VYBERTE SI REGION

Vlakem do Šlapanic? Po roce 2016 stokilometrovou rychlostí

Brněnsko – Bezpečnější a především rychlejší cestování mezi Šlapanicemi a Brnem. Ale předtím rok náročných výluk. Železničáři připravují pro rok 2016 rozsáhlou rekonstrukci železniční trati na jih od Slatiny. A to i přesto, že o kus dál plánují stavět vysokorychlos­tní trať.

23.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského je trať z roku 1971 za hranicí životnosti. „Stávající nástupiště ve Šlapanicích už ani nevyhovují požadavkům integrovaného dopravního systému na počet vlaků. Nesplňují ani požadavkům na bezpečnost cestujících. A bezbariérový přístup neexistuje," sdělil další z důvodů Ptačinský.

Nádraží tak dostane tři nová nástupiště spojená podchodem s výtahy. Přímo na trati pak vymění železničáři koleje a zpevní a odvodní i železniční náspy. Opraví také dva přejezdy a tři mosty. Rychlost na dráze mezi městy se díky těmto úpravám zvedne z osmdesáti na sto kilometrů v hodině. Přímo ve Šlapanicích pak na devadesát. „Zatím počítáme s tím, že práce budou stát 674 milionů korun," podotkl Ptačinský.

Ve Šlapanicích plán vítají. „Do Brna a zpět přes nás jezdí čtyři tisíce aut denně v obou směrech. Silnice tak trpí velkými zácpami a kolonami. Naopak vlaku taková omezení nehrozí. Lidé se tak dostanou pohodlně do centra Brna. Zlepšení této cesty se nám proto samozřejmě líbí," uvedl šlapanický starosta Jaroslav Klaška.

Jeho slova potvrdil i Tomáš Malý. „Za Brno jsem se přednedávnem odstěhoval za nižším nájmem. Bohužel ale cesta do práce trolejbusem je dost zdlouhavá. Před Slatinou často stojíme třeba i deset minut. Vlak naopak dojedu úplně pohodlně až na hlavní nádraží. Jen škoda, že je šlapanické nádraží až na okraji města," podotkl muž.

Podle starosty Klašky se může v budoucnu i toto zlepšit. „Dlouhodobě usilujeme o postavení druhé zastávky blíže centru. Dráha tak bude ještě atraktivnější," prohlásil.

Novou zastávku neodmítají ani železničáři. „V současné dokumentaci se stavbou nepočítáme. Ale místo pro ní necháváme. O její potřebě rozhodne studie, kterou zpracovává společnost Kordis," řekl mluvčí Ptačinský.

Poprvé kopnout do země mají dělníci při opravách trati v lednu roku 2016. A skončí v listopadu stejného roku. Osobní železniční dopravu v té době nahradí především autobusy. Jak ale výluky budou vypadat, doposud není jasné. „Podobu velkých výluk projednáváme asi půl roku před jejich začátkem. Teď je příliš brzy," řekla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Do rozsáhlé rekonstrukce trati se Správa železniční dopravy pouští i přesto, že plánuje mezi roky 2019 a 2024 stavět novou vysokorychlostní trať mezi Brnem a Přerovem. Ta povede blíže tuřanskému letišti a vlaky po ní pojednou rychlostí až dvě stě kilometrů v hodině. „Počítáme s tím, že trať přes Šlapanice využijeme i nadále pro regionální dopravu," vysvětlil Ptačinský.

Investici nepovažuje podle mluvčího Martina Nováka za zbytečnou ani ministerstvo dopravy.

Autor: Petr Jeřábek

23.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies