VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Účet za kampaně v Jihomoravském kraji: 20 milionů. Pomáhají dary i dobrovolníci

Jižní Morava – Dvacet milionů korun. Takovou částku má v letošním rozpočtu Jihomoravský kraj na podporu nízkoprahových center pro děti a mládež. Stejnou sumu se rozhodla devítka hlavních stran investovat do předvolební kampaně.

3.10.2016
SDÍLEJ:

Billboardy politických stran v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

V celé České republice se pak za volby utratí i půl miliardy korun. „Má tedy smysl dívat se politikům pod prsty a tázat se, odkud se tyto peníze berou a kam putují," shrnul ředitel Transparency International David Ondráčka. Právě odborníci z této společnosti hodnotí průhlednost financování kampaní v krajích.

Nejlépe se v hodnocení odborníků umístila koalice zelených a Pirátů. „Na stránkách máme zveřejněný rozpočet kampaně. Celkem počítáme s výdaji k devíti stům tisíců korun," sdělila za zelené Jana Leitnerová. Třetinu do rozpočtu přitom přinesou dary členů strany či sympatizantů.

Nejvíce peněz strany investují hlavně do reklamy. „Hlavně za venkovní reklamu jako jsou billboardy nebo plakáty," připustil lidovecký kandidát na hejtmana Roman Celý, do čeho strana investuje nejvíce ze čtyř milionového rozpočtu kampaně.

Stejnou taktiku zvolili i sociální demokraté. Všechny jejich výdaje na kampaň voliči naleznou na transparentním účtu. „Celkové náklady budou asi šest milionů korun," sdělil jihomoravský předseda strany Roman Hanák.

Kromě billboardů se stále více stran orientuje na kampaně na sociálních sítích. „Největší položkou v rozpočtu byla právě reklama na nich, do toho ovšem počítáme také náklady na tvorbu videí nebo webových stránek," uvedl lídr kandidátky TOP09 a Žít Brno Jan Vitula. Za kampaň utratí jeden a půl milionu korun.

Nejšetřivější stranou na jižní Moravě jsou komunisté, jejichž rozpočet je pouze sedm set tisíc korun. „Kladli jsme hodně důraz na kontaktní kampaň mezi voliči," vysvětlil mluvčí jihomoravských komunistů Filip Zachariáš.

Podle hodnocení ale právě komunistická kampaň je ta nejméně průhledná na jižní Moravě. „Na hodnocení se ukazuje, že reforma politických financí je skutečně potřeba, protože v současnosti nelze ani u většiny parlamentních stran důsledně dohledat, kdo platí jejich volební kampaň. V krajích je u velkých parlamentních stran situace ještě horší a většinou centrály stran netuší, jak financování přesně probíhá," potvrdil závěry šetření i člen expertní skupiny Rekonstrukce státu Vít Šimral.

Autor: Michal Rapco, Alžběta Nečasová, Jan Žlebek

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
9

Učitelé nechtějí kariéru s papíry

Věčný oheň. Ilustrační foto.
8

Nedůstojná pohřební praxe dál pokvete. Hromadný svoz nebožtíků neskončí

Zneužití osobních dat? Pokuta půl miliardy

Lidé budou moci snáze požadovat vymazání informací, které by je poškodily. Za rok jim to umožní nové nařízení EU.

Zpěvačka Špinarová byla uvedena do Síně slávy cen Anděl

Do Síně slávy hudebních cen Anděl byla dnes in memoriam uvedena zpěvačka Věra Špinarová. Majitelka nenapodobitelného hlasu zemřela letos v březnu ve věku 65 let. 

Slovenský symbol okupace 1968 vyjde na známce

Muž, který si před hlavní sovětského okupačního tanku v centru Bratislavy odhaluje hruď a kterého zachytil fotograf Ladislav Bielik, se objeví na známce i na pamětní minci. Příští rok se známka, kterou vydá Slovenská pošta, objeví pro zájemce přesně 21. srpna 2018 při 50. výročí srpnové invaze do Československa.

Odpad třídí stále více lidí. Radnice je motivují i dárky

Rok od roku Pardubice rozšiřují území, na němž mohou obyvatelé rodinných domů odkládat do samostatných kontejnerů biologicky rozložitelný odpad. Od roku 2007, kdy město s odděleným ukládáním bioodpadu začalo, ho separuje 2750 domácností. Letos byl sběr rozšířen i do okrajových částí města – do Lánů na Důlku a Opočínku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies