tyto peníze berou a kam putují," shrnul ředitel Transparency International David Ondráčka. Právě odborníci z této společnosti hodnotí průhlednost financování kampaní v krajích.

Nejlépe se v hodnocení odborníků umístila koalice zelených a Pirátů. „Na stránkách máme zveřejněný rozpočet kampaně. Celkem počítáme s výdaji k devíti stům tisíců korun," sdělila za zelené Jana Leitnerová. Třetinu do rozpočtu přitom přinesou dary členů strany či sympatizantů.

Nejvíce peněz strany investují hlavně do reklamy. „Hlavně za venkovní reklamu jako jsou billboardy nebo plakáty," připustil lidovecký kandidát na hejtmana Roman Celý, do čeho strana investuje nejvíce ze čtyř milionového rozpočtu kampaně.

Stejnou taktiku zvolili i sociální demokraté. Všechny jejich výdaje na kampaň voliči naleznou na transparentním účtu. „Celkové náklady budou asi šest milionů korun," sdělil jihomoravský předseda strany Roman Hanák.

Kromě billboardů se stále více stran orientuje na kampaně na sociálních sítích. „Největší položkou v rozpočtu byla právě reklama na nich, do toho ovšem počítáme také náklady na tvorbu videí nebo webových stránek," uvedl lídr kandidátky TOP09 a Žít Brno Jan Vitula. Za kampaň utratí jeden a půl milionu korun.

Nejšetřivější stranou na jižní Moravě jsou komunisté, jejichž rozpočet je pouze sedm set tisíc korun. „Kladli jsme hodně důraz na kontaktní kampaň mezi voliči," vysvětlil mluvčí jihomoravských komunistů Filip Zachariáš.

Podle hodnocení ale právě komunistická kampaň je ta nejméně průhledná na jižní Moravě. „Na hodnocení se ukazuje, že reforma politických financí je skutečně potřeba, protože v současnosti nelze ani u většiny parlamentních stran důsledně dohledat, kdo platí jejich volební kampaň. V krajích je u velkých parlamentních stran situace ještě horší a většinou centrály stran netuší, jak financování přesně probíhá," potvrdil závěry šetření i člen expertní skupiny Rekonstrukce státu Vít Šimral.

Autor: Michal Rapco, Alžběta Nečasová, Jan Žlebek

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
8 16

Vysvětlete svá slova z Respektu, apeluje Chovanec na Pelikána

Soukromá ponorka Nautilus vynálezce Petera Madsena
3

Je mrtvá, pohřbil jsem ji do moře, řekl o nezvěstné novinářce vynálezce ponorky

Sklizeň jde do finále. Jihočeši slaví dožínky

Žně vrcholí, na většině Jihočeského kraje je už úroda pod střechou. Výnosy sice netrhají rekordy, ale zemědělci jsou spokojení.

Chovanec: Atentáty v Evropě neovlivňují bezpečnost v Česku

/ANKETA/ Informace ze zahraničí nenaznačují, že by poslední atentáty v Evropě měly souvislost s Českem. Stupeň bezpečnosti se nemění, řekl novinářům ministr vnitra Milan Chovanec během dnešního jednání vlády. Kabinet vyslechl základní informace o situaci po čtvrtečním atentátu v Barceloně z úst šéfů zpravodajských služeb.

AKTUALIZUJEME

V Marseille vjel vůz do lidí, zabil jednu ženu. O terorismus nejspíš nešlo

/VIDEO/ Ve francouzském přístavním městě Marseille došlo na dvou autobusových zastávkách k incidentu, při němž vjel do lidí vůz. Zatím je potvrzen jeden mrtvý. Řidič byl zatčen. Uvedla to BBC.

Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. Finanční poradce Partners David Kučera vysvětluje, jak poznat, že nabídka je podezřelá, od koho si rozhodně nenechat radit nebo co je dnes slušný a dosažitelný výnos.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení