Unikát: brněnští vědci našli na Anktarktidě novou bakterii

Brno - Jednou by mohla pomoci vyrábět přírodní barvy nebo třeba prášek na praní ve studené vodě. Takovou bakterii objevili v Antarktidě vědci z brněnské Masarykovy univerzity. Pojmenovali ji po zakladateli české výzkumné stanice Pavlu Proškovi. Objev navíc pomohl dostat Českou republiku mezi omezený okruh států, které o nehostinném kontinentu rozhodují.

10.6.2013
Fotogalerie
31 fotografií

Vědci z brněnské Masarykovy univerzity na Antarktidě.Foto: archiv univerzity

Podobný vědecký úspěch podle odborníků nemá obdoby. „Je to poprvé, co se naše věda zapisuje do dějin Antarktidy popsáním neznámého druhu," řekl jeden z výzkumníků Miloš Barták. Výsledky výzkumu jeho tým zveřejní v prestižním odborném časopise.

Profesor, jehož jméno bakterie ponese, má z odhalení nového druhu radost. „Těší mě, že se vědcům objev povedl. Je mimořádně důležitý," konstatoval Prošek.

Světélkující pigment

Miniaturní bakterie s druhovým jménem prosekii má podle vědců velký potenciál. Vylučuje totiž žlutozelený světélkující pigment a dokáže tvořit řadu enzymů i za velmi nízkých teplot. „Ty by teoreticky mohly pomoci třeba s praním ve studené vodě," uvedl odborník z ústavu experimentální biologie přírodovědecké fakulty univerzity Ivo Sedláček.

Právě i prozkoumání neznámé bakterie je podle Proška důvod, proč může Česká republika od konce května spolurozhodovat o osudu Antarktidy. „Žádosti pomohlo i to, že jsme ji doložili velkým balíkem vědecké práce, kterou tam odvádíme," dodal Prošek.

Česká republika rozšířila stávající společenství osmadvaceti států takzvané Antarktické smlouvy. „Pro náš vstup hlasovalo sedmadvacet států, Rusko a Ukrajina se zdržely," uvedl Prošek.

Základnu na Antarktidě provozuje Masarykova univerzita od března roku 2006. Její vědci odhalí nejméně jednu novou bakterii ročně.

JIŘÍ HANÁK

Autor: Redakce

10.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
Řezání nosorožčích rohů

Obchod se zvířecími rohy vynáší víc než ten s kokainem

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Stávka řidičů. Odbory: Bude! Dopravci: Není k tomu důvod

Odborový svaz dopravy oznámil, že na některý den vyhlásí celostátní stávku řidičů autobusů, kteří jezdí na regionálních linkách. Tři největší dopravní společnosti, které zajišťují drtivé množství autobusových regionálních linek na Vysočině, ale tvrdí, že řidiči v kraji nemají ke stávce důvod.

Ostrava je u filmařů stále oblíbenější. Město láká domácí i zahraniční tvůrce

/FOTOGALERIE/ Nejenom architektonické skvosty Prahy nebo malebná jihočeská krajina či moravské vinice, ale také město Ostrava jako atraktivní lokalita láká domácí i zahraniční filmaře při natáčení filmů i televizních seriálů.