VYBERTE SI REGION

Vraky? Nejčastěji na sídlištích u garáží nebo v řadě aut na parkovišti

Vyškovsko – Představují ekologickou zátěž a občas si v nich ustelou bezdomovci. Problémy s vraky aut čas od času řeší i řada měst a obcí na Vyškovsku.

26.2.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Rozehnal

Nezvykle velké množství případů museli v poslední době řešit například strážníci ve Slavkově u Brna. „V jednu chvíli jsme evidovali hned pět hlášení o autech, která někdo podle všeho bez dalšího zájmu zanechal jen tak někde stát. Během dvou týdnů se nám ale podařilo ke čtyřem z nich dohledat majitele a vyzvat je, aby se o auto postarali," uvedl šéf slavkovské městské policie Petr Smejsík.

Dodal ovšem, že vrak je specifický pojem, který ne každý případ, který policisté řeší, opravdu naplňuje. „Za rok se v průměru setkáme zhruba jen s pěti vraky. Upozornění ale obdržíme mnohem víc, ta se ale ne vždy týkají skutečných vraků. Takový musí splňovat určitá kritéria: především musí být zcela zjevně nezpůsobilý k provozu," řekl Smejsík.

Na klasifikaci velmi záleží. „Může to být i takzvaně opuštěné auto. Na základě toho se rozhoduje, jestli se případ bude řešit podle zákona o odpadech, nebo o pozemních komunikacích. Klasifikace není jednoduchá, musí se jí ujmout odborník," upozornil už dřív rousínovský strážník Petr Minařík.

To potvrdil i vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta. „Lidé nám často volají, ať se postaráme o auto, které už dlouhodobě stojí před jejich domem a nikdo s ním nejezdí. Jenže pokud má propadlou technickou nebo je bez registrační značky, nutně nemusí jít o vrak. Třeba si ho jen majitel z jakéhokoliv důvodu odložil do depozita. Za vrak proto pokládáme auto, které má rozbitá okna, odmontovaná kola nebo například ohrožuje životní prostředí únikem provozních kapalin," vysvětlil Buchta.

Důležité je také to, kde se odstavené auto nachází. Pokud nemá registrační značku a stojí na silnici, je to problém. Může například způsobit škodu projíždějícímu autu. Na parkovišti ale potíž nepředstavuje, pokud na něm samozřejmě nestojí už půl roku.

Postup při odstraňování je vždy jasně daný. „Nejprve nám někdo o vraku dá vědět. My se snažíme podle registru vozidel dohledat majitele. Pokud se nám to podaří, vyzveme ho, aby auto odklidil. Jinak věc začne řešit odbor dopravy, který dá na úřední desku výzvu k odstranění. Pokud se do dvou měsíců od té doby nic nestane, auto se odtáhne na náklady města," popsal rousínovský strážník.

Ne vždy však má odbor dopravy pravomoc jednat. Pokud má někdo vrak na soukromém pozemku, odstranění majiteli nařídit nemůže. „Jediný, kdo může mít v takovém případě nějakou pravomoc, je odbor životního prostředí, který nastupuje právě v případě, kdy vrak ohrožuje stav životního prostředí," doplnil Buchta.

Vraky někdy můžou stát v pozadí neočekávaných situací. Na jeden specifický příklad před časem vzpomněl strážník z Rousínova. „Šlo o trabant, který stál na náměstí Rudé armády. Lidé si začali stěžovat. Poutal nechtěnou pozornost, okupovali ho bezdomovci, a to mnohým vadilo," pověděl strážník.

To ve Vyškově si ani strážníci, ani vedení odboru dopravy na podobnou kuriozitu nevzpomínají. Neznamená to ale, že s vraky ve městě není problém. „Ročně takových případů řešíme desítky, třicet určitě. Nejvíc jich bývá na sídlištích. Třeba na Osvobození nebo Sochorově. Setkáváme se s nimi i na Víta Nejedlého. Nebo dokonce u Jandovky. Nejčastěji pak bývají odstavené u garáží, případně v řadě aut na parkovištích," popsal velitel vyškovských strážníků Petr Sedláček.

Případů, kdy na výzvy strážníků majitelé nereagují a věc pak přechází pod odbor dopravy, bývá zlomek. Pět až deset ročně. „Mnohem tíživější je pro nás spíš situace s auty, která jsou odstavená na parkovištích a zabírají místa ostatním," dodal Buchta.

Autor: Alena Grycová, Adam Hrbáč

26.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies