Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Terezíně uvažují o trati pro turisty

Terezín – O tom, že opět vyjedou osobní vlaky mezi Terezínem a Klobouky, přemýšlejí jak milovníci lokálek, tak terezínský obecní úřad. Půjde především o sezonní turistické atrakce.

15.1.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Tomáš Škoda

„Pokud by to bylo možné, tak bychom zavedli hlavně pro turisty osobní dopravu. V horším případě bychom tady chtěli provozovat šlapadla,“ představil terezínské plány starosta Antonín Hanák. Ten usiluje o obnovení osobní dopravy mezi Terezínem a Klobouky především s Klubem přátel lokálek. Poslední osobák na této trati vyjel v roce 1998. „Představy máme vypracované. Chtěli bychom, aby tady jezdily výletní a nostalgické vlaky, a to každý víkend. Máme připravené i jízdní řády,“ řekl autor projektu Pavel Marek. Podle něj by výletní vlaky mohly jezdit dokonce až do stanice Uhřice.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ale chtěla už před časem celou trať z Čejče až do Uhřic zrušit. Proti tomu se postavily plány MND, které tady ještě v roce 2007 nakládaly surovou naftu. SŽDC přerušilo správní řízení o zrušení dráhy. Podle Marka až do jara letošního roku. „Chceme, aby byla trať zachovaná, protože ji chceme a umíme do budoucna využívat. Dokonce jsme i připraveni finančně se spolupodílet na provozování trati,“ uvedl mluvčí MND Dan Plovajko s tím, že pokud se tato železnice zruší, tak má těžařská skupina nachystaná i jiné možnosti přepravy.

Jako nejasný vidí současný stav i terezínský obecní úřad. „Uvidíme, jak se situace vyvine a jestli nám vláda převede železnici bezúplatně, nebo se budou vypisovat nějaké tendry či výběrová řízení, pokud bude nějaký zájemce, třeba o likvidaci,“ vyjmenoval možnosti další možnosti starosta Terezína.

Podle Leoše Tomančáka z Klubu přátel lokálek je tato regionální dráha nyní ve stavu konzervace. „Bezúplatný převod na obce či mikroregiony je asi jediná myslitelná možnost, jak tuto dráhu pomoct zachránit. Obce nemají na koupi peníze,“ uvedl Tomančák.

Ani kloboucké radnici není osud trati lhostejný. „Byla by to vítaná turistická atrakce, zejména v návaznosti na cyklostezky. Moc velké šance ale těmto snahám nedávám, zejména kvůli nedostatku peněz,“ poznamenal starosta Klobouk Zdeněk Lobpreis.

Podle Marka je hlavně důležité, aby stát nenabídl trať k prodeji. Koleje by tak zřejmě skončily ve starém železe. „Obáváme se toho, jak bude vypadat nový koncept ministerstva dopravy a SŽDC. Ten poslední, který by znamenal prodej tratí, vrátily zpátky námitky hospodářské komory a svazu měst a obcí,“ upozornil Marek.

Jednokolejná trať mezi Čejčí a Ždánicemi se začala stavět roku 1906 a už za dva roky sloužila nákladní dopravě. Hlavním důvodem pro její existenci byla přeprava řepy cukrovky. Osobní doprava hrála druhořadou roli, zastávky i stanice proto často vznikaly až ve značné vzdálenosti od obcí. Železnice přežila i velké sesuvy půdy na počátku sedmdesátých letech, které si v Šardicích vybraly více než třicet obětí na životech. Po Listopadu ale osobní doprava skomírala, až v roce 1998 skončila nadobro. Nákladní vlaky do ždánické šroubárny dojezdily o pět let později. Následně byl úsek od zastávky Uhřice po Ždánice zrušený a v roce 2010 přišel i o koleje a nakládací zařízení.

Ani na zbylých šestnácti kilometrech mezi Čejčí a Uhřicemi se to v současnosti zrovna vlaky nehemží.

„Pravidelně se nevyužívá. Provádí se tam jen kontrolní jízdy,“ upozornil Tomančák. Podle jeho kolegy z Klubu přátel lokálek nebude případná obnova snadná a levná. „Trať je dlouhodobě zanedbaná, takže se musí dát do provozuschopného stavu. Například u Klobouk je zatopených více než šest set metrů dráhy,“ sdělil Marek.

Terezínská staniční bouda už před dvanácti léty vzala za své. Zato nádražní budova v Kloboucích je ještě v poměrně dobrém stavu. „Budova je ale opuštěná a prostory vedle ní jsou odstavnou plochou pro vraky aut,“ podotkl Lobpreis.

Autor: Petr Turek

15.1.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obrněné vozidlo Titus
2 10

Obrněnce pro českou armádu vyrobí Tatra

Nehoda vlaku na Francouzském nádraží v Barceloně.
AKTUALIZOVÁNO
1 5

Na nádraží v Barceloně havaroval vlak, na místě jsou desítky zraněných

VIDEO: Děsivá nehoda. Na pouti se utrhla sedačka s lidmi, jeden mrtvý

Jste milovníky lunaparků? Nejméně jednoho mrtvého a sedm zraněných, z toho tři vážně, si vyžádala nehoda na pouti v americkém městě Columbus. Ve středu večer se na ohijské státní pouti utrhla jedna ze sedaček během jízdy adrenalinové atrakce zvané Ball of Fire (Ohnivá koule).

DOTYK.CZ

Před 41 lety se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Pachatele loupežného přepadení zadrželi policisté v Malíně. Pomáhal i vrtulník

Kroužení policejního vrtulníku nad Kutnou Horou a příměstskými částmi Sedlec a Malín vzbudilo rozruch v pátek ráno. Když se k tomu rozezněly houkačky, bylo jasné, že strážci zákona se vydali do akce.

Pákistánský premiér Šaríf rezignoval, vaz mu srazilo obvinění z korupce

Pákistánský premiér Naváz Šaríf rezignoval poté, co nejvyšší soud rozhodl, že je nezpůsobilý vykonávat svůj úřad. Předseda čelí obvinění z korupce kvůli kauze takzvaných Panamských dokumentů. Ty odkrývají praktiky, kdy se peníze převádí do daňových rájů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení