VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlakem do Šlapanic? Po roce 2016 stokilometrovou rychlostí

Brněnsko – Bezpečnější a především rychlejší cestování mezi Šlapanicemi a Brnem. Ale předtím rok náročných výluk. Železničáři připravují pro rok 2016 rozsáhlou rekonstrukci železniční trati na jih od Slatiny. A to i přesto, že o kus dál plánují stavět vysokorychlos­tní trať.

23.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského je trať z roku 1971 za hranicí životnosti. „Stávající nástupiště ve Šlapanicích už ani nevyhovují požadavkům integrovaného dopravního systému na počet vlaků. Nesplňují ani požadavkům na bezpečnost cestujících. A bezbariérový přístup neexistuje," sdělil další z důvodů Ptačinský.

Nádraží tak dostane tři nová nástupiště spojená podchodem s výtahy. Přímo na trati pak vymění železničáři koleje a zpevní a odvodní i železniční náspy. Opraví také dva přejezdy a tři mosty. Rychlost na dráze mezi městy se díky těmto úpravám zvedne z osmdesáti na sto kilometrů v hodině. Přímo ve Šlapanicích pak na devadesát. „Zatím počítáme s tím, že práce budou stát 674 milionů korun," podotkl Ptačinský.

Ve Šlapanicích plán vítají. „Do Brna a zpět přes nás jezdí čtyři tisíce aut denně v obou směrech. Silnice tak trpí velkými zácpami a kolonami. Naopak vlaku taková omezení nehrozí. Lidé se tak dostanou pohodlně do centra Brna. Zlepšení této cesty se nám proto samozřejmě líbí," uvedl šlapanický starosta Jaroslav Klaška.

Jeho slova potvrdil i Tomáš Malý. „Za Brno jsem se přednedávnem odstěhoval za nižším nájmem. Bohužel ale cesta do práce trolejbusem je dost zdlouhavá. Před Slatinou často stojíme třeba i deset minut. Vlak naopak dojedu úplně pohodlně až na hlavní nádraží. Jen škoda, že je šlapanické nádraží až na okraji města," podotkl muž.

Podle starosty Klašky se může v budoucnu i toto zlepšit. „Dlouhodobě usilujeme o postavení druhé zastávky blíže centru. Dráha tak bude ještě atraktivnější," prohlásil.

Novou zastávku neodmítají ani železničáři. „V současné dokumentaci se stavbou nepočítáme. Ale místo pro ní necháváme. O její potřebě rozhodne studie, kterou zpracovává společnost Kordis," řekl mluvčí Ptačinský.

Poprvé kopnout do země mají dělníci při opravách trati v lednu roku 2016. A skončí v listopadu stejného roku. Osobní železniční dopravu v té době nahradí především autobusy. Jak ale výluky budou vypadat, doposud není jasné. „Podobu velkých výluk projednáváme asi půl roku před jejich začátkem. Teď je příliš brzy," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Do rozsáhlé rekonstrukce trati se Správa železniční dopravy pouští i přesto, že plánuje mezi roky 2019 a 2024 stavět novou vysokorychlostní trať mezi Brnem a Přerovem. Ta povede blíže tuřanskému letišti a vlaky po ní pojednou rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině. „Počítáme s tím, že trať přes Šlapanice využijeme i nadále pro regionální dopravu," vysvětlil Ptačinský.

Investici nepovažuje podle mluvčího Martina Nováka za zbytečnou ani ministerstvo dopravy.

Autor: Petr Jeřábek

23.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies